Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når fremmede gråter ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-06, 22:08   #21
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når fremmede gråter ...

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Tenker dere på at folk kanskje ikke vil ha noe med dere å gjøre? Personlig, skulle jeg av en eller annen grunn finne på å grine offentlig, så er nå det siste jeg trenger en eller annen velmenende fjott som bryr seg.

Ja, det var egentlig derfor jeg spurte, for jeg har tenkt litt på det samme. Kanskje folk bare helst vil være i fred? Men jeg tror kanskje heller jeg vil bry meg en gang for mye enn en gang for lite.

Gammel 09-12-06, 22:10   #22
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Men jeg tror kanskje heller jeg vil bry meg en gang for mye enn en gang for lite.

Ikke sant?!

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 22:16   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ja, det var egentlig derfor jeg spurte, for jeg har tenkt litt på det samme. Kanskje folk bare helst vil være i fred? Men jeg tror kanskje heller jeg vil bry meg en gang for mye enn en gang for lite.

Jupp. Og jeg kaster meg ikke over vedkommende og forlanger å få hele historien, bare spør forsiktig om det går bra, om det er noe jeg kan gjøre og slikt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 22:24   #24
Doxa
hmmm

Doxa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Det kommer selvfølgelig helt ann på situasjonen, men det å bry seg er generelt en mangelvare på flere områder i vårt samfunn.

Gammel 09-12-06, 22:28   #25
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Tenker dere på at folk kanskje ikke vil ha noe med dere å gjøre? Personlig, skulle jeg av en eller annen grunn finne på å grine offentlig, så er nå det siste jeg trenger en eller annen velmenende fjott som bryr seg.

Ja det er nå noe å tenke over ihvertfall ..
Av og til så kan man kanskje merke noe på kroppspråket.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 22:34   #26
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er litt forskjellige varianter ute og går, her som alle andre steder. Hvis en person sitter åpenlyst og hulker foran kasseapparatet eller er oppløst i tårer ute på toalettet, ville det sannsynligvis være naturlig å spørre om man kan hjelpe på noen måte. Spesielt hvis det var på et mindre sted der man har høyere takhøyde for å bry seg (både om og med, for den del).

Men hvis noen hadde sittet på en buss og snudd seg mot vinduet og grått stille, eller på noen måte signalisert at de ikke ønsket kontakt, hadde jeg selvsagt holdt omtanken for meg selv. Det er ikke egentlig så veldig vanskelig å lese den typen non-verbal kommunikasjon, er det?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 22:42   #27
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har det på samme måte som deg.

Men der jeg jobber sitter det folk overalt og gråter egentlig og det er som oftest ikke så vanskelig å se hvem som ønsker kontakt og ikke. Og det er faktisk de fleste som ønsker kontakt, folk er nå sånn. Da koster det meg svært lite å spørre om det er noe galt og om det er noe man kan hjelpe til med.

Gammel 09-12-06, 23:08   #28
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Men hvis noen hadde sittet på en buss og snudd seg mot vinduet og grått stille, eller på noen måte signalisert at de ikke ønsket kontakt, hadde jeg selvsagt holdt omtanken for meg selv. Det er ikke egentlig så veldig vanskelig å lese den typen non-verbal kommunikasjon, er det?

Der er jeg enig med deg

Gammel 09-12-06, 23:33   #29
TGM
drømmende

TGM sin avatar

TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vil helst være alene hvis det skulle skje at jeg begynte å gråte offentlig.

Jeg opplevde at ei av mødrene jeg kjente igjen fra nyfødtavdelingen satt og strigråt på legekontoret.
Da satt jeg og slet veldig med hva jeg skulle gjøre, for jeg hadde så vondt av henne.
Jeg fortalte til legen min da jeg kom inn dit at det var vanskelig å se henne gråte sånn, og forklarte hvorfor. Da sa han at det var riktigst at jeg hadde latt henne være i fred, og at legen hennes tok tak i det.
Den dag i dag lurer jeg fortsatt på hvordan det gikk med deres lille, som jeg ikke har sett siden. Foreldrene har jeg sett flere ganger alene.

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 23:42   #30
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

jeg har aldri opplevd det og vet vel ikke helt hva jeg ville jgordt.
Men mest sannsynlig ville jeg nok sett litt på kroppsspråket og så tatt kontakt om jeg fikk inntrykk av at kroppsspråket ikke var avvisende.

Bedre å ta kontakt en gang for mye og bli avist, en å overse et menneske som har det vondt.
Det kan være så mange grunnet til at vedkommende gråter.

Om jeg selv skulle gråte offentlig så vet jeg ikke hvordan jeg ville reagert om noen tok kontakt, tror det avhenger litt av hvorfor jeg da event. gråt.

Å vise omtanke for andre mennesker kan aldri blir "feil" i mine øyne.

Gammel 09-12-06, 23:47   #31
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Med mindre personen tydelig hadde vist at h*n ikke ønsket kontakt, så hadde jeg henvendt meg og spurt hvordan det gikk med personen.

Om jeg hadde blitt avvist, så er det bedre enn å gå derifra uten å ha tilbudt litt medmenneskelighet.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 00:16   #32
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Men mest sannsynlig ville jeg nok sett litt på kroppsspråket og så tatt kontakt om jeg fikk inntrykk av at kroppsspråket ikke var avvisende.

Bedre å ta kontakt en gang for mye og bli avist, en å overse et menneske som har det vondt.

Om jeg selv skulle gråte offentlig så vet jeg ikke hvordan jeg ville reagert om noen tok kontakt, tror det avhenger litt av hvorfor jeg da event. gråt.

Kan vel bare signere denne.

Gammel 10-12-06, 00:16   #33
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Og var det"feil" takler jeg det greit. Jeg vet at jeg tråkker inn i privatsfæren til folk, men jeg synes det er viktig å vise at det er noen som bryr seg.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 02:01   #34
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde tatt kontakt med vedkommede og spurt om hva som hadde skjedd, og om jeg kunne hjelpe med noe? Hvis personen svarer nei, så repekterer jeg det og går videre. Hvis hele historien kommer, så må jeg ta meg tid til å høre på. Vil da prøve å trøste så godt som mulig....

Jeg opplevde en gang at det stod en ung fremmed dame og dusjet på badet vårt i kjelleren en lørdagsmorgen.(hadde glemt å låse kjellerdøren...) Hun gråt så spruten stod, mens hun febrilsk forsynte seg av mine kremer etc Da forandret jeg selvfølgelig instilling til henne umiddelbart Da gikk jeg fra å være politi-Ladybug til å bli psykolog -Ladybug...Jeg gav henne frokost, og hun lettet hjertet sitt litt. Det hele var en SVÆRT trist historie... Det endte med at jeg kjørte henne opp til psykeriatrisk avdeling på sykehuset, etter min anmodning og også etter hennes ønske etter hvert... Og der oppe var hun godt kjent for å si det sånn....Hun var på vei inn i en psykose, og var livredd for hva som ventet henne, når hun mistet kontrollen over seg selv Så mens jeg snakket med henne så var hun tidvis vanlig og tidvis litt spesiell for å si det mildt Hun hadde vært innlagt flere ganger tidligere...

Jeg har mange ganger etterpå tenkt på henne og hennes historie.....Det er ikke alltid at livet er A4, nei....Noen møter på store prøvelser.....

Hmmmm...denne historien var vel en liten avsporing!
Men, poenget mitt er at det er viktig å vise varme og omsorg, også ovenfor ukjente. Jeg synes ikke det er frekt, noen ganger kan det være av stor betydning at man bryr seg.....

Sist redigert av Carpe Diem : 10-12-06 kl 08:04.
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 02:56   #35
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I jobbsammenheng er jeg så ofte borte i det at at jeg umiddelbart reagerer likt uansett: tilbyr papir/lommetørkle/Kleenex eller tilsvarende og spør forsiktig om de er OK eller er det noe jeg kan hjelpe med?

Det er da ikke noe farlig, tvert imot. Og det utgjør ofte en STOR forskjell for den det gjelder.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 04:18   #36
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Jeg personlig ville nok helst sett at ingen brydde seg, og ville signalisert det ved å prøve å skjule gråten så godt jeg kunne. Men jeg har folk rundt meg som jeg kan snakke med, som er glad i meg og som jeg stoler på. Ikke alle har det, og for de som ikke har det kan nok det at en fremmed bryr seg bety mye.
Folk som tør/gidder å bry seg er mangelvare i vårt samfunn, så jeg bryr meg heller en gang for mye enn en gang for lite. Kan aldri tenke meg at det vil ødelegge nevneverdig for noen at jeg spør forsiktig om det går greit, og om det er noe jeg kan hjelpe med. Hvis det føles ille, trenger vedkommende hjelp mer enn de er klar over selv.

Gammel 10-12-06, 09:13   #37
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda. Jeg forventer jo at vedkommende sier i fra om h*n ikke vil snakke. Noen ganger skjer det. Personen smiler tappert gjennom tårene og påstår at "det går heeelt fint altså!"

Mens andre ganger, så har det skjedd noe som gjør at de har en liten krisereaksjon, og er takknemlig for at noen tar styringen og tenker klart og hjelper til med å bestille taxi, ringe familie og be dem om å komme å hente ol.

Ofte vil man jo kunne lese kroppsspråket ganske godt også.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 09:15   #38
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tenker på det på litt samme måte som at noen bryr seg om man skader seg. Det er smertefullt og slike tilstander vil også for svært mange blir litt lettere om man får hjelp. Etter en bilulykke er det få som stiller spørsmålet om man skal ta seg av de sjokkskadede. Det er en selvfølge for de fleste.

Avsporing igjen:
For 5-6 år siden kjørte jeg ut på 4-feltsen i Oslo kl åtte om morgenen på vei til jobb. Trafikken var nesten stillestående, og etter noen meter ser jeg en bil som har kræsjet inn i autovernet som skiller kjøreretningene.
Bilen har snurret så dama står med snuten mot kjøreretningen, og hun sitter fortsatt i bilen.
INGEN STOPPET!
Så jeg parkerte i veikanten, gikk bort til dama, fikk henne over i min bil og ringte og tilkalte hjelp for henne.

Jeg skjønner ikke at folk ikke stopper i sånne situasjoner hvor andre kan være skadet og trenge hjelp?

Gammel 10-12-06, 09:20   #39
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Avsporing igjen:
For 5-6 år siden kjørte jeg ut på 4-feltsen i Oslo kl åtte om morgenen på vei til jobb. Trafikken var nesten stillestående, og etter noen meter ser jeg en bil som har kræsjet inn i autovernet som skiller kjøreretningene.
Bilen har snurret så dama står med snuten mot kjøreretningen, og hun sitter fortsatt i bilen.
INGEN STOPPET!
Så jeg parkerte i veikanten, gikk bort til dama, fikk henne over i min bil og ringte og tilkalte hjelp for henne.

Jeg skjønner ikke at folk ikke stopper i sånne situasjoner hvor andre kan være skadet og trenge hjelp?

Seriøst?

Det skjønner ikke jeg heller. Tror det ligger i meg som en naturlig reaksjon jeg.. har kommet først til et ulykkessted en gang, og som nr 3-4 en annen gang. Og det er helt naturlig for meg å stoppe og hjelpe til om det trengs.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 09:20   #40
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hadde jeg fått et budskap over telefon som hadde knust meg totalt og så hadde knekt sammen på åpen gate hadde jeg virkelig satt pris på at noen brydde seg.
.

En kjenning av meg var i den situasjonen for få dager siden; hun satt i garderoben, skulle på trening. Presten ringer henne på mobilen og forteller at pappaen har omkommet i en trafikkulykke Heldigvis var hun sammen med gode treningsvenninner som ordnet opp med varme ord, transport hjem, fikk tak i mannen hennes m.m. Hun var jo i totalt sjokktilstand. Hva om hun hadde vært på alene på juleshopping når hun fikk den grusomme telefonbeskjeden........?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:08.