Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Gammel bilstol til baby

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-09, 00:29   #21
Anneg
Fullverdig medlem

Anneg sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Trånnhjæm
Anneg har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gammel bilstol til baby

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Men hvem var det som fortalte deg dette? TT sier jo noe annet, som du ser over her.

Jeg var veldig i tvil etter at jeg krasjet, og hadde jo hørt at man skulle skifte stol. Så jeg dro innom Barnas hus på StorM senteret i Trondheim med bilstolen, og spurte. Var jo der i nesten èn time, for at de skulle finne ut noe. De ringte og styra, og fant da ut tilslutt; at så lenge stolen ikke var ødelagt o.l, så kunne vi fortsette å bruke den. Denne bilstolen er laget av isopor, og har ikke noe plast på seg. (ikke babybilstol). Og vi krasja i 50-60 km/t, bilen ble kondemnert.

Men uansett, så er det vel best å rette seg etter TT

Anneg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 00:34   #22
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Elin M: Jeg hadde nok byttet stol om jeg var deg. Det har vært en stor utvikling på denne fronten siden 2002. I tillegg blir plasten dårligere etter hvert som tiden går.

Ja, det er jo det jeg også syns, men jeg vil gjerne ha gode argumenter slik at mannen blir enig.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 00:48   #23
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anneg, her.

Jeg var veldig i tvil etter at jeg krasjet, og hadde jo hørt at man skulle skifte stol. Så jeg dro innom Barnas hus på StorM senteret i Trondheim med bilstolen, og spurte. Var jo der i nesten èn time, for at de skulle finne ut noe. De ringte og styra, og fant da ut tilslutt; at så lenge stolen ikke var ødelagt o.l, så kunne vi fortsette å bruke den. Denne bilstolen er laget av isopor, og har ikke noe plast på seg. (ikke babybilstol). Og vi krasja i 50-60 km/t, bilen ble kondemnert.

Men uansett, så er det vel best å rette seg etter TT

Det er noe av det merkeligste jeg har hørt. Hvilket bilstolmerke er dette?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Ja, det er jo det jeg også syns, men jeg vil gjerne ha gode argumenter slik at mannen blir enig.

Jeg skjønner at du har en mann av samme type som meg. Jeg fikk overbevist han om nytt sete, ved å vise til utviklingen som har vært, men det mest avgjørende var nok, at den nye babystolen gjorde at vi fikk plass til tre bilstoler i baksetet på bilen vår. Det gjorde vi absolutt ikke med det gamle.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 01:05   #24
Kneazle
Passiv

Standard

Må bare få skyte inn at Barnas Hus er ikke en pålitelig kilde når det gjelder informasjon om barnesikring. Kunnskapene til de ansatte på BH er i byen er mildt sagt mangelfulle.

Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 01:08   #25
Sonja Sockersöt
Hjuleglede

Medlem siden: Oct 2006
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Det anbefales en maksimal levetid på 5-6 år på babystolene.
Når det gjelder 3-pkt vs 5-pkt har det ikke noe som helst å si på sikkerheten i en babystol, så det er ingenting å henge seg opp i.
Maxi Cosi produserer fortsatt CabrioFix med 3-pkt.
Det er faktisk lettere å feste en baby i en stol med 3-pkt.

Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 01:16   #26
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

.

Hvem anbefaler det? Referanser? Er ikke Trygg Trafikk en pålitelig kilde? :forvirret:

Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 01:17   #27
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Men hvorfor? Finnes det dokumentasjon på hvorfor en bilstol ikke bør være eldre?

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 01:21   #28
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Gammel bilstol til baby

Jeg ville byttet.

Og seter som har vært i kollisjon skal byttes uansett. De kan ha usynlige skader og sånn. (TT sine anbefalinger og ord.)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 03:27   #29
Sonja Sockersöt
Hjuleglede

Medlem siden: Oct 2006
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

"Man brukar beräkna att en bilbarnstol har en livslängd på ungefär 10 år. Det bör dock inte vara äldre än ca 5 år då det tas i bruk av ett nytt barn.

För ett babyskydd är livslängden något kortare, mellan 5 och 7 år.

När bilbarnstolen åldras finns risk för att materialet blir sprött och kanske inte kan garantera samma säkerhet vid en eventuell krock.

Om bilbarnstolen varit med om en olycka ska det kasseras direkt, oavsett skick."

Dette er en generell uttalelse hentet fra ntf.se.
TT skiller ikke mellom babystoler og bilstoler for større barn i sin anbefaling såvidt jeg ser. Mulig det er fordi det tolkes slik at det spørres ang stol til større barn.
Anbefalt levetid på babystoler varierer mellom produsentene, men ligger rundt 5-6 år.

Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 17:00   #30
Kneazle
Passiv

Standard

Takk for info, Autofil.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:14.