|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: BarnevernetNår foreldrene ikke har vett på å skjerme barna fra slik eksponering på nettet synes jeg i hvert fall att nettfora som vårt ikke bør gjøre det værre ved å ha slike filmer liggende. Håper filmen kan fjernes. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: BarnevernetDu sier noe om att det er overgrep det att barna blir tatt, men hva med overgrepet dem opplever hjemme? Når barna må tvangshentes hjemme er det noe galt og da som oftes foreldrene som nekter. Hva hvet du hva foreldrene har sagt eller ikke sagt før barna blir henta av barnevernet sånn? Her ser vi kun en side av hele saken det att barna blir hentet, ikke noe om hvordan eller hvorfor dem blir tatt fra hjemmet eller noe. Jeg ser på sånne filmer med en stor klype salt og hvem foreldre ville lagt ut sånne videoer av barna som blir henta for og legge det ut på nettet? |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnevernet
Jeg, mor til 2, mener at barn ofte ikke vet sitt eget beste.
|
|
|
#26 |
|
Borte
|
Sv: BarnevernetBarn vil som regel stå trofast ved siden av foreldrene sine uansett. Det er umenneskelig å legge ansvaret for hvordan de skal vokse opp på barnet selv. Det er som å be dem velge om de liker best mamma eller pappa. For barna er foreldrene de eneste omsorgspersonene de vet om og det livet de lever er det eneste de vet om. Hvordan skal de være i stand til å vurdere hva som er best for seg? Det er ikke bare vold og overgrep som avgjør hvorvidt noen er uskikket til å være foreldre, det må tas med en helhetsvurdering i forhold til hvordan barnet har det i hjemmet. Det er nettopp derfor det er viktig at vi har barnevern. Selvsagt skal vi ikke være ukritiske til barnevernet, men i Norge i dag er faktisk ikke det største problemet at barnevernet fjerner barn fra foreldre uten å ha grunn til det. Det er tvert imot mye mer alvorlig at barn som lever med dårlige foreldre ikke fjernes fra hjemmet og ikke får hjelp av barnevernet. Det er på det punktet man bør engasjere seg om man vil ha endringer i norsk barnevern. Barn skal slippe å avgjøre selv hvor de får best omsorg. Barnevernet bør være der for å ivareta barnets beste og ta beslutninger som kommer barnet tilgode.
|
|
|
#27 |
|
Passiv
|
Sv: BarnevernetJeg har en oppvekst jeg ikke unner min verste fiende. Jeg hadde hatt det bedre i fosterhjem etter all sannsynlighet. Jeg ville kjempet i mot som et vilt dyr om noen forsøkte å hente meg da jeg var liten. Fordi det du kjenner er det som oppleves som trygt og jeg visste ikke om noen andre måter barn kunne ha det på, så jeg trodde jeg hadde det bra med min mor med sin artige lille diagnose. (Hun har paranoid psykose og burde ikke ha ansvar for å mate en spurv engang). |
|
|
|
#29 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Sv: BarnevernetDet var veldig godt skrevet, Kasia!
|
|
|
#30 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg syns kanskje du burde lære litt mer om barnevernet og måten de jobber på før du uttaler deg slik. Det har i de aller fleste tilfeller vært brukt ganske mange ressurser på å få det til å fungere i hjemmet før barnevernet går inn og henter ut barn fra sin hjemmesituasjon. Hva vet du om barna blir hørt? Og skal man høre på barn som i en gitt situasjon gråter og protesterer når man faktisk vet at barn er veldig lojale mot sine egne foreldre. Det faktum at barna gråter og protesterer betyr IKKE at de har det så fantastisk bra der. Og saken er jo at barnevernet ALDRI kan gå ut og si noe om hva og hvorfor pga sin strenge taushetsplikt, så man få alltid bare høre den ene siden av saken.
|
|
|
|
#31 |
|
Introvert optimist
|
Sv: BarnevernetJeg tror barnevernet kommer inn alt for sjeldent og alt for seint. Et tilfelle jeg kjenner til forholdsvis nært meg, synes jeg understreker dette. Der sendt nærmeste familie inn bekymringsmelding til barnevernet allerede mens mor gikk gravid og sa fra at de måtte følge med for dette kom ikke til å gå bra. Jentungen ble seks år gammel før hun endelig ble tatt fra mor. Mors foreldrevern var mye sterkere enn vernet som kom ungen til del.
|
|
|
#33 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg gjorde det for deg.
|
|
|
#34 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Foreldrene bli hørt, hva med barna? Du synes det er skremmende att vi er så ukritiske. Men jeg synes det er skremmende att du faktisk ikke er så kritisk. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: BarnevernetNå har jeg ikke lest innleggene her men svarer kun på det HI skriver. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Passiv
|
Sv: BarnevernetDet er riktig at det er en overrepresentasjon av barn som er tatt hånd om av barnevernet i de ulike problemstatistikkene. |
|
|
|
#38 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: BarnevernetDe jeg har møtt fra barnevernet kan ikke akkurat karakteriseres som maktglade autoriteter. Mer som hyggelige og snille medmennesker som gjør sitt beste for å hjelpe andre.
|
|
|
#39 |
|
Tittel og tittel....
|
Usaklig? Fordi vi er uenige med deg? Måten du skriver på gjør jo at man må svare.
|
|
|
|
#40 |
|
Ringskrømt
|
Sv: BarnevernetBlir det ikke litt på siden av saken å snakke om de tilfellene hvor barnevernet ikke griper inn? Det er jo naturligvis helt tragisk, men mitt inntrykk er at Nora H tar for seg menneskelig svikt som også kan forekomme hos barnevernet, og da med en veldig høy pris. |
|
|
|
![]() |
|
|