Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Helse-Hansen og Snåsamannen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-09, 16:13   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helse-Hansen og Snåsamannen

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Tror du det er så mange som prøver i hytt og pine?
Tror du ikke at folk som bestemmer seg for å legge om et barns kosthold har skaffet seg mer kunnskap om næringsstoffer og balansert kost enn mange andre?
Det tror jeg.

Vel, jeg vet at det ikke alltid er tilfelle.

Og når er vi også ved sakens (eller i hvertfall min saks) kjerne - den mellom-linjene-holdningen at folk som prøver alternative greier er hodeløse, kunnskapsløse og prøver ting i "hytt og pine".

Nei, faktisk ikke. Men jeg har god kjennskap til nettopp dette, både pga intoleranser i egen familie og nære venners. Jeg skulle ønske at du sluttet å ta alt i verste mening.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 16:14   #62
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor mange er det ikke som går til legen i hytt og pine og godtar ulike behandlinger og pillekurer i uten å ha "satt seg inn i det"?
Det tror jeg er veldig, veldig mange fler enn de som forholder seg til alternativ medisin på en bevisstløs måte.

Beklager, jeg visste ikke at dette var en "hvem er dummest"-konkurranse.

Gammel 27-01-09, 16:16   #63
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Vel, jeg vet at det ikke alltid er tilfelle.

Nei, faktisk ikke. Men jeg har god kjennskap til nettopp dette, både pga intoleranser i egen familie og nære venners. Jeg skulle ønske at du sluttet å ta alt i verste mening.

Det er virkelig ikke meningen å ta alt i verste mening.
Og jeg mente det generelt da jeg snakket om en mellom-linjene holdning - men jeg skjønner jo at jeg burde presisert det bedre.

Gammel 27-01-09, 16:19   #64
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Beklager, jeg visste ikke at dette var en "hvem er dummest"-konkurranse.

Det er det ikke.
Men å belyse ulike sider av en sak er nødvendig for å få et balansert syn på ting.
Det snakkes ofte om at brukere av alternativ medisin er ukritiske.
Jeg tror at det er liten tvil om at mange som utelukkende benytter seg av skolemedisin også er ubeviste - mange i langt større grad, fordi man stoler mer blindt på etablerte sannheter.

Synes du å poengtere dette er å bevege seg ned til et "hvem er dummest" nivå?

Gammel 27-01-09, 16:22   #65
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor mange er det ikke som går til legen i hytt og pine og godtar ulike behandlinger og pillekurer i uten å ha "satt seg inn i det"?
Det tror jeg er veldig, veldig mange fler enn de som forholder seg til alternativ medisin på en bevisstløs måte.

Saken er at noen, på etterprøvbart vis, allerede har testet hvordan «ulike behandlinger og pillekurer» foreskrevet av legen kan antas å virke. Det er derfor ofte ikke i så stor grad nødvendig å sette seg inn i hvordan denne behandlingen virker for de fleste legfolk.

Alternativ medisin omfatter derimot kun behandlingsformer som ikke er testet på noe etterpøvbart vis (hvis den er testet har den ikke vist seg å ha den antatte effekten; hvis den hadde det ville den ikke lenger være alternativ), det er altså ikke mulig å forholde seg «bevisst» til hvordan alternativ medisin virker på noe som helst.

Ben "it's the whole point dammit" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 16:25   #66
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, jeg syns det. Og jeg syns det vitner om liten forståelse for hva det er "nyttig" å være kritisk til eller å stole på. Jeg syns selvfølgelig man skal sette seg inn i det meste, så godt man kan, men jeg ser ikke noe problem i å stole mer på en leges dømmekraft, som tross alt har lang utdannelse og et erfaringsgrunnlag som ikke bare hviler på ens eget, enn en alternativmedisiner som ikke har noen av delene.

Gammel 27-01-09, 16:27   #67
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt på siden, men finnes det mange leger som i tillegg er homepoater? Jeg ble litt sånn hmmm? da jeg så at lege Bernt Rognlien også er homepoat.

Gammel 27-01-09, 16:27   #68
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Èn ting er at helseministeren skulle tro på healing. En annen ting, som er langt skumlere, er hva han baserer slutningene sine på. Barnet begynte angivelig å prompe rett etter telefonsamtalene med Gjerstad, og etter to slike seanser var kolikken over. Dette skal ha fått Hansen til å revurdere sitt syn på det overnaturlige. Han vurderte altså seriøst at det var større sannsynlighet for at healingen virket, enn at babyen begynte å prompe helt tilfeldig. Og at dette gjorde at han revurderte sitt syn på det overnaturlige. Hva mer av overnaturlige fenomener ble plutselig mer sannsynlige basert på denne ene angivelig overnaturlige hendelsen?
Er det elitistisk å forvente bedre enn dette av rikspolitikere?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 16:29   #69
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Litt på siden, men finnes det mange leger som i tillegg er homepoater? Jeg ble litt sånn hmmm? da jeg så at lege Bernt Rognlien også er homepoat.

Min forrige fastlege var det. Om man ikke var litt på vakt, var det umulig å vite når hun alternativ-behandlet og når hun vitenskapelig-behandlet. Jeg byttet lege, men så at kontoret hennes var stengt ikke lenge etterpå.

Gammel 27-01-09, 16:32   #70
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Jada, jeg skjønner det Benmurphy.

Men det er vel nettopp mitt poeng også, damn it - at folk som benytter seg av behandlinger/kurer/kostholdsomlegginger som befinner seg i gråsonen mellom skolemedisin og alternativmedisin gjerne vet veldig mye og er veldig opplyste rundt dette fordi det er nødvendig i og med at det ikke er forsket tilstrekkelig til at man bare kan stole blindt.

Når det er sagt, anser jeg det som mitt ansvar å være sånn noenlunde orientert om behandling jeg mottar innen skolemedisin også, selv om det er forsket på. Mye som er forsket på og godt etablert i helsevesenet har skadelige bivirkninger, og det er opp til den enkelte å avgjøre om eventuelle bivirkninger er verdt den eventuelle effekten den har.
Leger tar feil, medisiner virker ikke/virker for dårlig/ er skadelig - alt dette må man selvfølgelig forholde seg til som pasient.

For meg er det viktig å ta fullstendig ansvar for egen helse - og jeg har et kritisk blikk på det jeg måtte bli tilbudt av såvel fastlegge som alternative behandlere.

Gammel 27-01-09, 16:33   #71
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nettopp Kanina, der var du inne på akkurat det jeg mente!

Gammel 27-01-09, 16:36   #72
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er vel nettopp mitt poeng også, damn it - at folk som benytter seg av behandlinger/kurer/kostholdsomlegginger som befinner seg i gråsonen mellom skolemedisin og alternativmedisin gjerne vet veldig mye og er veldig opplyste rundt dette fordi det er nødvendig i og med at det ikke er forsket tilstrekkelig til at man bare kan stole blindt.

Jeg tror det er veldig naivt å ha som utgangspunkt at folk som benytter seg av alternativ behandling vanligvis vet hva de driver med. Jeg skjønner selvsagt at mange som velger alternativ behandling har interesse for feltet og har satt seg inn i det, men det er også mange som ikke har peiling som benytter seg av det. Jeg kjenner folk i begge kategorier, for min del, og de jeg kjenner som ikke har satt seg inn i den medisinen de tar, de har virkelig ikke peiling overhodet. "Det hadde vel ikke vært lov å selge om det var skadelig". Yeah, right!

Pussig nok skjønner de samme folka vanligvis at det finnes skolemedisin som er potensielt skadelig hvis det ikke tas på forskriftsmessig måte, men fordi det er "alternativt" og "naturlig" så kan det liksom ikke være skadelig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 16:41   #73
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

"Det hadde vel ikke vært lov å selge om det var skadelig". Yeah, right!

Det er det besteste argumentet. Hadde dét vært sant, hadde hvertfall ikke tobakk vært i salg.

Gammel 27-01-09, 16:42   #74
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Selvfølgelig finnes det folk som forholder seg til alternativ medisin på en bevisstløs måte, Teofelia.
Jeg tror ikke jeg har påstått noe annet.

Jeg er generelt lei av at man blir oppfattet som naive, uopplyste mennesker når man finner gode råd, remedier og behandlingsmåter andre steder enn hos fastlegen, og jeg har et behov for å hevde at det ikke er en automatikk i det.

Gammel 27-01-09, 16:43   #75
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Jeg er generelt lei av at man blir oppfattet som naive, uopplyste mennesker når man finner gode råd, remedier og behandlingsmåter andre steder enn hos fastlegen, og jeg har et behov for å hevde at det ikke er en automatikk i det.

Bjarne Håkon Hansen bidrar i så fall ikke til å rette opp inntrykket.

Gammel 27-01-09, 16:44   #76
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er det besteste argumentet. Hadde dét vært sant, hadde hvertfall ikke tobakk vært i salg.

Eller penicillin!

Gammel 27-01-09, 16:45   #77
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Det påstår jeg ikke heller. Jeg bare bestrider på det sterkeste din påstand om det motsatte:

Sitat:

folk som benytter seg av behandlinger/kurer/kostholdsomlegginger som befinner seg i gråsonen mellom skolemedisin og alternativmedisin gjerne vet veldig mye og er veldig opplyste rundt dette fordi det er nødvendig i og med at det ikke er forsket tilstrekkelig til at man bare kan stole blindt.

Gammel 27-01-09, 16:49   #78
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Helse-Hansen og Snåsamannen

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

(..) "Det hadde vel ikke vært lov å selge om det var skadelig". Yeah, right!

(..)

Åh, det er stjerneargumentet!

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 19:52   #79
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har ikke lest tråden, men til de som ikke legger barn akkurat nå:

Tabloid på Tv2 kl 1855. Her vil Bjarne uttale seg ytterligere.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 20:16   #80
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jippi. Mer av ham, det er det jeg trenger.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:47.