|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Helse-Hansen og SnåsamannenKommentar fra healer på TV "Folk må bare kalle det placebo, jeg er bare opptatt av at det virker jeg". Åååååå gode gud hvor jeg blir irritert over hvor føkkings arrogant det går an å være.
|
|
|
#84 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Helse-Hansen og Snåsamannen
Jeg er åpen nok til at jeg leser grundig om det aller meste innenfor alternativ medisin og gjør meg opp en mening om det virker logisk, virker sannsynlig, virker lite sannsynlig, eller at det bare er sludder.
|
|
|
#85 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Helse-Hansen og SnåsamannenDet HAR medisinsk effekt, altså. Intervjuer med sånne healere som nevnt noen få hakk over har medisinsk effekt. Jeg få nemlig hjerteinfarkt av det. Direkte konsekvens.
|
|
|
|
#86 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Helse-Hansen og SnåsamannenHan ble jo spurt av VG, så han måtte jo svare (og utbrodere og smile på forsiden).
|
|
|
#87 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Helse-Hansen og Snåsamannen
|
|
|
#88 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Helse-Hansen og SnåsamannenHar fortsatt ikke lest hele tråden, men støtter Bjarne Håkon Hansen fullt ut i sine uttalelser, selv om det ikke kommer som noen bombe for noen av dere.
|
|
|
|
#89 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Helse-Hansen og SnåsamannenEn venninne av meg var til kiropraktor, homeopat og whatnot med sin kolikkbaby. Ingenting hjalp, før den var 3 mnd og plutselig sov hele natten. Kall det gjerne tilfeldig, det også.
|
|
|
#90 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja? Selvfølgelig er folk opptatt av å få behandling som virker. Hadde jeg prøvd vanlig medisin først (for det hadde jeg) uten å få virkning, og deretter prøvd alternativ medisin og blitt bedre, ville det brydd meg midt i ryggen om det var Placebo eller noe annet. Poenget er vel at folk gjør det som funker for dem? Noe annet ville jo være helt meningsløst. Det har vel ingenting med arroganse å gjøre? |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg synes ikke det er arrrogant av pasienten, men jeg synes det er fiskedaskfortjenende arrogant av utøveren.
|
|
|
#93 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
OK. Men hvordan kan man egentlig teste alternativ medisin? Hvor mange må egentlig bli bedre/friske uten at man kan avfeie det som tilfeldigheter? |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Sviiisj!!
|
Man gjennomfører en kontrollert studie. F.eks. får èn gruppe behandling av en angivelig healer, mens en kontrollgruppe får samme behandling fra en som ikke er healer. Så måler man hvor mange som ble bedre/friske/hva-man-nå-enn-måler-det-som i de to gruppene. Deretter bruker man sannsynlighetsberegninger for å teste hvor stor sannsynlighet det er for at forskjellen i bedring kan skyldes tilfeldigheter. Det er vanlig å sette grensa for hva man tillater av sannsynlighet for tilfeldigheter på 5%, dvs at man godtar at forskjellen ikke skyldes tilfeldig variasjon når det er mindre enn 5% sjanse for det.
|
|
|
#95 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Helse-Hansen og SnåsamannenDette med placebo vekker et interessant spørsmål. Dersom healing skyldes placebo, hvordan kan man indusere en tilsvarende placeboeffekt i tradisjonell behandling? Ved å få til større tro på behadnlingen? Det kan det kanskje være etiske problemer med.
|
|
|
#96 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Helse-Hansen og SnåsamannenSamme som for vanlig medisin selvsagt. Dobbelt blind studie.
|
|
|
|
#97 |
|
Prettiest mess ever seen
|
For å si det enda enklere: flere enn de som blir friske med en tilfeldighet eller ved andre årsaker. Da må man telle, og man må telle med dem som ikke blir bedre. Det er der problemet ligger, mener jeg. De som har blitt bedre, roper ut av hjertens jubel, de som ikke har det trekker på skuldrene og sier jaja, det var verdt et forsøk. Med ditt og mitt eksempel står det 1-1. :teller:
|
|
|
#98 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Det hadde vært et interessant og trolig greit gjennomførbart forsøk å utført med f.eks Snåsamannen/annen god healer og kolikkbabyer.
|
|
|
|
#99 |
|
Mother of Dragons
|
Sånn i starten så trenger man ikke å vise annet enn at det oppleves annerledes av pasientene at det er en healer eller en lege som veiver med armene faktisk. I et sånt eksperiment så hadde man kunnet nøye seg med 20 pasienter eller noe sånt. Om alle pasientene hadde sagt klart at utøver 1 ga en varmefølelse mens utøver 2 ikke ga det, utøver 3 ga varmefølelse og utøver 4 ikke ga det og det viste seg at utøver 1 og 3 var healere og utøvere 2 og 4 ikke var det, så hadde det vært en kjempesensasjon, og det hadde gitt utrolig mer tyngde til påstandene deres. Og dette er jo kjempelett å ordne, det er jo bare å gjøre det. Det eneste man må passe på er at hverken pasient eller observatør vet om utøver er healer eller ei.
|
|
|
#100 |
|
|
Ja. Bortsett fra at de ikke vil teste. ...og så vil jeg gjerne legge inn veto mot at forsøket blir gjort når barna er tre måneder gamle. |
|
|
|
![]() |
|
|