|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Reklamere på fadderbarn?Beklagar litt flåsete overskrift!
Bergensis Sist redigert av Bergensis : 14-01-09 kl 01:17. Årsak: Lagt til ein kommentar om tittel/overskrift |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
thirtysomething
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reklamere på fadderbarn?Etter at vi for 10 år siden var i Kina bestemte vi oss for å fjernadoptere en jente derfra. Ringte Plan og sa vi ville ha nettop det - en jente fra Kina. Da vi fikk velkomstbrevet med bilde av barnet var det en jente fra et helt annet sted enn Kina. Jeg ringte og forklarte, og vi fikk byttet. Jeg følte meg også sånn passe teit, men det gikk i orden.
![]() |
#3 |
Pauset
|
![]() Sv: Reklamere på fadderbarn?Syntes ikke dere skal "reklamere" på dette. Blir litt "rike pike" syndromet dette, noe jeg syntes blir å være fadder av feil årsaker. Syntes uansett det er merkelig å skulle kompensere for at søskenet er av feil kjønn. Slik er livets realiteter. Man får ikke velge kjønn på søsken, og har man ønske om å hjelpe et vanskelig stilt barn, så bør vel det være noe av "driven", og ikke om barnet er gutt eller jente?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ventar stadig på vår
![]() Sv: Reklamere på fadderbarn?
Nei, det er meget mulig det er det som er grunnen.
Ja, eg er enig i at det er litt teit (og det vart enda teitare når eg formulerte det skriftleg), men eg synes det er så dumt at Plan har gitt oss muligheten til å velge! Hadde dei latt vere å gi oss den muligheten, hadde me jo berre førebudd henne på at det (som i andre svangerskap) kan bli ei jente eller ein gut.
![]() |
#7 |
Leser
|
![]() Sv: Reklamere på fadderbarn?Det er ingen vits i å klage uansett. Plutselig får man et nytt fadderbarn. Selv opplevde jeg dette med å være Plan fadder som litt absurd, som du sier går pengene til lokalsamfunnet og ikke til et spesielt barn, så da opplevdes det for meg som bare rart å få bilder i posten.
![]() |
#9 |
Ventar stadig på vår
Åh, det er jo litt dumt. Grunnen til at me valgte Plan og ikkje SOS Barnebyer, var jo nettopp dette at det skulle vere på eit litt meir personleg nivå sånn kontaktmessig.
![]() |
#10 |
maler
|
![]() Sv: Reklamere på fadderbarn?Litt rik-pike-syndromaktig tankegang synes jeg... tenk litt på hva dere signaliserer til henne. Og til lillebror. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Ventar stadig på vår
Den var litt urettferdig! Det høyres ut som om ho er ein bortskjemt drittunge. Ho er ei særdeles empatisk og omsorgsfull jente! Det var me og Plan som gav henne inntrykk av at ho kunne velge kjønn.
![]() |
#12 |
thirtysomething
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Aner ikke hvordan det er med SOS Barnebyer, men hos Plan får du bilder og oppdateringer om "ditt" barn. Du blir oppmuntret (men ingen tvang) til å sende brev og tegninger og en liten oppmerksomhet til jul eller ellers. Så personlig blir det jo. Og jeg regner med at når du har fått tildelt et fadderbarn tar det en god stund før det blir bytte. Vi hadde vår kinesiske fadderbarn i flere år før fikk nytt fadderbarn.
![]() |
#14 |
Pauset
|
![]() Sv: Reklamere på fadderbarn?Jeg er litt enig med AC. En ting er at man får velge, men når man ikke får valget sitt, så syntes jeg det blir merkelig å klage. Man gjør dette tross alt for å hjelpe noen, man kjøper jo ikke en vare.. ser ikke helt at kjønnet skal ha noe å si? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Leser
|
Ja, hvis man skal ha med barna vil jeg tro at en slik personifisering er fint. (Personlig gir jeg helst penger til leger uten grenser og røde kors, altså organisasjoner hvor man ikke aner hvor pengene havner. Jeg føler ikke noe behov for å få en detaljert forklaring på hva pengene går til.)
![]() |
#16 |
I mål
|
![]() Sv: Reklamere på fadderbarn?Jeg synes det går an å ta en telefon og forklare problemstillingen jeg. Forklare hvor engasjert storesøster var i dette og at hun veldig stor grad så for seg en av samme kjønn som henne selv siden dere hadde forespeilet det. Det er jo bare å være høflig, man trenger ikke formulere det som en klage. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Reklamere på fadderbarn?Ja, dette ble litt merkelig. Jeg klarer egentlig ikke si mer.
![]() |
#18 |
anglofil
![]() Sv: Reklamere på fadderbarn?Enig med aC. Sorry, prøver å legge godviljen til men kjernen i saken er å hjelpe fattige barn så blir kjønn en grunn til å klage fordi man skal tilfredsstille forventingene til barnet sitt her hjemme? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Ventar stadig på vår
![]() Sv: Reklamere på fadderbarn?Me skal sjølvsagt vinkle det positivt for henne. Me skal sjølvsagt engasjere og involvere henne nøyaktig på same måte. Me spurte om ho var lei seg pga. at det ikkje var jente og ho sa nei, men eg ser jo at det stikker litt! Eg er sikker på at når me får tid til å sette oss ned med dette i måro, så vil ho vere like oppslukt som om det skulle vere jente.
![]() |
#20 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|