|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Tror du at Snåsamannen kan helbrede mennesker? | |||
| Jeg tror mannen har helbredende evner. |
|
84 | 39,62% |
| Jeg er åpen og interessert og vil vite mer. |
|
50 | 23,58% |
| Jeg klarer overhodet ikke å tro på dette, og er overbevist om at dette er oppspinn og innbilning. |
|
47 | 22,17% |
| Jeg kjenner noen som har fått hjelp fra Snåsamannen. |
|
17 | 8,02% |
| Jeg er fryktelig skeptisk, men vet for lite om dette. |
|
50 | 23,58% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 212. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
|
Sv: Snåsamannen II (undersøkelse)
|
|
|
|
|
|
#202 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Skulle akkurat til å skrive det samme.
|
|
|
#203 |
|
Bedreviter
|
Sv: Snåsamannen II (undersøkelse)Altså: å lytte til magefølelsen når man treffer nye mennesker og lurer på om man har lyst til å bli bedre kjent med dem over en kaffekopp på kafé, er (vanligvis) helt uproblematisk. |
|
|
|
|
|
#205 |
|
Hertuginne
|
Sv: Snåsamannen II (undersøkelse)Jeg er veldig glad jeg ikke har lyttet til magefølelsen min når jeg har møtt nye mennesker, for magen min har vist seg å være utrolig dårlig til å vurdere hvem jeg kommer til å like og hvem jeg ikke vil like.
|
|
|
#206 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg hører på magefølelsen. F.eks så hører jeg på den om jeg får en dårlig følelse for en person, og jeg har faktisk veldig god menneskekunnskap, det hadde du vært enig i om du hadde kjent meg. Jeg kjenner psykopater igjen veldig raskt for eksempel.
|
|
|
#207 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Snåsamannen II (undersøkelse)Esme: I en sak der det foreligger flere relevante bevis, ville jeg selvsagt stolt mer på dem enn om en synsk person hadde sagt noe annet.
Jeg vet også at menneskesinnet ikke er til å stole på, men man skal heller ikke undervurdere en eventuell sjette sans/overutviklet persepsjon/magefølelse eller hva man velger å kalle det. Til tross for at det ikke foreligger veldokumenterte forskningsresultater.
|
|
|
|
#208 |
|
Mother of Dragons
|
Det synes jeg er en veldig veldig skummel ting å si. Det er ikke langt fra hekseprosessene i middelalderen dette altså, når "hellige" prester kunne se hvem som var skyldige.
For eksempel om, for å dempe forventningspress, til en mer anonym person da, som ikke er så kjent, at man hadde stilt dem opp sammen med en del andre personer, og healeren ikke hadde visst om de andre var healere eller ei og alle skulle kjenne på tilfeldige personer. Dersom healeren ikke hadde klart dette i en så rolig setting, så er det jo helt elendig det de driver med, selv om det hadde vært reelt. Det er da ingen andre yrkesgrupper som får lov til å feile på grunn av forventningspress?
Jeg har skrevet tidligere at jeg skjønner at han ikke gidder, han er en gammel mann som har alt å tape på å teste seg.
Jeg tror ikke menneskeheten kommer til å lære noe som helst mer om dette uten at det blir gjort forsøk.
|
|
|
#211 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Snåsamannen II (undersøkelse)- Det er da ikke skummelt å si. Jeg sier bare at min mistanke mot nr 2 hadde blitt sterkere.
|
|
|
|
#212 |
|
Mother of Dragons
|
Hva hadde du syntes om jurymedlemmer av f.eks katolsk overbevisning hadde lyttet til hva presten deres hadde ment om skyldspørsmålet i en sak?
Hva om man hadde hatt et kjempeforsøk og hatt 25 personer med "varme hender" og 25 "vanlige personer" og så skulle de tatt på ryggen på 100 frivillige forsøkspersoner? Gjerne 100 stykker som var ihuga alternativister (eller blåsthje
I utgangspunktet er ingen forsøk med 1 tilfelle troverdig. Du hadde neppe villet ha en medisin som var forsøkt kun på en person du heller.
|
|
|
#213 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Snåsamannen II (undersøkelse)Esme, du har en haug med poeng og er god til å argumentere på dette feltet, selv om jeg fornemmer oppgittheten din ovenfor vi som tror på uforklarlige erfaringer vi har gjort oss. Jeg må bare legge til med liten skrift, selv om jeg har understreket det før: jeg er skeptisk til mye, har funnet naturlige årsaker der andre (kloke mennesker) har oppfattet noe som utrolig.
|
|
|
|
#214 |
|
Sviiisj!!
|
Dette synes jeg er litt motstridende med det du sa om bruk av synske i rettsaker. Det er èn ting at hver enkelt skal få tro på, og benytte seg av, healere og synske, noe helt annet er å la det gå utover rettsikkerheten, og dermed livene til tredjepart.
|
|
|
#215 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nemlig! Og det er ganske skummelt!
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 12-01-09 kl 12:07. |
|
|
|
|
|
#216 |
|
Mother of Dragons
|
Det jeg blir litt oppgitt over er at det er veldig vanskelig å diskutere, jeg svarer så godt jeg kan på spørsmålene dere stiller, men når jeg spør spørsmål så får jeg sjelden konkrete svar.
Problemet er vel heller det at man ikke får utøvere til å stille opp i forsøk, de ønsker å bli tatt seriøst på "face value". Men jeg er usikker på om det er noe vits, det virker jo som at det ikke spiller noen rolle for de troende hva forsøkene viser.
Nettopp! Det er det jeg mener, dette med healing og slikt hører sammen med andre religionsutøvere som helbreder på misjonskirker, sjamaner og katolske helgener. Dette er religion. Og problemet mitt da, er når religion prøver å gå inn i helsevesen og trygdevesen uten å godta dokumentasjonskravet.
|
|
|
#217 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Jeg vet ikke i hvilken grad Joralf Gjerstad deltar i bedømmelsen av straffesaker, men jeg hadde som jurymedlem latt meg påvirke hvis det fra før var akseptert å lytte til hva Gjerstad hadde å si i slike saker, og hvis jeg visste at han hadde ved flere anledninger avslørt andre faktiske gjerningsmenn.
|
|
|
|
#218 |
|
|
Sv: Snåsamannen II (undersøkelse)Hjelp. |
|
|
|
|
|
#219 |
|
Mother of Dragons
|
Ok, jeg godtar at du mener det. Men hadde du ment at det tilsvarende var greit om det hadde vært en religiøs leder for en annen religion enn din?
|
|
|
#220 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|