|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
Se resultatene: Hvilket språk foretrekker du å lese på? | |||
Norsk |
![]() ![]() ![]() ![]() |
116 | 67,05% |
Engelsk |
39 | 22,54% |
Dansk |
2 | 1,16% |
Svensk |
2 | 1,16% |
Annet, vennligst post |
14 | 8,09% |
Deltakere: 173. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Foretrekker norsk eller engelsk. Kjøper først og fremst engelske bøker fordi de ikke er tilgjengelige på norsk eller fordi engelske paperbacks av og til er billigere. Jeg har altså ikke noe utpreget behov for å få budskapet inn med originalspråket. Dansk er greit å lese, svensk ikke fullt så greit. Svensk er i grunnen ganske ræva når jeg tenker meg om. Kunne nok lest en bok på tysk og fått innholdet brukbart med meg, men ser ikke helt poenget. Leser gjerne nynorsk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg foretrekker norsk (begge mål), men kan lese bøker på engelsk, svensk og dansk om jeg plutselig skulle ramle over en. Originalspråket må det være da, hvis jeg skal lese på noe annet enn norsk.
![]() |
#23 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg leser nesten bare engelskspråklig litteratur, og da utelukkende på engelsk. Jeg leser noe norsk, da, og det hender jeg leser bøker som er oversatt til norsk, men jeg har gjerne en tendens til å kjøpe engelske oversettelser i stedet. Dansk, svensk og tysk leser jeg på originalspråket de få gangene det er aktuelt.
![]() |
#24 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Det enkleste er selvsagt norsk. Men det hender jeg leser bøker på tysk og engelsk også. Og så har jeg lest én bok på svensk, og det var egentlig veldig ok. Jeg synes svensk er et vakrere språk enn norsk (forventer ramaskrik nå...). |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Ja, og nynorsk skyr jeg dessverre. Mister helt leselysten dersom boka er på nynorsk. Sovner etter én setning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?De to språkene jeg foretrekker er Engelsk og Norsk. Fransk blir vel tungt for meg, og jeg synes det er trått å lese på svensk og dansk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Originalspråket hvis det er norsk, engelsk eller tysk. Nordiskspråklige og franske/spanske/italienske/tilsv bøker foretrekker jeg i norsk oversettelse, fordi en evt engelsk oversettelse ikke nødvendigvis er bedre.
![]() |
#28 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Helt klart norsk, men jeg leser også svensk, dansk og engelsk hvis jeg "må". Men helt ærlig så leser jeg ikke så mye bøker for tiden, det blir lydbøker i bilen. Da går det i norsk eller svensk. Det har igrunn ikke falt meg inn å høre på engelsk, men det bør jo ikke være noe problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Wooohhoooooo
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg foretrekker norsk, har lest noe engelsk og burde nok lest mere, men det har blitt til at det går i norsk.
![]() |
#31 |
klossemajor
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Originalspråket, hvis det er engelsk eller norsk. Det blir mest engelsk.
![]() |
#33 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Norsk eller engelsk er hipp som happ.
![]() |
#35 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Norsk.
![]() |
#37 |
fri
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg liker også originalspråket, men er ikke veldig nazi på det, annet enn på fransk, da foretrekker jeg originalspråket, og gjerne engelsk også. Leser gjerne italiensk også på originalspråket, iallfall dersom det virker som en enkel bok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Nå leser jeg mest på norsk. Leste mye engelsk før, men ettersom vi stort sett bare snakket engelsk hjemme og jeg hadde engelsk sjef, ble norsken min ganske "dårlig". Måtte lete etter det norske ordet, snakket med engelske ord uten at jeg la merke til det selv osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Engelsk. Jeg leser for fort på norsk. Norske bøker leser jeg selvfølgelig på originalspråket. |
![]() |
![]() |
#40 |
🎈
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg foretrekker norsk, helt klart. Men kan gjerne lese engelsk, svensk eller dansk også. Faglitteraturen jeg leser er hovedskelig på dansk eller engelsk.
![]() |
|
|