|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Det er vanskelig, synes jeg. Da jeg var liten, var det helt vanlig at barn så små som 2 år gikk rundt og lekte alene ute. Det skjer sjelden i dag, og jeg hadde aldri sluppet mine unger ut alene på den alderen. Jeg tok bussen alene frem og tilbake til byen (15 minutt en vei) da jeg var 6 år. Der gikk jeg til tannlegen, og så gikk jeg rundt omkring i byen alene. ALDRI om min femåring får gjøre noe sånt om et halvt til ett år.
![]() |
#2 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jfr annen tråd: Ta dem med på demo?
![]() |
![]() |
#3 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?
Du knasker kamferdrops, ja?
![]() |
#4 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Bare når jeg er nervøs.
![]() |
![]() |
#5 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Det kommer kanskje litt an på hva man anser som uselvstendighet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg har tenkt en del på dette i forbindelse med skolestart. Jeg kjenner en del foreldre som mer eller mindre bevisst har latt barna være "babyer" lenge, siden de skal på skolen såpass tidlig. Og tanken bak har jo ikke vært å gjøre barna hjelpesløse regner jeg med, snarere å oppveie for tidlig skolestart og ansvar, og derfor la dem slippe unna praktiske oppgaver og la dem være små lengst mulig. Overgangen til skolen ble veldig stor for både dem og ungene, (men da fikk de jo bekreftet det de mente fra begynnelsen, at huffameg, det er tidlig ja.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Smugleser
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg synes de spørsmålene her er en del av det absolutt vanskeligste i forhold til å ta vare på og oppdra barna mine. En side av meg vil beskytte dem mest mulig mot alt vondt, og en side vet at de må få prøve seg og lære selv.
![]() |
#8 |
♡
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?I kronikken refereres det til en britisk undersøkelse som konkluderer at barn som har foreldre som gir blaffen i sikkerhet og barn av foreldre som bryr seg kolossalt mye om sikkerhet ofte får felles skjebne. Den første kategorien barn møter verden alene, uten støtte oppfølging fra voksne. Den andre kategorien barn er hjelpeløse så snart de er utenfor foreldrenes synsfelt, siden de er vant til at de voksne ordner opp for dem.
![]() |
#9 |
Smugleser
|
![]() |
#10 |
Ustabil
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg tror faktisk at det er ganske mye i det. Barn beskyttes litt for mye, og de voksne kontrollerer og styrer litt for mye. Vi beskytter ikke lengre barn bare mot det som er farlig, men også mot alt vi syns er upedagogisk, irriterende, plagsomt, kjedelig, unødvendig, osv. Vi beskytter barn mot andre barn som ikke følger reglene (jfr. Lekeland-tråden). Alt i alt mener jeg at barn i dag får prøve seg for lite på egenhånd, og dermed mister verdifull læring. Jeg tror det er lurt å lære disse tingene i ung alder, fordi det er vanskeligere å lære det når man har blitt voksen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|