Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Snåsamannen II (undersøkelse)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Tror du at Snåsamannen kan helbrede mennesker?
Jeg tror mannen har helbredende evner. 84 39,62%
Jeg er åpen og interessert og vil vite mer. 50 23,58%
Jeg klarer overhodet ikke å tro på dette, og er overbevist om at dette er oppspinn og innbilning. 47 22,17%
Jeg kjenner noen som har fått hjelp fra Snåsamannen. 17 8,02%
Jeg er fryktelig skeptisk, men vet for lite om dette. 50 23,58%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 212. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-09, 15:06   #141
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Snåsamannen II (undersøkelse)

Opprinnelig lagt inn av Siw, her.

Jeg tror han har evner.
Hvis nå alt skulle vere humbug hvorfor i all verden går folk til han da??

Enten har du en veldig smal definisjon av humbug, eller så må du forklare hvorfor det ikke gjelder for andre ting som folk har gjort over lengre tid så som åndemaning, dyreoffer, regndanser, astrologi osv osv...

Noen må ha vitenskapelig bevis for å kunne tro på ting,mens andre bare vet at sånn er det og jeg er en av dem.

Du bare vet det? Hvordan vet du det når du tar feil? Kan du ta feil? Jeg Vet i alle fall at du er et godt argument mot jurieordningen.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 15:13   #142
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror han har evner.
Hvis nå alt skulle vere humbug hvorfor i all verden går folk til han da??
I så mange år og folk forsetter å komme.
vi er alle forskjellige noe tror og noen ikke
Noen må ha vitenskapelig bevis for å kunne tro på ting,mens andre bare vet at sånn er det og jeg er en av dem.

Jo, men det er jo det du sier her, at noen trenger absolutt ikke bevis eller noenlunde sannsynlighet eller noe, man tror uansett. Da er det jo ikke så rart at folk fortsetter å komme all den tid de som kommer ikke har noe som helst ønske om å finne ut om det er reelt eller ikke.

Som sagt, jeg trenger ikke vitenskaplig bevis en gang for å være enig i at Snåsamannen skiller seg ut fra alle andre som driver med sånn. Men de historiene som er om ham skiller seg ikke ut i fra andre mirakelhistorier man leser om.

Gammel 05-01-09, 15:22   #143
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Enten har du en veldig smal definisjon av humbug, eller så må du forklare hvorfor det ikke gjelder for andre ting som folk har gjort over lengre tid så som åndemaning, dyreoffer, regndanser, astrologi osv osv...

Du bare vet det? Hvordan vet du det når du tar feil? Kan du ta feil? Jeg Vet i alle fall at du er et godt argument mot jurieordningen.

Hva kan jeg si ,er ikke så lett å skrive om her syns jeg men nå ler vel mange av meg ............ Jeg har opplevd ting og har varme hender selv.
Har ikke så lyst å si mere om det egentlig........

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 15:27   #144
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Hva kan jeg si ,er ikke så lett å skrive om her syns jeg men nå ler vel mange av meg ............ Jeg har opplevd ting og har varme hender selv.
Har ikke så lyst å si mere om det egentlig........

Fair enough. Det var mest "jeg bare vet det" -argumentet som gir meg fullstendig fnatt fordi det er så lukket.

Jeg har for eksempel også opplevd folk med varme hender -som tenåring gikk jeg en stund i "lære" hos en lokal, sympatisk healer nær besteforeldrene mine. Han var en snill mann, og jeg lærte mye av ham. Noe av det virker og er praktisk, spesielt avslapningsteknikker man kan bruke for å "sette til side" egen fysisk smerte for en kort stund, og jeg trodde på alt han sa da. Men det hindrer meg ikke i å etter hvert ha skjønt mer av hva som foregår hos både "healer" og pasient både fysisk og mentalt, og innse at ikke alt var slik jeg trodde. Det ville jeg aldri ha funnet ut om jeg "bare visste" og nektet se noe som kunne overbevise meg om at jeg tok feil.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 15:30   #145
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Som sagt, jeg trenger ikke vitenskaplig bevis en gang for å være enig i at Snåsamannen skiller seg ut fra alle andre som driver med sånn. Men de historiene som er om ham skiller seg ikke ut i fra andre mirakelhistorier man leser om.

Esme: Jeg tror vi egentlig har vært enige hele tiden!

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 15:50   #146
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Esme: Jeg tror vi egentlig har vært enige hele tiden!

Hm? Er du sikker? Jeg må reformulere. Jeg tror ikke Snåsamannen er noe annerledes enn noen andre av healere og slikt man leser om, men jeg hadde ikke trengt en fullstendig dobbeltblindet undersøkelse for å si at han er en mer lovende kandidat for å finne noen som har reelle krefter. Men siden historiene om han ikke på noe som helst vis er spesielle, så tror jeg ikke han er spesiell heller. (Om det hadde vært historier som hadde vært litt mer originale, så hadde jeg hatt en mer avventende holdning, litt sånn, jeg tror ikke noen har reelle slike krefter, men vil ikke uttale meg for bombastisk før det har blitt gjort ordentlig forsøk.)

Gammel 05-01-09, 16:16   #147
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm? Er du sikker? Jeg må reformulere. Jeg tror ikke Snåsamannen er noe annerledes enn noen andre av healere og slikt man leser om, men jeg hadde ikke trengt en fullstendig dobbeltblindet undersøkelse for å si at han er en mer lovende kandidat for å finne noen som har reelle krefter. Men siden historiene om han ikke på noe som helst vis er spesielle, så tror jeg ikke han er spesiell heller. (Om det hadde vært historier som hadde vært litt mer originale, så hadde jeg hatt en mer avventende holdning, litt sånn, jeg tror ikke noen har reelle slike krefter, men vil ikke uttale meg for bombastisk før det har blitt gjort ordentlig forsøk.)

Mja, kanskje ikke? Jeg oppfattet det slik at du var syntes han skilte seg ut fra mange andre healere, men at du trengte mer bevis? Jeg tror heller ikke blindt på healere, er i utgangspunktet , men villig til å tro at det er noe med han. Jeg er litt mer "troende" enn deg, ellers tror jeg vi har samme syn.

Gammel 06-01-09, 15:48   #148
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener du at man lett kan se på folk om de har kreft fordi man har snakket med mennesker i 60 år? I så fall er du jo enig med meg? Jeg mener det er utrolig at man kan finne ut om folk har kreft ved å snakke med dem, og vil tro at det må være en egenskap de færreste er i besittelse av.

Det å diagnostisere noen for kreft er ikke en overnaturlig egenskap. Det en en egenskap man kan opparbeide seg gjennom studier og erfaring.

De færreste er i stand til å forutse svingninger på aksjemarkedet heller, men noen er flinke til det. Det betyr ikke at de har overnaturlige evner av den grunn. Solid økonomisk bakgrunn og lang erfaring vil normalt gi vesentlig større (aksje)utbytte enn synskhet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 16:08   #149
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det å diagnostisere noen for kreft er ikke en overnaturlig egenskap. Det en en egenskap man kan opparbeide seg gjennom studier og erfaring.

De færreste er i stand til å forutse svingninger på aksjemarkedet heller, men noen er flinke til det. Det betyr ikke at de har overnaturlige evner av den grunn. Solid økonomisk bakgrunn og lang erfaring vil normalt gi vesentlig større (aksje)utbytte enn synskhet.

Det er utvilsomt lettere å forutse svingninger på aksjemarkedet å oppdage kreft ved hjelp av hendene/"synet". Jeg er enig med deg at det ikke er noe spesielt i det å diagnostisere noen for kreft, det skjer vel daglig. Vil likevel påstå at det er hakket mer imponerende at en 70 år gammel billettkontrollør fra Snåsa klarer det, enn at det blir gjort av en lege. Om han er synsk, har andre overnaturlige evner eller bare lang erfaring, det kan man vel diskutere i det uendelige.

Gammel 06-01-09, 16:14   #150
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Vil likevel påstå at det er hakket mer imponerende at en 70 år gammel billettkontrollør fra Snåsa klarer det, enn at det blir gjort av en lege. Om han er synsk, har andre overnaturlige evner eller bare lang erfaring, det kan man vel diskutere i det uendelige.

Jeg hadde blitt imponert om en folkesky billettkontrollør på 70 hadde gjort det også, men Gjerstad har jo helt klart kjempestor menneskekunnskap og er vant til å se folk. Det kommer med trening, på samme måte som at hjelpepleiere uten noe særlig medisinsk kunnskap ofte kan se slikt også.

Men så lenge dette er en helt velkjent evne mange har, så synes jeg bare det er så rart å ta det som et bevis på at han er synsk, når det virkelig er mest sannsynlig at han bare har god menneskekunnskap. Det er i hvert fall ikke uforklarlig.

Gammel 06-01-09, 16:14   #151
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er utvilsomt lettere å forutse svingninger på aksjemarkedet å oppdage kreft ved hjelp av hendene/"synet". Jeg er enig med deg at det ikke er noe spesielt i det å diagnostisere noen for kreft, det skjer vel daglig. Vil likevel påstå at det er hakket mer imponerende at en 70 år gammel billettkontrollør fra Snåsa klarer det, enn at det blir gjort av en lege. Om han er synsk, har andre overnaturlige evner eller bare lang erfaring, det kan man vel diskutere i det uendelige.

Hvorfor det, hvis den 70 år gamle billettkontrolløren har drevet med det i hele sitt voksne liv? Jeg vil tro at Esme vil være den første til å bekrefte at man ikke trenger medisinsk embedseksamen for å se at noen mennesker har kreft, hvis man har hatt det som hobby å snakke med/diagnostisere syke mennesker i en mannsalder.

Og for alt det jeg vet kan mannen har lest hele det medisinske kreftpensumet på fritiden sin: det er jo ikke Den Store Klokeboken vi snakker om. Vi snakker om bøker som hvem som helst kan kjøpe fra Bokkilden.

Gammel 06-01-09, 16:16   #152
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Og der hadde Esme bekreftet allerede, ser jeg.

Gammel 06-01-09, 16:36   #153
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men så lenge dette er en helt velkjent evne mange har, så synes jeg bare det er så rart å ta det som et bevis på at han er synsk, når det virkelig er mest sannsynlig at han bare har god menneskekunnskap. Det er i hvert fall ikke uforklarlig.

Men å vite at kona til han ene (jadda, litt upresis her) hadde hofteproblemer, det må jo sies å være litt synskt ( synskt? ), eller hva?

Så mange kroppsdeler en voksen kvinne kan ha trøbbel med, så skal man jo ha rimelig flaks for å treffe den ene, liksom?

Gammel 06-01-09, 16:40   #154
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Men å vite at kona til han ene (jadda, litt upresis her) hadde hofteproblemer, det må jo sies å være litt synskt ( synskt? ), eller hva?

Så mange kroppsdeler en voksen kvinne kan ha trøbbel med, så skal man jo ha rimelig flaks for å treffe den ene, liksom?

Det er jo vanskelig å si noe om akkurat det var vanskelig å se, men de fleste som har vondt i hoftene, så ser man det på lang avstand at de ikke har like lange steg på hver side, at man går med foten litt utadrotert etc. Altså, virkelig, man kan se så utrolig mye om man ser ordentlig etter, derfor er det svært mange leger som alltid henter pasienten ute i venteværelset og som gransker pasienten nøye mens de går inn på legekontoret.

Gammel 06-01-09, 18:16   #155
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo vanskelig å si noe om akkurat det var vanskelig å se, men de fleste som har vondt i hoftene, så ser man det på lang avstand at de ikke har like lange steg på hver side, at man går med foten litt utadrotert etc. Altså, virkelig, man kan se så utrolig mye om man ser ordentlig etter, derfor er det svært mange leger som alltid henter pasienten ute i venteværelset og som gransker pasienten nøye mens de går inn på legekontoret.

Nei, han hadde ikke møtt kona.

Gammel 06-01-09, 20:39   #156
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Nei, han hadde ikke møtt kona.

Jeg anser det for å være langt mer sannsynlig at mannen hadde snakket om konas lidelser og at Snåsamannen fikk et bilde av plagene hennes via samtaler enn at han var synsk.

Gammel 06-01-09, 21:02   #157
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg er med på både det Esme og Teofelia sier, men de tingene jeg leste om (igjen, bare basert på en eneste artikkel...) var noe om at han hadde vært veldig presis ang. krefttype, (a là øverst i venstre eggstokk) og at leger/lege var forbløffet over dette.

Ja, ja det er jo noe som heter at man ikke skal tro alt man hører/leser også, men jeg har i alle fall fått med meg at han har hatt forbausende mange "treff", selv om han ikke ville ut med lotterekka.

En annen ting som forbløffer meg litt, er at mange hisser seg slik opp over denne fyren. (Ingen her inne så vidt jeg har sett.) Googlet litt, og det kan virke som om mange er alldeles indignerte over at han blir kalt for klarsynt. Jeg hadde skjønt det hvis det var snakk om en kvakksalver som tok seg godt betalt av desperate, syke mennesker, men så lenge mange føler at de får god hjelp av Snåsamannen, kan han vel bare holde på? (Han henviser jo alltid folk til lege, så det er vel uansett ikke fare for liv.) Så får vi andre være skeptiske eller totalt avvisende som det passer oss.

Gammel 06-01-09, 22:33   #158
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

http://www.aftenposten.no/kul_und/li...cle2813513.ece

----

Opprinnelig lagt inn av teofelia

Jeg anser det for å være langt mer sannsynlig at mannen hadde snakket om konas lidelser og at Snåsamannen fikk et bilde av plagene hennes via samtaler enn at han var synsk.

Ville det da vært noe å undre seg over?

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 22:38   #159
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nei,nei. Her tenker jeg på en spesiell episode som har blitt gjengitt i media.
Han visste ingenting om kona eller mannen han møtte på forhånd. Hadde de snakket sammen om konas sykdom på forhånd, hadde det neppe vært spektakulært, nei.

Gammel 06-01-09, 23:05   #160
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

OK. Jeg kjenner ikke den aktuelle episoden. Likevel er jeg ganske sikker på at det finnes 100 mer sannsynlige forklaringer enn synskhet, hvis man går den etter sømmene.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:30.