Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Nuppete Nøstebarn ribbebukse

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-09, 15:50   #21
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nuppete Nøstebarn ribbebukse

Ja, og til spørsmålet; Så har ikke nøstebarnbuksen nuppet så mye, men den rillestrikkede ensfargede genseren som de selger som vi har til har nuppet en del. Jeg leste noe en annen plass, at ullen deres (annen type som er behandlet, men likevel, kanskje det kan hjelpe?) vanligvis ikke nuppet, men om man brukte syntetiske materialer utenpå, så kunne de nuppe, og det var bare å ta med en nuppeskrape. Hvor får man egentlig kjøpt en nuppeskrape?

Gammel 19-01-09, 12:08   #22
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Takk for svar.

Ang. nuppefjerner tror jeg at jeg har sett det på type Elkjøp-butikker osv.? Ble litt usikker her nå, men mener det ganske sikkert.

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 03:19   #23
Verdande
Melkeku

Verdande sin avatar

Verdande er litt kulVerdande er litt kulVerdande er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Hvordan bruker dere lanolinet? Jeg kjøpte og tenkte jeg skulle bruke det, men så var det så mye styr med å la det ligge så og så lenge, og så tilsette eddikk og noe greier, så jeg har ikke kommet så langt enda. Tror dere jeg kan jukse litt og bare ha i vaskevannet?

Tja. Det er mulig det har litt effekt, selv om lanolinet neppe får satt seg skikkelig, og da er jo mesteparten av poenget egentlig borte.

Jeg husker jeg ble helt matt av å lese ullkur-bruksanvisning første gangen, men å ullkure er egentlig ganske enkelt og greit. Det tar tid, men mye av den tiden trenger man ikke gjøre noe som helst.

Ullkur for dummies
1)
Bruk ca 1 ss* ullkur pr 100-150 g ulltøy i en bøtte (e.l.) og fyll i så varmt** vann som du får ut av krana til du har ca nok vann til å dekke plaggene.

2) Legg det våte, nyvaskede plagget oppi bøtta. Etterfyll om nødvendig til plagget er dekket av vann. La stå til vannet er kaldt.

3) Skyll plagget i vann typ norsk sommerbadevanntemperatur til vannet er klart.***

4) Fyll bøtta med iskaldt vann, gjerne tilsatt en kork eddik. Legg plagget i vannet og la stå 10-15 minutter. Ferdig.

*) Bruk 2 ss pr. 100 g for bleiebukser.
**) Ja, varmt vann. Ull krymper ikke av varme alene, men av kombinasjonen varme og bevegelse.
***) Dette tar normalt ikke mer enn en, maks to, skylling(er).

Sist redigert av Verdande : 20-01-09 kl 03:31.
Verdande er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 03:27   #24
Verdande
Melkeku

Verdande sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Ang. nuppefjerner tror jeg at jeg har sett det på type Elkjøp-butikker osv.? Ble litt usikker her nå, men mener det ganske sikkert.

Jepp. Denne er batteridrevet, koster rundt hundrelappen og finnes hos de fleste elektrobutikker.

Gammel 20-01-09, 08:15   #25
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Nuppefjerner på ull lager veldig fort hull om man er uforsiktig :advarer:.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 23:42   #26
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ullkur my way: Vask, skyll, ha ullkur i skyllevann nr 2. La ligge litt. Skyll igjen. Alt i samme temp.

Gammel 21-01-09, 14:35   #27
Verdande
Melkeku

Verdande sin avatar

Standard

Poenget med å skylle i kaldlunkent vann er å få ut såpa (ullkur inneholder såpe) samtidig som minst mulig av lanolinet skylles ut, og poenget med å la plagget ligge i iskaldt vann til slutt er at lanolinet skal få satt seg skikkelig i plagget. For sperrelag er dette ganske vesentlig, for andre plagg er det vel egentlig ikke så viktig.

(Bortsett fra man kanskje må vaske tøyet litt oftere, noe jeg gladelig unngår om jeg kan. :sjuske: )

Gammel 21-01-09, 14:43   #28
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av verdande, her.

Poenget med å skylle i kaldlunkent vann er å få ut såpa (ullkur inneholder såpe) samtidig som minst mulig av lanolinet skylles ut, og poenget med å la plagget ligge i iskaldt vann til slutt er at lanolinet skal få satt seg skikkelig i plagget. For sperrelag er dette ganske vesentlig, for andre plagg er det vel egentlig ikke så viktig.

(Bortsett fra man kanskje må vaske tøyet litt oftere, noe jeg gladelig unngår om jeg kan. :sjuske: )

Hm. Men tøyet består jo vanntest og alt? Jeg har skylt, da. Og det lukter sau. Men jeg skal følge oppskriften neste gang. :lydig og lettlært:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:22.