Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Reklamere på fadderbarn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-09, 23:21   #21
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Reklamere på fadderbarn?

Vi er på vårt tredje Plan-fadderbarn nå, og det er ikke vi som har byttet. Vi har fått tildelt nytt hver gang "vår" familie har flyttet ut av Plan sine områder. Dermed tror jeg ikke det er noen vits i å klage. (I tillegg til at jeg synes det er småteit , av grunner som flere har nevnt før meg. )

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 23:23   #22
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

For meg blir det pussig å lage et poeng av å skulle velge kjønn til å begynne med.

Ja, enig!
Men når dei først gir oss valget? Me måtte krysse av på jente eller gut. Dette var på nett.

Gammel 13-01-09, 23:23   #23
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår at det er ubehagelig å ikke levere på et løfte. Og jeg er sikker på at Plan forstår det om du forklarer.

Det man bør huske på er at fadderbarn er en ganske dyr markedsføringsmetode (for det er det det er), og et slikt bytte vil skape merkostnader. Så jeg ville gitt organisasjonen en ekstra donasjon hvis jeg ba dem om et bytte.

Gammel 13-01-09, 23:24   #24
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At de ikke kan innfri ønsker om kjønn betyr tydeligvis at de fleste vil ha jente, da.

Jeg ville aldri klagd på dette. Husker forresten at vi hadde fadderbarn da jeg var ganske liten, og at jeg hadde sett for meg at det skulle være en søt liten jente med krøller. Så var det en stor gutt, omtrent på min egen alder. Jeg lærte at han trengte hjelp og var glad for å ha faddere, selv om han ikke var liten og søt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 23:25   #25
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man støtter ikke barn når man er fadder. Man er en fast giver som til gjengjeld får ganske dyr informasjon og en flott pedagogisk mulighet til å lære barna om andre barn i verden.

Gammel 13-01-09, 23:25   #26
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg uttalte meg ikke om henne i det hele tatt. Poenget mitt var at dette er en fin mulighet for denslags lærdom. For meg blir det pussig å lage et poeng av å skulle velge kjønn til å begynne med.

Men dette er det jo Plan, som har forspeilet? Jeg må si at jeg kan skjønne hvorfor man ønsker seg et barn fra et bestemt land og et bestemt kjønn - og for meg hadde poenget vært at mine barn lettere skulle identifisere seg med barnet. For eksempel hadde det kanskje for meg vært et poeng med et barn som kunne skrive engelsk slik at vi kunne ha kommunisert med henne/ham.

Men for min egen del så bryr jeg meg ikke spesielt om en personifiserbar hjelp. Jeg vil tro at mye hjelp vil være bedre som en generell hjelp (og det synes jo Plan også, i og med at man i realiteten ikke har et fadderbarn, men betaler inn til skolen eller til å grave brønner.)

Gammel 13-01-09, 23:25   #27
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Fadderbarn er en ren markedsføringsstrategi. Pengene går til organisasjonen.

Gammel 13-01-09, 23:29   #28
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Til felleskassa? Man støtter ikke landet heller direkte?

Da jeg var fadder gjorde pengene det. De hadde spesielle prosjekter som pengene gikk til. Mulig det er endret nå.

Gammel 13-01-09, 23:31   #29
him
Leser

him sin avatar

Standard

Fra Plan Norge sine internettsider:

Opprinnelig lagt inn av sitat

være Plan-fadder er en personlig og virkningsfull måte å hjelpe barn til bedre liv. Som Plan-fadder er du fadder til ett barn som du får bilde av og kan ha kontakt med, men din hjelp går til å forbedre helse, utdanning og boforhold for hele lokalsamfunnet. Som Plan-fadder mottar du en mappe med bilde av og informasjon om ditt fadderbarn, informasjon om lokalsamfunnet og beskrivelse av Plans programmer i området. Senere vil du motta oppdatert informasjon. Alle faddere får også Planposten, vår informasjonsavis.Som Plan-fadder kan du holde kontakt med ditt fadderbarn per brev. Du kan også besøke fadderbarnet i lokalsamfunnet der hun eller han bor. Slik utvikler vi forståelse og knytter bånd på tvers av kultur, etnisitet og religion. I tillegg får vi selv se at det nytter.
For å melde deg inn som Plan-fadder, kan du fylle ut innmeldingsskjema på høyre side.

Gammel 13-01-09, 23:32   #30
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det er bare snakk om regnskapsføring. Prosjektene kjører jo, på sine budsjetter. Så kanaliserer man penger man får inn, dit de trengs. Heldigvis. Som sagt, et (veldig effektivt og bra) markedsføringstiltak.

Gammel 13-01-09, 23:38   #31
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Det betyr altså at fadderbarnet i plan blir en slags brevvenn uten noen annen forbindelse til pengene man betaler inn enn at lokalsamfunnet til barnet blir støttet av organisasjonen?

Jupp. Men det er nok lurt, for folk er mer gavmilde da de har et barn å forholde seg til.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 23:40   #32
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Nå kjenner ikke jeg Plan i detalj, men så vidt jeg vet så foregår det sånn de fleste steder. Noe annet ville jo vært helt uansvarlig - overlate hele samfunn/familier/enkeltbarn til enkeltgiveres nåde!
Landsbyene har jo langsiktige budsjetter og planer, og må ha forutsigbarhet i pengene de får inn.

Men som sagt, det er jo snakk om regnskapsføring. Man kan jo si at "disse pengene kom herfra og går hit", men i realiteten så er det vann inn og ut av samme bøtta.

Gammel 13-01-09, 23:45   #33
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Det betyr altså at fadderbarnet i plan blir en slags brevvenn uten noen annen forbindelse til pengene man betaler inn enn at lokalsamfunnet til barnet blir støttet av organisasjonen?

Ja, sånn har eg forstått det.

Dette kjem til å gå strålande når me får sett oss inn i "saksmappa" saman.

Eg synes berre det er så dumt at me gav inntrykk av at det skulle vere ei jente. Når eg spør om me skal velge å hjelpe ein gut eller ei jente, og ho velger jente, så er det vel ikkje rart om ho forventar at det skal vere info og bilder av ei jente i konvolutten. Og med forventningar følger faren for skuffelse. Det er sjølvsagt også ein lærdom.

Skulle ønske me aldri hadde fått valget!

Gammel 13-01-09, 23:47   #34
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er helt på sin plass å klage på at det gjøres på denne måten uten å informere. Ser virkelig ikke oppstusset her.

Gammel 13-01-09, 23:53   #35
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Hadde aldri klaget på et fadderbarn nei.
Og er enig i at det virker teit å gjøre.

et barn er et barn som trenger hjelp uansett, og at datteren din ikke fikk innfridd sitt ønske akkurat nå, så kanskje hun får det en annen gang.
Slik er livet og det viktigste må jo være at de lærer om at andre barn i verden ikke har det så bra.
Jeg ville aldri kalt et fadderbarn en søster eller bror heller jeg da.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 23:56   #36
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

et barn er et barn som trenger hjelp uansett, og at datteren din ikke fikk innfridd sitt ønske akkurat nå, så kanskje hun får det en annen gang.

Dette er jo faktisk fullstendig irrelevant så lenge 1) de skal fortsette å støtte og 2) støtten er generell til en landsby og ikke ett spesifikt barn.

Gammel 13-01-09, 23:59   #37
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Er det ikke et barn de støtter?
Og jeg synes ikke det er irrelevant at de lærer at mange barn i verden trenger hjelp uansett om det er gutt eller jente.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 00:00   #38
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan er det forresten med gaver som blir sendt til fadderbarn? Blir det fordelt til alle barna? Er det regler for hva man kan gi?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 00:01   #39
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Og jeg synes ikke det er irrelevant at de lærer at mange barn i verden trenger hjelp uansett om det er gutt eller jente.

De kan selvsagt ikke lære det selv om de får bilder av en jente.

Gammel 14-01-09, 00:03   #40
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Standard

.

Nei, det går ikkje til eitt enkelt barn. Men me får muligheten til å bli kjent med eit barn og dei kan bli kjent med oss om me velger å sende brev. Og det har me planar om å gjere.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:21.