Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Å leve uten bil

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-09, 11:36   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å leve uten bil

Vi har ikke bil og vil ikke ha det (det er både dyrt og styrete, og vi trenger ikke engang blande inn miljøtankegang for å komme til den konklusjonen), så kanskje det ikke er så relevant med innspill fra oss? Vi har sertifikat begge to, er medlem av bilkollektiv, og det hender vi leier bil, hvis vi skal kjøpe noe stort, for eksempel, eller skal kjøre et eller annet sted - men det er ikke mer enn et par ganger i året at det skjer. Og så har vi leid bil når vi har vært på ferie i USA.

Ellers reiser vi kollektivt i det daglige, og har kanskje litt lavere terskel for å ta taxi enn vi ellers ville hatt. Vi handler stort sett kolonialvarer i nærområdet (vi bor jo veldig sentralt), men det er jo heller ikke spesielt vanskelig å ha med seg en handlepose eller to på t-banen.

Gammel 12-01-09, 11:41   #2
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Man kan ta mye taxi for det en bil koster på ett år. (Og vil jeg tro at det fint går an å ta ukentlig storhandel og ta taxi hjem, og faktisk spare det inn igjen på å slippe daglig småhandling.)

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 11:42   #3
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Man kan ta mye taxi for det en bil koster på ett år. (Og vil jeg tro at det fint går an å ta ukentlig storhandel og ta taxi hjem, og faktisk spare det inn igjen på å slippe daglig småhandling.)

Ja hadde det kun vore handlinga som var problem så.

Gammel 12-01-09, 11:44   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

I teorien, men å ta taxi til og fra og mellom barnehage og skole, butikk, besøk, storhandel, Ikeabesøk med store flatpakker, hytteturer, til og fra kamerater, ishall, treninger og alt som krever at man ikke kan bruke mye tid er vanskelig i praksis.
Vi bor i gåavstand til veldig mye som tog, butikker, barnehage og skole, men tidsmessig er vi uansett avhengig av bil, og nå vurderer vi to siden mannen kan få firmabil, vi hadde ikke hatt råd til å kjøpe en selv.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 11:48   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men så var det sikkerheten til barna da, jeg synes det er ganske greit at vi har et fastmontert bakovervendt bilsete til minsten, og beltestol til eldste. Skal vi dra med oss de setene under armen når vi skal handle?
Skal man handle uten barn er det jo noe annet. Nå synes jeg det er koselig at alle kan dra sammen de fleste steder da.

Gammel 12-01-09, 11:48   #6
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Det har du egentlig rett i. Det har jeg aldri tenkt på. Det hadde kostet meg kanskje 75-80 kr å ta taxi hjem fra butikken.
Jeg er glad jeg startet denne tråden, her dukker det opp mange ideer. Dette er egentlig ikke noe jeg pleier å diskutere med folk, for alle jeg kjenner i min livssituasjon kjører bil og tar det som en selvfølge.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 14:31   #7
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jepp, dette er resonnementet vårt også.

Ingen av oss har førerkort, og vi klarer oss fint. Vi bor "midt i bygda" nå, men bodde på et boligfelt på andre sida av bygda frem til i fjor sommer, og hadde 20-30 minutters spasertur opp til sentrum da.
Likevel har det gått bra: Sykkel eller gange fungerer fint.
De gangene vi har hatt storhandel eller elementene har gitt oss begrensninger som snøstorm eller 20 minusgrader, har vi tatt taxi.

Jeg skjønner at det er problematisk om man bor annerledes til, men slik forholdene er for oss her, er det ingenting i veien for et liv uten bil.
Sabla spreke er vi i alle fall blitt!
Jeg er veldig takknemlig for at jeg bor her jeg bor, der mulighetene for å sykle eller gå er så tilrettelagt med lange gang- og sykkelveier over hele plassen.

Levering i barnehage er heller ikke noe problem, selv om barnehagen ligger nesten en mil herfra:
Styreren i barnehagen er en kompis av oss, så han tar rett og slett med seg poden når han kjører på jobb, og leverer ham igjen m ettermiddagen.
(Ja, vi er privilegerte, og jeg er klar over det og takknemlig for det. )
I tillegg ligger vårt nye hus bokstavelig talt rett rundt svingen for skolene, så det blir heller ikke noe problem når den tid kommer.
Her vi bor nå, kan han faktisk gå til skolen helt uten å være i nærheten av trafikkert vei!

Det eneste vi kjenner at vi skulle hatt bil til, er ferieturer eller muligheten for å komme oss opp på fjellet for å gå tur: Bare en halvtimes kjøring herfra har vi et digert fjell til disposisjon, med alt vi kan ønske oss av fiskevann, teltmuligheter og fantastisk natur.
I tillegg minnes jeg bilturene til Sverige fra min egen barndom, og kne av og til ønsket meg å gi min sønn de samme opplevelsene: Badeland, campingplasser og fornøyelsesparker, minigolf og allsang på brygga, alt som hører den svenske sommeren til.
Dette ser imidlertid også ut til å løse seg: Mannens bestevenn har en sønn på samme alder som vår, og vi har snakket om å fylle bilen hans og reise på ferie sammen.
I tillegg bor mine foreldre i bygda rett nedenfor nevnte fjell, så pappa henter oss gjerne om vi vil.
Det blir ikke helt det samme som uavhengigheten man får av å ha egen bil, men det går.
Vi er fornøyde.

Sist redigert av Enhjørning : 12-01-09 kl 14:45.
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 11:46   #8
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vi har sertifikat begge to, er medlem av bilkollektiv, og det hender vi leier bil, hvis vi skal kjøpe noe stort, for eksempel, eller skal kjøre et eller annet sted - men det er ikke mer enn et par ganger i året at det skjer. Og så har vi leid bil når vi har vært på ferie i USA.

Skilpadda, jeg vil gjerne høre mer om dette med bilkollektiv. Er dette en privat ordning, eller noe man finner på Gule Sider? Link? For jeg tror det kunne vært en ordning som kanskje hadde passet for meg.

Jeg føler litt på at det er styrete å ikke ha bil når jeg skal hjem til foreldra mine. De bor på et sted uten togstasjon, og man må være heldig med bussforbindelsen eller bytte til buss underveis og få lengre reise for å komme seg dit om man ikke kan bli henta der toget stopper.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 11:52   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Skilpadda, jeg vil gjerne høre mer om dette med bilkollektiv. Er dette en privat ordning, eller noe man finner på Gule Sider? Link? For jeg tror det kunne vært en ordning som kanskje hadde passet for meg.

Det er et privat andelslag - man betaler en sum for å være medlem, og da kan man leie biler rimelig når man trenger det. Bilene står parkert på ulike steder rundt omkring i byen, og man bestiller/reserverer på nett. De har biler i mange ulike størrelser. Du kan lese mer på http://www.bilkollektivet.no/. Jeg har ikke oversikt over hvor ellers i landet de har et slikt tilbud, men jeg vet at for eksempel bilkollektivene i Oslo og Trondheim samarbeider, slik at dersom man er medlem av det ene, kan man leie biler i det andre.

Ja, og så er det en årsavgift, men vi i Oslo får rabatt på A-kort hos Sporveien, jeg mener Ruter, som dekker opp årsavgiften pluss litt ekstra.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:53.