|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Epikur
|
Sv: BarnevernetDette er egentlig for dumt fra Nora H til å kommentere ytterligere, men jeg har jobbet med mange av de voksne som ikke fikk hjelp av barnevernet som barn fordi 1) det ikke ble meldt inn bekymring fordi man ikke ville bry seg, 2) fordi bekymringsmeldinger ikke ble fulgt opp pga kapasitet eller inkompetanse eller 3) foreldrene nektet å samarbeide og /eller flyttet til neste kommune og så neste kommune for å kunne fortsette overgrep, mishandling og vanskjøtsel. De som ikke fikk hjelp har det ikke gått så bra med, og vi har alt å tjene på å ha et samfunn med et aktivt og oppsøkende barnevern.
|
|
|
#182 |
|
Epikur
|
Sv: BarnevernetForresten vil jeg gjerne tipse om Redd Barnas kampanje Vennligst forstyrr, som oppfordrer til bekymringsmeldinger.
|
|
|
#183 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: BarnevernetSånne historier for eksempel, er rystende å lese. Jeg har ingen problemer med å forstå at folk som går igjennom en sånn barndom, aldri noensinne blir normale etterpå.
|
|
|
#184 |
|
Passiv
|
Sv: BarnevernetJeg tror du mener det vel, Nora H, men her virker det som du ukritisk lar deg rive med av tendensiøse og unyanserte innslag. Det er forferdelig viktig å ikke bli følelsesstyrt når en jobber med denne typer saker; empati med fortvilte foreldre og barn kan ikke hindre en i å gjennomføre en nøye overveid omsorgsovertakelse. Da må en sette egne følelser til side, og minne seg selv på at dette er den beste løsningen en rekke fagpersoner har kommet frem til på det gitte tidspunktet. |
|
|
|
#185 |
|
Epikur
|
Sv: BarnevernetNora H skulle vært halt etter håret inn i arkivet der de saksbehandler alle søknadene om erstatning etter manglende inngripen fra barnevernet. Og så skulle hun blitt lest for, sak etter sak etter sak, der folk forteller om hvordan de måtte leve med sine rusede, gale, voldelige, incestiøse foreldre, uten at noen grep inn, fordi de trodde som Nora H at foreldre vet best for sine barn.
|
|
|
#186 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Barnevernet
Og tatt seg en kaffi med meg på jobben for å sjå kva det kan gjere med ungdom som blir fjerna frå foreldra sine sånn ca ti år for seint.
|
|
|
|
#187 |
|
Ekvilist
|
Man kan bli. Det er jo et par som har stått fram i denne tråden (som jeg oppfatter som høyst oppegående, heldigvis), det har tydeligvis ikke gjort inntrykk på hovedinnleggeer.
|
|
|
#188 |
|
Epikur
|
Å være skadet og høyst oppegående er ingen motsetning. Man er skadet og går til hundene eller man er skadet og er velfungerende, men har mistet barndommen. Folk tåler forskjellig. De mest sårbare tåler ikke en slik barndom, og jeg synes ikke vi skal gamble med hvor mye et barn tåler eller ikke av overgrep og vanskjøtsel.
|
|
|
#190 |
|
Epikur
|
Men jeg er sint og vet hva jeg snakker om NÅ.
|
|
|
#191 |
|
|
Da skulle du stått opp før.
Joa. Jeg er med. Men det er også lov å innse at man ikke har visst hva man har snakket om. |
|
|
|
|
|
#192 |
|
© All rights reserved
|
Sv: BarnevernetÅ, hoppsideisi, så deilig det må være å leve i en boble der alle autoriterer er slemme, alle foreldre er egentlig gode på bunnen og bare man hadde hørt mer på barna, så hadde verden blitt et godt sted å være. |
|
|
|
|
|
#193 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: BarnevernetJeg håper hun har fått ett litt annet syn på saken, ihvertfall leser gjennom tråden flere ganger. Jeg leste hele tråden igjen i stad og i førsten ble jeg bare så utrolig provosert men nå merker jeg att jeg bare blir matt att noen kan være så snevrsynt og forsvare det for alt hva det kan forsvares. Og sette seg bak barnas rettigheter er så viktig oppi alt, da tror jeg man har missforstått hva barns rettigheter går ut. For det jeg tenker er att det virker mere som att det er foreldrenes rettigheter som blir mest i varetatt om det var sånn man tenkte i hver eneste sak. |
|
|
|
|
|
#194 |
|
Nå også i farger
Og min pappa, som nesten kun jobber med barneverns-saker, har en helt annen oppfatning. |
|
|
|
|
|
#195 |
|
Ekvilist
|
Nei, det synes ikke jeg heller. Absolutt ikke. Jeg prøvde bare å gjøre et poeng ut av at jeg ikke liker at man drar alle over en kam, det kan fort bli selvopfyllende-profeti-aktig for de som har opplevd vanskjøtsel eller overgrep. At det forventes at man skal bli skadet liksom, "ødelagt for livet". (Jada, du synes sikkert jeg er irriterende sosionomsk nå. Det er lov.
|
|
|
#196 |
|
kross
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette synes jeg var godt å lese.
|
|
|
#197 |
|
Epikur
|
Sv: BarnevernetBarn skal høres. Barnekonvesjonen og barneloven sier det allerede.
|
|
|
#199 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Venil Thiis jobber ikke hverken med eller mot barnevernet. Hun har sluttet som advokat. |
|
|
|
|
|
#200 |
|
Passiv
|
Sv: BarnevernetJeg har lyst til å legge inn noe om det med å vokse opp under lite gunstige vilkår. Mim sa at det er forskjell på at det har gått bra og at man har klart seg. (Ikke rett sitert). |
|
![]() |
|
|