Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnevernet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-09, 11:40   #221
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Barnevernet

Nora H - Jeg synes du begynner å komme deg veldig her nå jeg.

Jeg holdt på fiskedaske deg i går. Men det er greit å lære underveis. Det er en Bra Greie.
Jeg ser hva du tenkte på i går, og ser at det nå ser ut som du har fått opp øynene for hvordan systemet faktisk er lagt opp.

Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 11:41   #222
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Og Nora H: synes du har tatt til deg mange av tilbakemeldingene du har fått på en veldig god måte!

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 11:43   #223
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Barnevernet

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Jeg har møtt både advokater, leger og sosionomer (for å nevne noen) som har mistet omsorgen for barna sine. Et fin tittel eller utdanning er ikke det samme som at man kan noe vettugt om barn eller hvordan man skal gi god omsorg til barna sine. (Men statistisk sett er det en fordel med foreldre med høyere utdanning, bare for å ha det sagt.)

Samme her. Barnevernspedagoger kan også omsorgssvikte. *erfart* Jeg har en hypotese om at omsorgssviktede barn av foreldre som utad ser ressurssterke ut eller har en fin tittel er mer sårbare enn andre barn i forhold til å bli oversett. Med det mener jeg at det kan være høyere terskel for å melde bekymring i forhold til barna. Både fra foreldrene selv, og fra omgangskretsen. Jeg har aldri jobbet i barnevernet, men jeg "tar over" en god del barna som har vært fulgt opp hos barnevernet når de fyller 18. Hva slags erfaringer har dere som jobber i barnevernet ifht status og risiko for ikke å få hjelpen man trenger fra barnevernet?

Gammel 29-01-09, 12:10   #224
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil også gi Nora H. kred for å ta til seg tilbakemeldingene og lære av dem.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 12:59   #225
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

En ting til. Noe av meningen med diskusjoner er jo nettopp å kunne ta til seg lærdom, ikke nødvendigvis bevise at man har rett hele tiden. Motargumenter skal jo også få en til å tenke gjennom ens egne argumeneter. Jeg diskurerer ikke for å ha rett, men først og fremst for å lære. Jeg ser at flere her sitter på masse kunnskap jeg ikke før var tilstrekkelig klar over. Av den grunn er jeg glad jeg startet tråden fordi jeg har fått belyst flere sider av saken adskillig grundigere enn mitt utgangspunkt. Selv om jeg til tider har angret litt. Jeg er et følelsesmenneske og lar meg kanskje av og til lett rive med. Det gjør i tillegg til at jeg tar meg nær av noen av kommentarene her inne, men det må jeg selvsagt tåle. Skjønner at dere også blir engasjert av dette og ser i ettertid at noen av mine innlegg kan ha virket provoserende, selv om det ikke var ment slik. Kan nok lettere høres litt bastant ut når det kommer ut skriflig, så jeg skal lære meg å veie ordene mine bedre.

Bra skrevet

Gammel 29-01-09, 13:19   #226
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

007:
Joda. Men man må ta det viktigste først. Man setter ikke plaster på et kne, før man skaffer ambulanse til ham som har mistet foten.

På Sånn er livet på p2 i dag ble det anslått 12-18000 barn som er utsatt for seksuelle overgrep i Norge i dag. Etter min mening er det viktigere å hjelpe dem først, enn å lære foreldre at de skal si de er glad i barna sine. Det er ikke forbudt å være en kjip og dårlig forelder uten entusiasme eller barnevennlige prioriteringer. Det er forbudt å slå, voldta eller vanskjøtte. Vi får ta det som er forbudt først, samtidig som vi driver holdningsarbeid, sørger for at helsestasjoner er bemannet med psykologer og barnevernspedagoger, at det er oppsøkende virksomhet overfor alle foreldre i startfasen, at man har barnehageplass til alle og at det er mye forebyggende arbeid blant sårbare grupper.

Gammel 29-01-09, 14:14   #227
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det var det 007 mente, Mim. Men det ble nevnt "gråsoner" her tidligere. De du snakker om er de som alle, selv den mest innbarka "privatlivets fred"-tilhengere, vil si ikke er bra.

Men hva med dem Liven nevner? Gråsonen? Det er i disse sakene det oftest blir mediebaluba om. For det er ikke "åpenbar mishandling".

Gammel 29-01-09, 14:19   #228
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Foreldre som røyker inne med barna sine, barnet utvikler astma, men mor og far stumper ikke røyken av den grunn. Omsorgssvikt eller gråsone?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 14:20   #229
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Foreldre som røyker inne med barna sine, barnet utvikler astma, men mor og far stumper ikke røyken av den grunn. Omsorgssvikt eller gråsone?

På 70-tallet: helt ok. I dag: gråsone. Om 10 år: omsorgssvikt??

Groucho Marx
Gammel 29-01-09, 14:28   #230
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det soleklart omsorgssvikt å bidra til at barnet sitt får vedvarende og livskvalitetsforringende helseproblemer. Dessverre er det ikke noe som oppfattes som omsorgssvikt alene i barnevernet.

Jeg syns det er trist at de største og mest graverende sakene der vold, misbruk og neglisjering er de som tar alle ressursene (trist både fordi det er så mange saker og fordi det gir så store gråsoner at enkelte barn blir behandlet så ondt og umenneskelig). Det er mange som lider under de punktene 007 nevnte også, og som burde hatt hjelp. Det er rett og slett for jævlig hvis prioriteringen skal være at "ja, du har det vondt hjemme, men dessverre så blir du ikke voldtatt, pisket med belte eller nektet mat, så da kan vi dessverre ikke hjelpe deg".

Når det er sagt, så vet jeg at barnevernet har tiltak i de hjemmene som bare er dårlige, men ikke fatale også. At de følger opp bekymring fra barnehage og skole, går på hjemmebesøk, tilbyr veiledning og gjør en forskjell for mange barn og voksne. Jeg kjenner flere barnevernsansatte og hverdagen deres består veldig mye i å gi veiledning, gi råd, sørge for samarbeid mellom barn-hjem-skole-barnehage, lage referansegrupper og jobbe forebyggende.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 14:31   #231
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

På 70-tallet: helt ok. I dag: gråsone. Om 10 år: omsorgssvikt??

Jeg syns det er en omsorgssvikt, men ikke i den grad at man burde miste barna liksom.
Det er jo omsorgssvikt å ikke gi barna nødvendige astamedisiner, så jeg forstår ikke hvorfor det ikke skal være omsorgssvikt å forverre en sykdom som ens barn har?

Det ligger jo mye i ordet omsorgssvikt.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 14:34   #232
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

007:
Joda. Men man må ta det viktigste først. Man setter ikke plaster på et kne, før man skaffer ambulanse til ham som har mistet foten.

På Sånn er livet på p2 i dag ble det anslått 12-18000 barn som er utsatt for seksuelle overgrep i Norge i dag. Etter min mening er det viktigere å hjelpe dem først, enn å lære foreldre at de skal si de er glad i barna sine. Det er ikke forbudt å være en kjip og dårlig forelder uten entusiasme eller barnevennlige prioriteringer. Det er forbudt å slå, voldta eller vanskjøtte. Vi får ta det som er forbudt først, samtidig som vi driver holdningsarbeid, sørger for at helsestasjoner er bemannet med psykologer og barnevernspedagoger, at det er oppsøkende virksomhet overfor alle foreldre i startfasen, at man har barnehageplass til alle og at det er mye forebyggende arbeid blant sårbare grupper.

Jada, Mim og selvsagt.

Det jeg ville frem til er at man trenger ikke pryle eller voldta barnet sitt for å bedrive mishandling eller vanskjøtsel. Eller være alkoholiker eller narkoman.
Barn har det ikke alltid best hos foreldrene sine selv om foreldrene verken pryler, voldtar eller ruser seg. Enkelte voksne mestrer ikke å ta vare på et lite menneskebarn, sånn er det bare, og det er trist og vondt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 14:34   #233
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Jeg syns det er en omsorgssvikt, men ikke i den grad at man burde miste barna liksom.
Det er jo omsorgssvikt å ikke gi barna nødvendige astamedisiner, så jeg forstår ikke hvorfor det ikke skal være omsorgssvikt å forverre en sykdom som ens barn har?

Det ligger jo mye i ordet omsorgssvikt.

Nei, du har vel rett i det. Det ligger mye i ordet.

Groucho Marx
Gammel 29-01-09, 14:36   #234
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og i ordet vanskjøtsel.

Gammel 29-01-09, 14:47   #235
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jada, Mim og selvsagt.

Det jeg ville frem til er at man trenger ikke pryle eller voldta barnet sitt for å bedrive mishandling eller vanskjøtsel. Eller være alkoholiker eller narkoman.
Barn har det ikke alltid best hos foreldrene sine selv om foreldrene verken pryler, voldtar eller ruser seg. Enkelte voksne mestrer ikke å ta vare på et lite menneskebarn, sånn er det bare, og det er trist og vondt.

Vi er HELT enige, 007, problemet er at man skal nå x antall barn og familier med knappe midler og menneskelige ressurser. Jeg skulle ønske at det å ha barn, det å ha familie og nære relasjoner, det å skaffe selvinnsikt, styre hjem, økonomi og seg selv ble fag på skolen. For ofte følger jo disse problemene i generasjoner og de lærer ikke hjemme.

Gammel 29-01-09, 14:52   #236
Slettet bruker
Passiv

Standard

Er ikke så dumt å ha styring av hjem på skolen. Da hadde nok gulvene mine blitt vasket slik de antagelig blir i andre hjem og ikke slik som nå som er når jeg finner ut at de skal vaskes. (Finner ut kan erstattes med "husker".)

For ikke å snakke om litt skikk og bruk også. For oss som ikke fikk lære sosiale koder hjemme kunne det vært kjekt å vite hvor lenge et besøk skal være, hva man har lov å takke nei til, hvordan man er ment å forholde seg litt rundt i verden.

Det er en ganske tung prossess å lære seg alt mulig ved å finne opp hvert eneste hjul selv via prøve og feile metoden. Ja til systematisert sosial kompetanse.

Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 14:53   #237
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Vi er HELT enige, 007, problemet er at man skal nå x antall barn og familier med knappe midler og menneskelige ressurser. Jeg skulle ønske at det å ha barn, det å ha familie og nære relasjoner, det å skaffe selvinnsikt, styre hjem, økonomi og seg selv ble fag på skolen. For ofte følger jo disse problemene i generasjoner og de lærer ikke hjemme.

Helt enig! Jeg slår et slag for obligatorisk Vg1, Helse- og sosialfag, der får man alt det du nevner. (Men jeg ser at det er ikke alle som fikser det i praksis selv om de har lært det i teorien.)

Gammel 29-01-09, 14:54   #238
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Helt enig! Jeg slår et slag for obligatorisk Vg1, Helse- og sosialfag, der får man alt det du nevner. (Men jeg ser at det er ikke alle som fikser det i praksis selv om de har lært det i teorien.)

Næh - det er for seint. Det må inn fra starten av. :var allerede ute av standard kvinnelig løp i den alderen:

Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 14:55   #239
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Næh - det er for seint. Det må inn fra starten av. :var allerede ute av standard kvinnelig løp i den alderen:

Ja, det er nok vel seint når barna er 16, men ikke for alle.

Gammel 29-01-09, 15:06   #240
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

om de ikke får astma da? men har mye luftveisinfeksjoner? det stinker røyk av alle klær å mange blir dårlige fordi det lukter så innmari? lukten henger igjen lenge etter foreldre har gått.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:41.