Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Obama og abort

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-09, 16:18   #41
Tonjemor
Forvirret

Medlem siden: Oct 2008
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Obama og abort

I utgangspunktet begynte jeg å lese tråden som veldig positiv og fornøyd. Jeg ble lettet når jeg leste artikkelen tidligere i dag. Syns det er flott at Obama tar den veien han gjør. Og i henhold til hans uttalelser som jeg leser her ser jeg ingenting som sjokkerer meg.
Men nå, når jeg avsluttet tråden så er jeg bare kvalm, syns det er forferdelig at det er mulig å ta senaborter uten at det er av hensyn til mors helse og liv. Det er rett og slett grusomt, og jeg håper av hele mitt hjerte at Obama ikke støtter egoistiske senaborter.

Gammel 26-01-09, 16:29   #42
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Altså, før vi skriker noe mer om hvor grusomt og kvalmende alt er, hvilket dokumentert tilfelle refererer du til, Sitron? Nå er jeg ikke i tvil om at det har skjedd senaborter i mange land, men i USA har det bestått av under 1 prosent av abortene, ifølge linkede artikler.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 16:40   #43
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Altså, før vi skriker noe mer om hvor grusomt og kvalmende alt er, hvilket dokumentert tilfelle refererer du til, Sitron? Nå er jeg ikke i tvil om at det har skjedd senaborter i mange land, men i USA har det bestått av under 1 prosent av abortene, ifølge linkede artikler.

Uten å ha lest noe som helst av det det blir linket til her, vil jeg bare påpeke at én prosent kan være et ganske høyt tall. Hvis det hadde vært Norge det var snakk om, ville én prosent være sånn omtrent 130 tilfeller i året.

Gammel 26-01-09, 16:44   #44
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Stemmer det at østeuropeiske idrettsutøvere tidligere brukte abort som doping? At man blir sterkere rett etter fødsel/abort, og at dette derfor ble utnyttet til det fulle?

Det har jeg aldri hørt. Imidlertid så jeg et program på TV for ikke lenge siden hvor omtrent samtlige av de tidligere dopede øst-tyske kvinnelige svømmerne har problemer med habituell abort i ettertid. Pluss en hel haug andre ugunstige senvirkninger.

Gammel 26-01-09, 16:46   #45
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Uten å ha lest noe som helst av det det blir linket til her, vil jeg bare påpeke at én prosent kan være et ganske høyt tall. Hvis det hadde vært Norge det var snakk om, ville én prosent være sånn omtrent 130 tilfeller i året.

Ja, det kan være et høyt tall, og jeg vet heller ikke hvor mange tilfeller det er/har vært i USA heller, og jeg tviler ikke på at det der og i andre land kan ha vært groteske og dårlige eksempler. Men jeg er prinsipielt motstander av å stenge av muligheter hvis man kan ha gode vurderinger rundt det, kun fordi det har vært misbruk av en ordning. Vi kan ikke avvikle trygdeordninger totalt pga svindeltilfeller, vi kan ikke (etter min mening) avvikle selvbestemt abort innen 12 uker i Norge, fordi noen misbruker ordningen.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 26-01-09, 16:49   #46
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Et tilfelle jeg har kjennskap til via et lite amerikansk foreldreforum, der svigerinnen til ene brukeren gjorde dette.

Gammel 26-01-09, 16:51   #47
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Et tilfelle jeg har kjennskap til via et lite amerikansk foreldreforum, der svigerinnen til ene brukeren gjorde dette.

Mens jeg kjenner til et identisk tilfelle her i Norge, faktisk her jeg bor. Kjenner til det personlig, og jeg skulle ønske jeg aldri hadde hørt om det for jeg ble så satt ut. Dette var i uke 19 da.

Gammel 26-01-09, 16:52   #48
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kjenner du denne brukeren personlig, altså i den forstand at du har møtt henne/han og kjenner henne/han godt?

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 16:53   #49
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Mens jeg kjenner til et identisk tilfelle her i Norge, faktisk her jeg bor. Kjenner til det personlig, og jeg skulle ønske jeg aldri hadde hørt om det for jeg ble så satt ut. Dette var i uke 19 da.

Vet du hvorfor da?

Gammel 26-01-09, 16:53   #50
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Kjenner du denne brukeren personlig, altså i den forstand at du har møtt henne/han og kjenner henne/han godt?

Leste du hva jeg skrev og tror du det er mulig til å trekke noenlunde riktige konklusjoner ut fra det jeg skrev? Men ja, jeg kjenner den brukeren mer enn jeg kjenner mange av dere her, via nett. Og jeg tror henne like mye som jeg ville tatt noe Skilpadda sier for god fisk. Eller mener du kanskje at Skilpadda er en løgner?

Gammel 26-01-09, 16:54   #51
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Vet du hvorfor da?

Selvfølgelig, ellers hadde jeg jo ikke sagt at tilfellet var identisk med Sitronen sitt? Hun fortalte meg hele historien selv.

Gammel 26-01-09, 17:04   #52
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Standard

Leste du hva jeg skrev og tror du det er mulig til å trekke noenlunde riktige konklusjoner ut fra det jeg skrev? Men ja, jeg kjenner den brukeren mer enn jeg kjenner mange av dere her, via nett. Og jeg tror henne like mye som jeg ville tatt noe Skilpadda sier for god fisk. Eller mener du kanskje at Skilpadda er en løgner?

Nei, jeg tror ikke at Skilpadda er en løgner. Men det er vel ikke tema for debatten heller, er det vel? Når det er sagt så tror jeg ikke på alt som blir sagt hverken her eller noen andre plasser - hverken på nett eller IRL. Og jeg spurte rett og slett for å ikke trekke forhastede slutninger.

Jeg synes det blir for dumt å si at bare fordi Obama har sagt en gang i løpet av valgkampen at han synes det må være kvinnens valg og ikke alle andres valg så er det en teit beslutning han gjorde nå, nemlig å oppheve Bush' forbud som var utgangspunktet for denne diskusjonen.

Nå synes jeg ikke nødvendigvis om senaborter i uke 30 eller hva det nå måtte være, men det er ikke alltid vi vet hvorfor vedkommende tar abort hverke i uke 30 eller 19. I uke 19 så har vedkommende kanskje vært på UL (nå snakker jeg ikke om Isets tilfelle altså, kun på generelt grunnlag) og fått vite at barnet ikke er levedyktig. Skal vi dømme vedkommende da hvis hun velger abort? Finnes det ingen gråtoner?

Gammel 26-01-09, 17:07   #53
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Og jeg baserer ikke meningen min om et så stort tema, på et par tilfeller som noen "vet" om.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 26-01-09, 17:07   #54
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg har aldri sagt at denne beslutningen er teit eller noe annet negativt, jeg syns likevel det er på sin plass å nevne i slike tråder der alle roper hurra at også Obama har sine mørke sider.

Jeg har hele tiden uttalt meg om levedyktige barn, så å trekke inn ikke levedyktige er som du sier, ikke et tema for debatten.

Gammel 26-01-09, 17:07   #55
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Dersom barnet ikke er levedyktig blir det jo noe helt annet enn om man ikke orker å oppfostre et barn sånn helt plutselig i svangerskapet, og om førstnevnte er tilfelle, hvorfor skal man lyve på seg en grunn alle helt åpenbart vil la seg sjokkere av? Da tenker man ikke langt. Nå vet jeg jo årsaken i dette tilfellet da. Uansett så synes jeg det er hårreisende å skulle legge hele avgjørelsen om å abortere friske, levedyktige fostre sent i svangerskapet, på kvinnen alene.

Gammel 26-01-09, 17:12   #56
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Jeg synes denne tråden begynte bra, men føler det tenkes mye svart-hvitt her. Virkeligheten er da mye mer nyansert enn som så. Jeg forsvarer ikke senaborter, men ser heller ikke bort fra at det i enkelte tilfeller kan være en løsning. Generelt støtter jeg den praksis vi har i Norge rundt abort. Jeg er av den mening at dette i mange tilfeller er beste løsning. Noen er faktisk ikke i stand til å ta vare på et barn! Det er nok barn i verden som har det vondt, som lider, som blir mishandlet eller som sulter. Kanskje er det vel så egoistisk å bære frem et barn hvis man ikke kan tilby det et godt og stabilt liv? Og jada, selvsagt bør man finne ut av dette så tidlig som mulig, men jeg synes ikke man skal utelukke muligheten i enkelte særstilfeller.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 17:15   #57
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Forøvrig ser jeg heller ikke bort fra at amerikanske medier kan mistolke presidentkandidater (eller andre). Det ville ikke vært første gangen i så fall.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 19:05   #58
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det NOEN her som mener at senabort etter uke 24 NOEN gang kan være greit?!? Det er mord!

Gammel 26-01-09, 19:09   #59
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det NOEN her som mener at senabort etter uke 24 NOEN gang kan være greit?!? Det er mord!

Ikke på et levedyktig barn, nei.

Gammel 26-01-09, 19:15   #60
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er medisinske tilstander ved mor og barn som kan tilsi abort etter en grense.

Gutt 2002 og jente 2005
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:33.