Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-09, 12:37   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er ikke mange generasjoner siden det ville være helt utenkelig for voksne norske kvinner å gå barhodet ute blant folk. De færreste tenkte nok på dette som et religiøst påbud, selv om man nok fint kan finne bibelsk belegg for skikken - det var bare sånn det var, det var en del av kulturen. Jeg tenker jo også at det for meg virker gammeldags og unødvendig å insistere på å dekke til hodet eller håret sitt, men jeg synes jo ikke min oppfatning av skikken er så skrekkelig relevant for noe som helst, egentlig.

Nå var det jo svært uvanlig å se hijab hos muslimske innvandrere i vestlige land før sent 90-tall, og så en eksplosjon etter 11/9/2001. Mange unge kvinner fant da aktivt frem et plagg som hverken de eller deres mødre noensinne hadde brukt. I Bosnia var plagget overhodet ikke brukt for 15 år siden. Nå er det svært, svært utbredt.

Så dette er mer et aktivt valg enn "kultur" (hvis man med det mener "tradisjon" eller noe i den retning).

Gammel 12-02-09, 12:38   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Så dette er mer et aktivt valg enn "kultur" (hvis man med det mener "tradisjon" eller noe i den retning).

Jeg mener ikke "tradisjon" når jeg sier "kultur". Det er et valg som henger sammen med kulturell identitet, tenker jeg, minst like mye som at det henger sammen med et religiøst påbud. At denne identiteten har endret seg de senere årene, og/eller at behovet for å flagge sin egen tilhørighet har endret seg, er ganske åpenbart.

Gammel 12-02-09, 12:55   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener ikke "tradisjon" når jeg sier "kultur". Det er et valg som henger sammen med kulturell identitet, tenker jeg, minst like mye som at det henger sammen med et religiøst påbud. At denne identiteten har endret seg de senere årene, og/eller at behovet for å flagge sin egen tilhørighet har endret seg, er ganske åpenbart.

Men når du sammenligner med det norske skautet for et par generasjoner siden, så tror jeg akkurat det var mer "tradisjon" enn kultur. Hijab er et mye mer aktivt valg, på tross av tradisjoner, var poenget mitt.

Gammel 12-02-09, 12:39   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker jo også at det for meg virker gammeldags og unødvendig å insistere på å dekke til hodet eller håret sitt, men jeg synes jo ikke min oppfatning av skikken er så skrekkelig relevant for noe som helst, egentlig.

Det er akkurat som at jeg mener det er skrekkelig gammeldags å ta mannens navn når man gifter seg, uten at jeg syns det er et godt argument i forhold til hva andre velger å gjøre. Det er jo en skikk som har opphav i noe temmelig kvinneundertrykkende, uten at det er kvinneundertrykkende i dag.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 13:00   #5
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Poenget mitt var at det er veldig dumt å bruke siteringer fra Koranen som grunnlag for hvorfor muslimske kvinner velger å bruke hijab.

I det hele tatt står det rimelig mye psycho i både koranen og bibelen, så ordrette tolkninger er sjelden lurt. Derimot kan man se på det litt mer som en helhet, og legge til grunn kulturen også.

Nå er det ikke jeg som har slått opp i koranen og funnet det sitatet da. Det er muslimer selv som henviser til dette som én årsak til bruk av hijab. Som jeg også skrev, så finnes det flere årsaker, deriblant at man ønsker å
tydeligegjøre sitt standpunkt i forhold til islam. For mange er dette blitt ekstra viktig etter 11.september 2001.

Ordet hijab har med å "dekke seg til" å gjøre.

At det står mye rart i både koranen og bibelen er jeg enig med deg i. Samtidig vil jeg påstå at muslimer i Norge virker å praktisere religionen sin i langt større grad enn hva såkalte kristne nordmenn gjør.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 12:29   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Koranen er en litt mer "rett-frem"-religion enn kristendom. Og så fikk jo kristne et bra fri-kort av jesus, ifht en del "gammel lov".

Jeg holder for øvrig på å falle ned igjen fra gjerdet, på "nei". Selv om jeg syns det kommer mange dustete argumenter her.

Gammel 12-02-09, 12:31   #7
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg holder for øvrig på å falle ned igjen fra gjerdet, på "nei". Selv om jeg syns det kommer mange dustete argumenter her.

Det er lettere for psyken å være uenig med noen som skriver godt og saklig enn å være enig med noen som har dårlige argumenter.

Gammel 12-02-09, 13:12   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Åja, sånn. Men du skal nok ikke se bort fra at det ble okket et og annet "da eŽukristelegt, da e da da e!" dersom en kone skulle driste seg til å gå på butikken barhodet en gang midt i forrige århundre.

Det handler jo om en bluferdighet, som jo henger sammen med et syn på seksualitet og på kjønn, og, ja.

Gammel 12-02-09, 13:30   #9
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Åja, sånn. Men du skal nok ikke se bort fra at det ble okket et og annet "da eŽukristelegt, da e da da e!" dersom en kone skulle driste seg til å gå på butikken barhodet en gang midt i forrige århundre.

Det handler jo om en bluferdighet, som jo henger sammen med et syn på seksualitet og på kjønn, og, ja.

Poenget med denne sammenligningen er vel at det norske skautet er borte for lenge siden. Det norske samfunn har uviklet seg i takt med tiden, og kvinner har fått en mer selvstendig posisjon. Heldigvis må jeg si. Jeg ser absolutt ingen grunn til at vi i Norge skal tilrettelegge for at kvinner skal dekke seg til - det synes jeg rett og slett er å gå tilbake i tiden. Jeg ser ingen grunn til at det er en fordel for kvinnen. Eller?

I bunn og grunn er det viktigste prinsippet at politiet skal være nøytralt, og da kan jeg ikke se at det er riktig å tillate bruk av hijab til uniformen. Eller turban, hakekors, piercing eller annet for den saks skyld.

Gammel 12-02-09, 13:15   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, nettopp. Og bluferdigheten henger sikkert naturligvis sammen med religiøse påbud og en holdning til kropp/seksualitet i samfunnet, men for den enkelte er den en individuell følelse og en internalisert oppfatning, som man ikke bare kan "slå av" selv om andre påpeker at den f.eks. bygger på en antikvert kvinneoppfatning eller noe sånt.

Gammel 12-02-09, 13:21   #11
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Ja, nettopp. Og bluferdigheten henger sikkert naturligvis sammen med religiøse påbud og en holdning til kropp/seksualitet i samfunnet, men for den enkelte er den en individuell følelse og en internalisert oppfatning, som man ikke bare kan "slå av" selv om andre påpeker at den f.eks. bygger på en antikvert kvinneoppfatning eller noe sånt.

Enig i dette.
Men vi kan gi et signal om at vi ikke ønsker å adoptere denne oppfatningen av bluferdighet, gi legitimitet til denne type oppfatning av bluferdighet, ved å endre unifromsreglementet til politiet.
Hvis vi ikke synes at denne oppfatning av bluferdighet er av det gode, da.
Men hadde det vært kristne, så hadde de vel fått som hatten passer, tenker jeg.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 13:20   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Nei, men det er jo likevel snedig at den ble skrudd "på" ganske nylig og veldig brått?

Gammel 12-02-09, 13:22   #13
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men det er jo likevel snedig at den ble skrudd "på" ganske nylig og veldig brått?

Ja, det har jo blitt en statement på at "jeg er muslim og stolt av det" for veldig mange.

Gammel 12-02-09, 13:23   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ja, det har jo blitt en statement på at "jeg er muslim og stolt av det" for veldig mange.

Og det synes jeg er en Fin Ting.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 13:25   #15
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Og det synes jeg er en Fin Ting.

Jojo, men det er veldig lite godt argument for at man må bruke det på grunn av religionen dersom hverken moren eller bestemoren din har brukt det. Og dermed mindre gyldig argument for at man må ha det sammen med politiuniformen. En personlig statement må man kunne legge vekk sammen med en uniform.

Jeg argumenterer ikke mot hijabforslaget altså, jeg driver bare å finner argumenter til at jeg klarer å bestemme meg helt.

Gammel 12-02-09, 13:28   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jojo, men det er veldig lite godt argument for at man må bruke det på grunn av religionen dersom hverken moren eller bestemoren din har brukt det. Og dermed mindre gyldig argument for at man må ha det sammen med politiuniformen. En personlig statement må man kunne legge vekk sammen med en uniform.

Jeg argumenterer ikke mot hijabforslaget altså, jeg driver bare å finner argumenter til at jeg klarer å bestemme meg helt.

Jeg tror jeg er farget av at jeg ikke ser på bruk av hijab som et utpreget religiøst statement. Spesielt siden de som allerede er inne på tanken om å søke politiskolen ikke er konservative, dypt religiøse muslimer uansett. Da er det nok større hinder å overkomme enn hijab-bruk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 13:28   #17
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Og det er jo helt greit

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 13:24   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg mente ikke å si at det bare er snakk om bluferdighet, altså. De som har begynt å bruke hijab det siste tiåret har sikkert i stor grad gjort det ut fra et økt behov/ønske om å flagge kulturell tilhørighet. Men grunnen til at tilhørigheten markeres akkurat på denne måten antar jeg jo er at det å bruke hijab er en "selvsagt" del av den tradisjonen de kommer fra (også selv om de strengt tatt ikke lever i den nå).

Gammel 12-02-09, 13:34   #19
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer søren ikke bestemme meg helt hva jeg mener om dette. Jeg ser argumentene i at politiet skal framstå som nøytralt, og at bruk at hijab til uniformen er et signal på religiøsitet som kan bryte med denne nøytraliteten.

Jeg skjønner også argumentet til ei jente i politiet med pakistansk opprinnelse, at hun ikke ville føle seg vel ved å skulle vokte den israelske ambasade iført hijab. Et såpass tydelig religiøst hodeplagg vekker endel tanker hos folk, og kan virke provoserende uansett hvor lite provokasjon som ligger bak.

Samtidig klarer jeg ikke fri meg fra tanken på at dersom ei muslimsk jente, som selv velger å bruke hijab, også velger å søke seg til politiet, så er dette en såpass gjennomtenkt sak at hun ikke vil ha noe problem med å utføre jobben slik den skal gjøres.

Jeg klarer heller ikke å se for meg at politiet i norge ved å tillate bruk av hijab til uniformen nå skal rennes ned av unge muslimske jenter som ønsker dette. Storbritannia har noen fler politiansatte enn vi har i Norge - de har 13 jenter som bruker hijab til uniformen. Jeg tviler på at det vil bli et "stort problem" her i landet.

Når man bruker argument som "ren og statisk" uniform, så syns jeg ikke ut fra bildene Benmurphy viser at hverken hijab eller turban for den saks skyld ser ut til å bryte med uniformen. Det kommer klart fram at det er en del av uniformen i mine øyne.

Å argumentere med at hijab i seg selv er kvinneundertrykkende syns jeg ikke blir riktig i denne sammenhengen. Jeg kjenner endel kvinner som bærer hijab med stolthet, og jeg vet de vil protestere på det heftigste om noen foreslår at de er undertrykt av den grunn. (Og nåde den mann som ville forsøke å undertrykke ei av jentene jeg kjenner - snakk om dame med bein i nesa.) Hva som også ikke kommer fram så ofte er at Koranen også legger regler/anbefalinger om at menn skal dekke seg til - en religiøs muslimsk mann vil f.eks. ikke vise seg med shorts og t-skjorte, da både bein og armer skal være dekket til. Dette kommer ikke ofte fram, for å si det slik.

Nei - jeg ser arguementene fra begge sider, jeg klarer ikke helt å bestemme meg, men jeg tror jeg likevel ramler ned på "hva er problemet?"

Sist redigert av Inagh : 12-02-09 kl 19:39.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 13:38   #20
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Forøvrig husker jeg at jeg stusset sånn over bruk av hijab etter en ferie i Tunis for noen år siden. Rett etter jeg kom hjem var jeg på Grønland i Oslo Sentrum, og der så jeg flere kvinner med slør enn jeg så i Tunis. Kanskje dette er forklaring - at det faktisk er forbudt å bære hijab i Tunis (i alle fall på offentlige kontorer). Ser at artikkelen ble skrevet for noen år siden, så det er med forbehold om evnt. regelendring.

http://209.85.129.132/search?q=cache...lnk&cd=1&gl=no

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:51.