Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnevernet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-09, 13:31   #21
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevernet

Når foreldrene ikke har vett på å skjerme barna fra slik eksponering på nettet synes jeg i hvert fall att nettfora som vårt ikke bør gjøre det værre ved å ha slike filmer liggende. Håper filmen kan fjernes.

Barnevernet kan sikkert gjøre feil noen ganger de også, dessverre. Men ofte tror jeg feilen går den andre veien. -At de griper inn for seint, eller ikke griper inn i det hele tatt.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:31   #22
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Du sier noe om att det er overgrep det att barna blir tatt, men hva med overgrepet dem opplever hjemme? Når barna må tvangshentes hjemme er det noe galt og da som oftes foreldrene som nekter. Hva hvet du hva foreldrene har sagt eller ikke sagt før barna blir henta av barnevernet sånn? Her ser vi kun en side av hele saken det att barna blir hentet, ikke noe om hvordan eller hvorfor dem blir tatt fra hjemmet eller noe. Jeg ser på sånne filmer med en stor klype salt og hvem foreldre ville lagt ut sånne videoer av barna som blir henta for og legge det ut på nettet?
Jeg har selv fått tutet ørene om att det var barnevernet sin skyld att jeg ble tatt dengang jeg var liten? Att mine foreldre hadde noe skyld i dette nei det hadde dem ikke, dem var ofre for uretferdig behandling. Og mulig dem tror det også jeg har opplevd folk som virkelig ikke ser dem har ett problem eller mener dem ikke trenger noe form for hjelp med barna, mens alle rundt ser att ungene lider.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:32   #23
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke sett dette spesielle klippet, men synes det er ufattelig tanketomt og idiotisk å legge ut denslags materiale på nett i det hele tatt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:33   #24
Skytte

Skytte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Enig med resten.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:35   #25
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

(...) Uttalelser som at barna er lojale mot forldrene osv. synes jeg vitner om at deres følelser blir overhørt og at barn ikke vet sitt eget beste. Det er respektløst overfor barna.

Jeg, mor til 2, mener at barn ofte ikke vet sitt eget beste.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:40   #26
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barn vil som regel stå trofast ved siden av foreldrene sine uansett. Det er umenneskelig å legge ansvaret for hvordan de skal vokse opp på barnet selv. Det er som å be dem velge om de liker best mamma eller pappa. For barna er foreldrene de eneste omsorgspersonene de vet om og det livet de lever er det eneste de vet om. Hvordan skal de være i stand til å vurdere hva som er best for seg? Det er ikke bare vold og overgrep som avgjør hvorvidt noen er uskikket til å være foreldre, det må tas med en helhetsvurdering i forhold til hvordan barnet har det i hjemmet. Det er nettopp derfor det er viktig at vi har barnevern. Selvsagt skal vi ikke være ukritiske til barnevernet, men i Norge i dag er faktisk ikke det største problemet at barnevernet fjerner barn fra foreldre uten å ha grunn til det. Det er tvert imot mye mer alvorlig at barn som lever med dårlige foreldre ikke fjernes fra hjemmet og ikke får hjelp av barnevernet. Det er på det punktet man bør engasjere seg om man vil ha endringer i norsk barnevern. Barn skal slippe å avgjøre selv hvor de får best omsorg. Barnevernet bør være der for å ivareta barnets beste og ta beslutninger som kommer barnet tilgode.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:41   #27
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har en oppvekst jeg ikke unner min verste fiende. Jeg hadde hatt det bedre i fosterhjem etter all sannsynlighet. Jeg ville kjempet i mot som et vilt dyr om noen forsøkte å hente meg da jeg var liten. Fordi det du kjenner er det som oppleves som trygt og jeg visste ikke om noen andre måter barn kunne ha det på, så jeg trodde jeg hadde det bra med min mor med sin artige lille diagnose. (Hun har paranoid psykose og burde ikke ha ansvar for å mate en spurv engang).

Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:42   #28
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg får ikke prikket Kasia.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:43   #29
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Det var veldig godt skrevet, Kasia!
(Jeg får heller ikke prikket)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:44   #30
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Hva med å heller hjelpe foreldre og barn allerede der de er istedet for å ta barna ut av hjemmene sine og plassere dem i fosterhjem? Jeg mener selvfølgelig ikke når barna blir utsatt for grov mishandling, men i de fleste tilfeller er foreldrene velmenende mennesker som har kommet litt skakt ut. Skal man da rive fra dem barna? Vil ikke det bare skape enda større problemer både for foreldre og barn?

Nå har ikke jeg erfaring med barnevernet persolig, men på meg synes det som dette er maktmisbruk og overtramp fra deres side. De tar i bruk lover og paragrafer og bestemmer seg utifra deres eget synspunkt hva som er det beste for barna uten å lytte til barna selv. Blir rasende og ufattelig lei meg av å se at noen med loven på sin side kan begå slike overgrep.

Jeg syns kanskje du burde lære litt mer om barnevernet og måten de jobber på før du uttaler deg slik. Det har i de aller fleste tilfeller vært brukt ganske mange ressurser på å få det til å fungere i hjemmet før barnevernet går inn og henter ut barn fra sin hjemmesituasjon. Hva vet du om barna blir hørt? Og skal man høre på barn som i en gitt situasjon gråter og protesterer når man faktisk vet at barn er veldig lojale mot sine egne foreldre. Det faktum at barna gråter og protesterer betyr IKKE at de har det så fantastisk bra der. Og saken er jo at barnevernet ALDRI kan gå ut og si noe om hva og hvorfor pga sin strenge taushetsplikt, så man få alltid bare høre den ene siden av saken.

Nei, jeg syns du burde kunne mer om dette temaet før du i det hele tatt sier noe

Gammel 28-01-09, 13:44   #31
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror barnevernet kommer inn alt for sjeldent og alt for seint. Et tilfelle jeg kjenner til forholdsvis nært meg, synes jeg understreker dette. Der sendt nærmeste familie inn bekymringsmelding til barnevernet allerede mens mor gikk gravid og sa fra at de måtte følge med for dette kom ikke til å gå bra. Jentungen ble seks år gammel før hun endelig ble tatt fra mor. Mors foreldrevern var mye sterkere enn vernet som kom ungen til del.

Jeg kan vanskelig se for meg at barnevernet tar ungene fra foreldrene som første mulige tiltak, sikkert ikke som andre heller. Så jeg har vondt for å tro at barnevernet kommer som lyn fra klar himmel og tar ungene fra foreldrene uten at de har fått tilbud om hjelp og veiledning først.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:45   #32
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Men det fikk jeg

Gammel 28-01-09, 13:52   #33
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Jeg gjorde det for deg.

Det jeg har lest fra barnevernsmotstandere som har blitt fratatt ungene sine har ihvertfall overbevist meg om at barnevernet har gjort en god jobb i de tilfellene.

Hvordan kan man støtte folk som legger ut videoer av ungene sine på den måten? Som legger ut fullt navn på ansatte i bv, advokater og helsesøstre og kaller dem de verste skjellsord? Hver gang jeg kommer over slike hjemmesider og videoer blir jeg så utrolig lei meg på barnas vegne. Håper de har fått gode fosterforeldre!

Jeg så ei som satt og solgte lodd til inntekt for "saken" på lokalbutikken. Vanligvis kjøper jeg lodd automatisk, men denne gangen så jeg heldigvis hva det var til inntekt for, før jeg fant fram lommeboka.

Gammel 28-01-09, 13:53   #34
Maya80

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Jeg har fjernet linken, men jeg synes det er skremmende at så mange har såpass ukritisk tillit til barnevernet (les: aurtoriteter). Jeg tror de har begått mange ovetramp mot både barn og foreldre oppigjennom.

Kanskje ved å legge det ut slik er eneste måten foreldrene har for å bli sett og hørt?

Det at barna trygler og ber om ikke å bli tatt ut av hjemmet sitt? Teller ikke det for noe? Skal ikke barns meninger tas på alvor? Uttalelser som at barna er lojale mot forldrene osv. synes jeg vitner om at deres følelser blir overhørt og at barn ikke vet sitt eget beste. Det er respektløst overfor barna.

Foreldrene bli hørt, hva med barna? Du synes det er skremmende att vi er så ukritiske. Men jeg synes det er skremmende att du faktisk ikke er så kritisk.
Jeg synes du skulle tatt deg en tur rundt og høre hva voksende eller ungdommer i dag sier og hvordan dem har opplevd ting.
Jeg har selv bodd på ungdomshjem og tallet for barn som klarer og få ett godt liv etter att barnevernet endelig for kommet inn og tatt vekk barna fram hjemmet er ganske mørke. Jeg fikk høre når jeg flyttet ut fra ungdomshjemmet att sjangsen for og klare seg godt i livet var rundt 80%.
Det blir som oftes strukket for langt, for alle skal ha en sjangse og når barnevernet endelig får tak i ting så er det for mange barn alt for seint desverre.
Jeg bodde vel sammens med 14 stk i løpet av dem fire årene jeg bodde der, noen flyttet og noen kom. Jeg har truffet på dem fleste i sienere tid og noen har andre truffet på tre har klart seg resten har store problemer i dag.
Det kan hende noen er utsatt for urettferdig behnadling men jeg tror nok tallet der er lite i forhold til når det er riktig eller skulle blitt gjort for mange år siden.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:54   #35
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Nora H, du tuller? Du er ute etter å provosere, sant? Eller er du full?

:kommer meg ut av tråden før jeg eksploderer:

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:01   #36
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Nå har jeg ikke lest innleggene her men svarer kun på det HI skriver.

Jeg var av ganske lik oppfatning som deg før jeg ble klar over hvor få rettigheter barn har her i Norge. Før jeg var klar over hvor GRUSOMT mange barn i Norge lever under som barnevernet overhode ikke kan gripe inn i. Terskelen for å gripe inn her til lands er VELDIG HØY og jeg kunne så inderlig ønske barnas rettigheter ville kunne bli prioritert foran foreldres rett til å ha barna hos seg med mindre det nesten er akutt krise for liv og død. Virkelig, foreldreretten står altfor høyt her til lands og veldig mange barn lever under forhold som på ingen som helst måte tilsier at deres grunnleggende menneskerettigheter er bevart.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:03   #37
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er riktig at det er en overrepresentasjon av barn som er tatt hånd om av barnevernet i de ulike problemstatistikkene.

Men det er ikke bevist at disse ville kommet bedre ut om de hadde bodd hjemme. Dette er barn som har store problemer - det er ikke et tilfeldig snitt av befolkningen.

Jeg kan bare gjenta at jeg hadde hatt det bedre et annet sted enn hjemme da jeg var liten.

Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:03   #38
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

De jeg har møtt fra barnevernet kan ikke akkurat karakteriseres som maktglade autoriteter. Mer som hyggelige og snille medmennesker som gjør sitt beste for å hjelpe andre.

Gammel 28-01-09, 14:04   #39
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Jeg lover jeg er ingen av delene. Kan man ikke diskutere ting uten at man blir nedlatende og går til personangrep?

Jeg skal innrømme at jeg ikke vet alt om barnevern osv, derfor synes jeg det kunne være interessant å høre andres synspunkter. Jeg er nysgjerrig på dette temaet og ville gjerne lære mer om det. Man trenger da ikke bli så usakelig for det?

Usaklig? Fordi vi er uenige med deg? Måten du skriver på gjør jo at man må svare.

Gammel 28-01-09, 14:06   #40
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blir det ikke litt på siden av saken å snakke om de tilfellene hvor barnevernet ikke griper inn? Det er jo naturligvis helt tragisk, men mitt inntrykk er at Nora H tar for seg menneskelig svikt som også kan forekomme hos barnevernet, og da med en veldig høy pris.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:54.