|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Politi med hijab?
Nå var det jo svært uvanlig å se hijab hos muslimske innvandrere i vestlige land før sent 90-tall, og så en eksplosjon etter 11/9/2001. Mange unge kvinner fant da aktivt frem et plagg som hverken de eller deres mødre noensinne hadde brukt. I Bosnia var plagget overhodet ikke brukt for 15 år siden. Nå er det svært, svært utbredt.
|
|
|
#2 |
|
flisespikker
|
Jeg mener ikke "tradisjon" når jeg sier "kultur".
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Men når du sammenligner med det norske skautet for et par generasjoner siden, så tror jeg akkurat det var mer "tradisjon" enn kultur. Hijab er et mye mer aktivt valg, på tross av tradisjoner, var poenget mitt.
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
|
|
|
#5 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå er det ikke jeg som har slått opp i koranen og funnet det sitatet da. Det er muslimer selv som henviser til dette som én årsak til bruk av hijab. Som jeg også skrev, så finnes det flere årsaker, deriblant at man ønsker å |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Politi med hijab?Koranen er en litt mer "rett-frem"-religion enn kristendom. Og så fikk jo kristne et bra fri-kort av jesus, ifht en del "gammel lov".
|
|
|
#7 |
|
Mother of Dragons
|
Det er lettere for psyken å være uenig med noen som skriver godt og saklig enn å være enig med noen som har dårlige argumenter.
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Politi med hijab?Åja, sånn. Men du skal nok ikke se bort fra at det ble okket et og annet "da eŽukristelegt, da e da da e!" dersom en kone skulle driste seg til å gå på butikken barhodet en gang midt i forrige århundre.
|
|
|
#9 |
|
Erfaren
Poenget med denne sammenligningen er vel at det norske skautet er borte for lenge siden. Det norske samfunn har uviklet seg i takt med tiden, og kvinner har fått en mer selvstendig posisjon. Heldigvis må jeg si. Jeg ser absolutt ingen grunn til at vi i Norge skal tilrettelegge for at kvinner skal dekke seg til - det synes jeg rett og slett er å gå tilbake i tiden. Jeg ser ingen grunn til at det er en fordel for kvinnen. Eller? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Sv: Politi med hijab?Ja, nettopp.
|
|
|
#11 |
|
Deltidsmamma
|
Enig i dette. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Politi med hijab?Nei, men det er jo likevel snedig at den ble skrudd "på" ganske nylig og veldig brått?
|
|
|
#13 |
|
Mother of Dragons
|
Ja, det har jo blitt en statement på at "jeg er muslim og stolt av det" for veldig mange.
|
|
|
#15 |
|
Mother of Dragons
|
Jojo, men det er veldig lite godt argument for at man må bruke det på grunn av religionen dersom hverken moren eller bestemoren din har brukt det. Og dermed mindre gyldig argument for at man må ha det sammen med politiuniformen. En personlig statement må man kunne legge vekk sammen med en uniform.
|
|
|
#16 |
|
|
Jeg tror jeg er farget av at jeg ikke ser på bruk av hijab som et utpreget religiøst statement. Spesielt siden de som allerede er inne på tanken om å søke politiskolen ikke er konservative, dypt religiøse muslimer uansett. Da er det nok større hinder å overkomme enn hijab-bruk. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
flisespikker
|
Jeg mente ikke å si at det bare er snakk om bluferdighet, altså. De som har begynt å bruke hijab det siste tiåret har sikkert i stor grad gjort det ut fra et økt behov/ønske om å flagge kulturell tilhørighet. Men grunnen til at tilhørigheten markeres akkurat på denne måten antar jeg jo er at det å bruke hijab er en "selvsagt" del av den tradisjonen de kommer fra (også selv om de strengt tatt ikke lever i den nå).
|
|
|
#19 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Politi med hijab?Jeg klarer søren ikke bestemme meg helt hva jeg mener om dette. Jeg ser argumentene i at politiet skal framstå som nøytralt, og at bruk at hijab til uniformen er et signal på religiøsitet som kan bryte med denne nøytraliteten.
What doesn't kill you, makes you stranger. Sist redigert av Inagh : 12-02-09 kl 19:39. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Erfaren
Sv: Politi med hijab?Forøvrig husker jeg at jeg stusset sånn over bruk av hijab etter en ferie i Tunis for noen år siden. Rett etter jeg kom hjem var jeg på Grønland i Oslo Sentrum, og der så jeg flere kvinner med slør enn jeg så i Tunis. Kanskje dette er forklaring - at det faktisk er forbudt å bære hijab i Tunis (i alle fall på offentlige kontorer). Ser at artikkelen ble skrevet for noen år siden, så det er med forbehold om evnt. regelendring. |
|
|
|
![]() |
|
|