Sv: Avsporing av Gazatråden - løsninger?
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Såvidt jeg skjønner så er det eneste som kan gi fred i Midtøsten det som står oppi her - at begge parter får det de vil ha.
Så er problemet at det de vil ha er det samme. Man kan alltids fordele landområder og verdier. Men dette er to sterkt religiøse folkegrupper som begge må ha Jerusalem feks.
Dermed kan jeg ikke se annet enn at enten må den ene siden få utrydde den andre totalt, eller så må noen inn og stoppe slosskampen og holde partene fra hverandre og sørge for at levekårene for begge folkegrupper blir så bra at det å sloss videre blir lite interessant.
Jeg tror jo ikke så mange nordmenn hadde gått ut og meldt seg inn i gutta på skauen klubben hvis Sverige tok over Norge igjen uten andre endringer enn at vi lot trærne vokse igjen på grensa? Vi ville ikke like det - men det er ikke så mange av oss som ville ofret livet for å endre det.
Men - det var det at det skulle vært gjennomførbart dette her da. Det er det jo ikke - ikke andre løsninger enn den første ihvertfall hvor man lar den ene siden banke den andre sønder og sammen og erklærer freden for åpnet når slagmarken er ryddet og de skadede har dødd og sluttet å skrike.
Og den løsningen synes jeg ikke er noe fin. 
Det er hva jeg finner verst i de konfliktene som raser rundt om i verden nå, det er mest sansynlig en total destruksjon av den ene staten som vil gjøre det mulig å oppnå fred. Det som blir de urovekknde tankene i et slikt bilde er at verdenssamfunnet vil delta med økonomisk bistand mest sansynlig til begge leirene. Kampene vil dermed ta veldig lang tid og koflikten vil følge menneskene enda noen generasjoner.
Dersom verdensmakten overtar og raserer hele området vil lokalbefolkningen mer eller mindre utryddes. Rent strategisk og taktisk i forhold til krigssituasjonen skjønner jeg jo at det er gangbare alternativer det jeg ikke klarer å se er hvordan verden i et slikt tilfelle skal kunne leve med det som har blitt foretatt av verdensmakten.
Det er jo slik i andre krigsområder at allierte styrker gjør ting som kanskje ville fremstå som uetisk dersom de så dagens lys nettopp for å finne de få tingene som partene kan enes om. All erfaring tilsier jo desverre at enhver krig må ha en vinner for å ta slutt, dermed er det duket for den sterkestes rett.
Jeg tror ikke at Israels tilbaketrekning vil gjøre noen forskjell, konflikten stikker dypere enn som så. Dersom man legger de gamle grensene til grunn tror jeg opposisjonen i f.eks. Nasareth som Fnatten nevner vil reise seg. Det er et viktig aspekt at den palestinske befolkningen er i mindretall og det er nok mange israelere som heller ville dø enn å bo i en palestinsk stat.
|