|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Ekvilist
|
Sv: Enig med han her?
Jeg kan kun snakke for meg selv, men jeg ser verdien i å være hjemme med barna dersom man virkelig har lyst og motivasjon til å gjøre det. Jeg er allikevel i mot kontantstøtten og mener at det er opp til den familien som ønsker å ha en eller begge foreldre hjemme som må ta den økonomiske belastningen ved å være hjemme.
|
|
|
#62 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, det var det du ikke gjorde, men da synes jeg ikke ditt eksempel blir så relevant. For alt det jeg vet, så tjener mannen din 3 mill i året, eller dere har kjøpt hus til 500 000, og da sier det seg selv at man uansett har råd til å være hjemmeværende med barn.
|
|
|
#63 |
|
Peppy!
|
Jeg vet vi har hatt denne debatten før, men det frister så inderlig å plukke på denne her. Hvilken samfunnsnytte mener du en hjemmeværende mor gjør? Jeg er fristet til å kalle det et luksusgode, på linje med spaopphold eller en sydenferie. :kverulant: Nå har vi i deler av landet knapphet på barnehageplass, og da stiller ting seg litt annerledes, men gitt at vi hadde full barnehagedekning da. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Enig med han her?Samfunnsnytte som i at det kanskje er full dekning i bhg fordi en viss prosent ikke har barna sine der. *kverulerer tilbake*
|
|
|
#65 |
|
Peppy!
|
Det var den betingelsen jeg stilte, ved å si at vi ser på en situasjon hvor man har full barnehagedekning. Det vil si at argumentasjonen min ikke holder i Oslo og andre steder hvor det er knapphet, men mange steder i Norge er det i dag tross alt ledig kapasitet.
Hva gjelder barn som har behov for trygg start - that's my point, actually. For å hevde at å være hjemme er samfunnsnytte krever det at barnet ikke vil få et godt nok tilbud i barnehage. Siden jeg tror at et normalt fungerende barn har det godt i barnehage (som i akademisk målestokk vil si at barnet vil bli et velfungerende menneske av å gå i barnehage, og altså ikke påføres noen reduksjon i fremtidige evner til å fungere) mener jeg altså at et barn over en viss alder (la oss si halvannet - to år da) ikke vil bli et bedre menneske av å gå hjemme med foreldre enn ved å gå i barnehage. Da tilfører en hjemmeværende forelder heller ingen samfunnsnytte ved å gå hjemme med barnet. Heller det motsatte, ved at et barn i barnehage vil være mer samfunnseffektiv dersom forelderen da jobbet i stedet. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Enig med han her?Men mange hjemmeværende foreldre bruker jo åpen barnehage. Jeg fikk ikke barnehageplass til sønnen min og vi gikk i åpen bhg 4-5 dager i uken. Ergo er man ikke "hjemme" med barnet, selv om barnet ikke har barnehageplass.
|
|
|
#67 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Enig med han her?Barn er forskjellige, så de reagerer forskjellig på å gå i barnehage.
|
|
|
|
#68 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Enig med han her?Monsoon, ser du ikke samfunnsnytten skjønner du heller ikke at barn er forskjellige og behovene deres likeså. Jeg velger å sitere denne setningen av Sitron og henger meg på resten hun skriver. Kloke ord!
I Norge mottar alle barnetrygd. Det er en støtte du får utbetalt fra staten hver måned og som du ikke jobber for, right? Noen lar det gå med i dragsuget av utlegg man allerede har, mens andre igjen, velger kanskje å sette pengene inn på konto for så å gi det til barna når de fyller 18 år og er i etableringsfasen. Hvis vi først skal tulle oss inn på den veien om pengene man mottar og hva de brukes til, altså hvilken nytte de har, må vi nesten ta for oss samtlige støtteordninger, ikke bare de støtteordnigene du ikke velger å benytte deg av. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#70 |
|
Pauset
|
Sv: Enig med han her?Jeg var hjemme med poden til han var 3. Dvs han hadde parkplass fra han var 20 mnd og var der 3-4 timer om dagen. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Enig med han her?Jeg er avslappet nok på dette til at jeg tror at de fleste barn både har det bra i barnehage og hjemme med en av foreldrene/besteforeldrene whatever. For de fleste barn fra normalt ressurssterke hjem så går det bra uansett. For noen barn fra spesielt ressurssvake hjem har det større sannsynlighet for at det går bra dersom de kommer i barnehage. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Peppy!
|
Skremmeren, jeg er ikke uenig i noe som helst av det du skriver, med unntak av én ting, og det er bruken av ordet samfunnsnytte. Jeg synes ikke det er dumt at man er hjemmeværende. Men jeg tviholder på at det er et luksusgode, noe som er forbeholdt priviligerte. At de fleste i Norge kan klare å være hjemme med barn er også riktig - fordi nordmenn flest er priviligerte. Altså kan vi ta oss råd til det. For at jeg skal si at det er samfunnsnyttig å være hjemme med barn må jeg først mene at det er til det beste for samfunnet at mor eller far er hjemme. Det kan godt være til det beste for den enkelte, men det betyr ikke nødvendigvis at det er samfunnsnyttig. Det betyr ikke igjen at det er galt, eller til skade. Men altså, et luksusgode. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Sv: Enig med han her?Jeg signerer sitronen og skremmeren her. Helt enig med dem. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Jada, men man gjør da MYE likt. Det er liksom bedre å si at en jobber i en barnehage, enn å si at en er hjemmeværende med 4 små barn f. eks. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Sv: Enig med han her?Man har assistenter, førskolelærere, ped.ledere, styrere, barne og ungdoms arbeidere, miljøarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og sykepleiere. |
|
|
|
![]() |
|
|