|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ukemenyer - suksessrateHva ligger suksessraten på ukemenyer på? Er det gjennomførbart? Hvor lenge har du & din familie med stor suksess holdt på med ukemenysystemet?
|
|
|
#2 |
|
Bedreviter
|
Sv: Ukemenyer - suksessrateVi begynte med det i høst, og det fungerer greit de periodene vi har litt overskudd, også fungerer det dårlig i stressperioder (når vi trenger det mest |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Ukemenyer - suksessrateDe gangene vi kommer oss av gårde for å gjøre storinnkjøp (Vi bor for nær butikk, nemlig), så funker det som bare juling. Kjempemessig opplegg, egentlig.
|
|
|
#4 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Ukemenyer - suksessrateTilnærmet 100% suksess hos oss. Det vil si, vi lager de 7 menyene som er planlagt, men det hender vi bestemmer spontant at vi har mest lyst på torsdagsmenyen på tirsdag i stedet.
|
|
|
#5 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Ukemenyer - suksessrateVi har drevet på med det i 2-3 år, mer eller mindre sammenhengende. Har også en egen rute på familiekalenderen til formålet. Det siste halve året har vi også kombinert middagsplanen med ukeshandling, noe som fungerer fantastisk. Også kokeboksen da. Vi handler så godt som aldri mer enn to ganger i uka (en gang supplerer vi bare med frukt, melk etc), slipper å lure på om vi har det vi trenger til middagen og hva vi skal ha til middag. Sparer penger gjør vi også - og når vi legger rester i fryseren fører vi det opp på middagsplanen litt frem i tid, på den måten slipper vi UFOer i fryseren. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
WF: BNBE
Sv: Ukemenyer - suksessrateVi begynte med det for et par-tre år siden, og jeg syns det er genialt. Vi har opp mot 100% suksessrate, men jeg tror det også henger sammen med turnusarbeidende mann og ingen bil. Vi handler en gang i uka, og med litt supplering av melk og frukt og grønt. Jeg tipper vi sparer penger på det også. Absolutt verdt et forsøk!
|
|
|
|
#7 |
|
maler
|
Sv: Ukemenyer - suksessrateJeg legger opp meny til familien for en uke i slengen og handler inn til en hel uke. Suksessraten her er 90-100%. Jeg hater å handle og vi har kronisk dårlig tid, og dette hjelper virkelig. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Ekvilist
|
Sv: Ukemenyer - suksessrateVi har holdt på med det i årevis, men har sprukket i ny og ne hvis vi har det spesielt hektisk. Det krever tid til planlegging, handlelisteskriving osv. Iallefall hvis man ønsker gjøre noe annet ut av middagene enn å bruke ferdiglasagne. Jeg for min del kunne godt tenke meg å lage månedsplaner. Tygger litt på det.
|
|
|
#9 |
|
padawan
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ukemenyer - suksessrateVi lager ukesmenyen søndager og storhandler mandager. Vi legger dog ikke sterke føringer for helgematen. Men for de 4-5 dagene i uken er vi velt tett opptil 100%. Men for oss er nøkkelen storhandlingen slik at menyen lar seg gjennomføre uten at vi må handle på vei hjem fra jobb.
|
|
|
#10 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Ukemenyer - suksessrateVi har holdt på med det i to år snart, og det fungerer utmerket 80% av tiden, vil jeg tørre å påstå. I ferier tar vi det mer fra dag til dag, men da har man jo tid til sånt. Vi har en nærbutikk med litt labert utvalg, så hvis jeg skal ha noe "spesielt" (som kanelstang, vanlijekesam, sitronmelisse, fersk ananas og mangochutney tydeligvis er, mine siste erfaringer å dømme) er vi pent nødt til å ukeshandle, eller bruke halve ettermiddagen på handling. Jeg skriver ukesmeny og handleliste fredag ettermiddag eller lørdag morgen, og så ukeshandler vi lørdager. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
...
Sv: Ukemenyer - suksessrateVi hadde en liten periode i høst hvor vi prøvde dette, og det var utrolig deilig å slippe å tenke på middag eller handling hver dag. Når hverdagen starter opp igjen nå så satser vi friskt igjen. Skal vi klare å få i oss middag på hverdager så må dette fungere igjen.
|
|
|
#12 |
|
kamerat
|
Sv: Ukemenyer - suksessrateStor suksess her. De få gangene vi kommer ut av det, angrer vi som hunder og tar oss inn fortere enn svint. Vi har holdt på i over fire år, faktisk – helt siden vi fant ut at det var drepen å handle på vei hjem på barnehagen med unge på slep.
|
|
|
#13 |
|
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ukemenyer - suksessrateSamme erfaring som Teofelia. Vi er inne i en dårlig trend nå med alt for lite variasjon, så takk for påminnelsen!
|
|
|
|
#14 |
|
Etylbarbital
Sv: Ukemenyer - suksessrate
|
|
|
#15 |
|
Ekvilist
|
Sv: Ukemenyer - suksessrateVi koordinerer forresten også ukesplan og handling slik at vi utbetaler husholdningspenger på torsdag, og handler for kommende uke torsdag eller fredag. Når maten er handlet kjapt inn etter at pengene er på forbrukskontoen, så vet vi hvor mye penger det står igjen til fornuft og fjas resten av uka.
|
|
|
#16 |
|
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Ukemenyer - suksessrateVi har hatt middagsplaner og ukeshandlet i årevis nå (8-10 år). Det gjennomføres i 95 % av ukene. Fordelene er mange, og når en først er inne i det er det faktisk veldig frustrerende hvis man for en gangs skyld ikke har middagen klar, og må handle etter jobb.
|
|
|
#17 |
|
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
Men det må man da gjøre uansett om man har ukemeny eller ikke, bare at ved ukesmeny slipper man med å gjøre unna denne tankevirksomheten en gang per uke, mens hver dag ellers.
|
|
|
#18 |
|
I farta!!
|
Sv: Ukemenyer - suksessrateSyns det er heilt supert å planlegge middag ei veke fram i ro og mak heime. Lettare å få ei fin variasjon og. Me har gjort det eit par år og det fungerer heilt supert. Storhandler ein gong i veka og fyller på mjølk og frukt ein gong.
|
|
|
#19 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Ukemenyer - suksessrateJeg synes at det fungerer godt. Vi planlegger ikke strengt hvilken middag vi skal ha hvilken dag, men hvilke middager vi ønsker den neste uken og så velger vi litt etter humør, vær og hvor mye tid vi har. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
...
Jo forsåvidt. Men da trenger jeg bare tenke en middag av gangen. Og ofte kan den droppes fordi ungene har spist i barnehagen, eller vi kan stoppe innom noen besteforeldre på vei hjem og spise der. Men nå som "resten av livet" har begynt med to unger i barnehage og full fart på jobb igjen, så må jeg få det til å fungere med ukeshandling og middagsplaner.
|
![]() |
|
|