|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Egne skoler for problemelever ...
Ja, men i gitte tilfeller føler barn med spesielle behov seg fremmedgjorte i en normalklasse. De har ingen forutsetninger for å få virkelige venner og blir ganske isolerte i en vanlig skole. Spesielt hvis det er snakk om en liten skole i et homogent miljø. Da er det vanskelig å finne noen å identifisere seg med, noen å ligne på, og dermed skiller de seg enda mer ut enn om de hadde gått på en annen skole, tror jeg. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jo, i små skoler, og med få elever som har spesielle behov, så kan nok dette være et problem, men alikevel tror jeg at det er veldig mye opp til hvordan skolen velger å løse dette, og selvfølgelig hvor store ressurser de har til rådighet. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Egne skoler for problemelever ...Hvem skal da definere hva som er en problem elev? Jeg har en sønn med psykiske vansker, som med den hjelpen han har fått så langt (eller mangel på sådan) ikke fungerer i vanlig skole. Han har også vært forsøkt plassert i såkalt spesialskole uten at det har fungert for ham. Han trives best i det mangfoldet en vanlig skole gir. Og har venner både blant problembarna som det så fint defineres og blant de mer vellykkede. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Pulled back in
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke på bekostning av de andre elevene.
|
|
|
|
#26 |
|
Absolut ateist
|
|
|
|
#27 |
|
representert
Sv: Egne skoler for problemelever ...Skoler for barn med utfordringer er vel ikke akkurat en ny tanke, og heller ikke skoler som er tilrettelagt for barn med forskjellige behov.
|
|
|
#28 |
|
Ustabil
|
Sv: Egne skoler for problemelever ...Jeg syns dette er en vanskelig problemstilling. For det første ser jeg risikoen for at toleransen for "problem-elever" blir lavere hvis man skal ekskludere dem fra vanlig skole. For det andre tror jeg det kan være stigmatiserende å være en elev som blir vurdert som så "vanskelig" at de ikke "orker" ha deg på vanlig skole. Men på den andre siden mener jeg at enkelte elever vil profittere på dette, fordi de har så store problemer at de ikke kan fungere i en vanlig klasse. Det blir et spørsmål om hva som fungerer for akkurat DET barnet. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Egne skoler for problemelever ...Og når elevene selv ønsker å være del av en annen skole? Burde ikke de da ha muligheten til å ha den valgmuligheten? Jeg har hørt ungdom beskrive at de eneste gangene de har hatt det bra på skolen, er når de har hatt muligheten til å lære ved en praktisk rettet skole. Dessverre blir slike ofte nedlagt, eller er et tilbud f.eks. kun en dag i uken.
|
|
|
#30 |
|
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Sv: Egne skoler for problemelever ...Jeg syns skolene skal få de ressursene de trenger for å hjelpe alle elevene uavhengig av om de er såkalte problemelever, eller ikke.
|
|
|
#31 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Egne skoler for problemelever ...Nå er det jo forskjell på barn med diagnoser og atferdsproblemer og elever som er teoretisk svake og skoleleie av den grunn. Jeg ser problematikken som folk har nevnt her, med å skape et skille og det at de ikke blir integrert, men for en del tror jeg det ville vært veldig positivt med egne skoler der man har tilrettelagte ressurser og venner på samme nivå, med samme diagnose etc. Jeg tror det kan skape vel så verdifullt samhold og motivasjon. I dagens skole ville det også vært lettere å legge opp, selvfølgelig, enn å ha 5 ekstraressurser i vanlig klasse eller spesialgrupper og spesialklasser, som jeg tror kan skape større/mer synlig skille. Når det gjelder "problemelever" som sliter med teori og almenne fag, så hadde det vært mange å "redde" på å ha egne opplegg både i og utenfor skolen, med praktisk læring som både knytter seg til teoretisk læring og mot yrkesfaglig utdannelse. Da jeg gikk på ungdomskolen hadde vi et opplegg utenfor, på et verksted, der flere gutter som falt helt utenfor i klasserommet, kunne skru og mekke og lære noe, samtidig som de også fulgte en del vanlige fag sammen oss andre. Det virket som de fikk både selvtillitsboost og inspirasjon/motivasjon til å fortsette, istedenfor å droppe helt ut med skulking.
|
|
|
#32 |
|
Passiv
|
Sv: Egne skoler for problemelever ...Jeg mener bestemt at det best ville være dersom vi fikk tilbake en del av spesialskolene. Slik det er i dag er det få av dem som er opprettholdt og dermed er det mange barn og unge som ikke har et godt nok skoletilbud. Det er ikke tvil om at veldig mange barn med adferdsvansker proffiterer på å være i et miljø hvor voksentettheten samt kompetansen er høyere enn i normalskolen. |
|
|
|
#33 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: Egne skoler for problemelever ...I de aller fleste tilfeller mener jeg elever med adferdsproblematikk kan fungere ganske bra i vanlig skole, gitt at det settes inn nok ressurser til at eleven og medelevene kan følges godt opp. Det er mange hensyn å ta. Hva slags skolehverdag er den beste for eleven? Kan eleven fungere sammen med de andre elevene i klassen/skolen. Er det mulig å få et sosialt nettverk rundt eleven. Har eleven noe læringsutbytte av å gå på skolen med det tilbudet skolen kan gi ham/henne? Har skolen ressurser nok til å gi eleven det tilbudet han/hun trenger og samtidig gi resten av elevene deres rettmessige undervisning. Sist redigert av Kaija : 17-01-09 kl 23:53. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Egne skoler for problemelever ...I slike diskusjoner tenker jeg først og fremst på enkelte unger med visse typer autisme. De som har utrolig mye å gå på faglig, men som må bruke all sin energi på å lære seg sosiale koder de ikke har noen som helst forutsetninger for å forstå. De kan lære hele grunnskolepensumet på ett år, hvis de får slippe å forholde seg til normalskolens krav. I hvor stor grad skal man holde tilbake slike barn faglig, for at de skal tilpasse seg de normale?
|
|
|
#35 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Egne skoler for problemelever ...Vi må også ha i mente at spesialkompetanse ikke finnes på hver eneste skole i dette landet. Enkelte barn med uttalte vansker trenger mennesker med kompetanse på sine vansker rundt seg. Det får de på spesialskoler. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Pauset
|
Sv: Egne skoler for problemelever ...Karamell: Elever på 1. trinn båssetter hverandre ja. Jeg er lærer på 1 .trinn. Deres båssetting går mest på hvem som er snill og hvem som er slem... |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Sv: Egne skoler for problemelever ...Hvor skal man da få penger til disse spesialskolene? |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Passiv
|
Sv: Egne skoler for problemelever ...I kommunen jeg jobbet i tidligere var det et tilbud for elever som trengte litt mer praksis enn teori. Jeg jobbet der sammen med en dame som hadde hatt "problemer" med sønnen sin opp gjennom hele barneskolen, og veldig mange ting hadde blitt forsøkt. |
|
|
|
#39 |
|
Passiv
|
Sv: Egne skoler for problemelever ...Jeg vil ha jatakk - begge deler jeg. |
|
|
|
#40 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Egne skoler for problemelever ...Kanskje de burde vurdere spesialskoler andre steder også, for å unngå slikt som dette.
|
![]() |
|
|