Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-09, 15:46   #161
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Politi med hijab?

Uniformsreglementet var stort, men jeg fant denne under generelle bestemmelser:

"Sivile plagg og effekter skal ikke nyttes synlig sammen med uniformseffekter. Unntak herfra er plagg av sivil modell som er approbert til både uniform og sivilt bruk."

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 15:51   #162
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

"Sivile plagg og effekter skal ikke nyttes synlig sammen med uniformseffekter. Unntak herfra er plagg av sivil modell som er approbert til både uniform og sivilt bruk."

I dette tilfellet vil det ikke være snakk om et sivilt plagg, men en politihijab.

Forresten, hva med politi i sivil, syns dere de kan bruke hijab på jobb? Det er jo massevis av politi som ikke bruker uniform.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 15:51   #163
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Og for å ta den rent estetiske siden av saken: Norske politifolk i uniform ser ut som de jobber på et lager, om vi kan få noen klesinnslag fra mer fargerike deler av verden tror jeg ikke vi har noe som helst å tape på det heller.

Ben "donning his turban" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 15:52   #164
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Øredobber synes jeg må være greit. Så lenge de er små og ikke til hinder på noen måte

Gammel 05-02-09, 15:55   #165
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

I dette tilfellet vil det ikke være snakk om et sivilt plagg, men en politihijab.

Forresten, hva med politi i sivil, syns dere de kan bruke hijab på jobb? Det er jo massevis av politi som ikke bruker uniform.

Det lurte jeg også på.

Forresten var "politihijab" et überkult ord, og så synes jeg at andre lands erfaringer kan være lærerike.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 15:55   #166
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Politi i sivil er nettopp sivile, med sivile plagg, som kan innbefatte både fotballskjerf og hijab.

Gammel 05-02-09, 15:56   #167
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Politi i sivil er nettopp sivile, med sivile plagg, som kan innbefatte både fotballskjerf og hijab.

Sammenligningen mellom hijab og fotballskjerf synes jeg er pussig.

Gammel 05-02-09, 15:58   #168
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv om de er på jobb og skal avhøre folk, dra på hjemmebesøk, etterforske og generelt samhandle med dem som kan bli støtt av at de bruker hijab? I såfall så skjønner jeg enda mindre av argumentasjonen.

Gammel 05-02-09, 16:01   #169
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig kan de det. Jeg har da ikke noe i mot at folk bruker hijab. Det er blandingen med uniformen jeg synes er feil og det er vel det alle andre har reagert på også, så vidt jeg har registrert.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 16:01   #170
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Selv om de er på jobb og skal avhøre folk, dra på hjemmebesøk, etterforske og generelt samhandle med dem som kan bli støtt av at de bruker hijab? I såfall så skjønner jeg enda mindre av argumentasjonen.

Man kan egentlig lure på hvorfor man har politi-uniformer i det hele tatt.
*vet altfor lite om uniformert og sivilt politi, og hvorfor noen er uniformerte, og andre ikke; og hvem som er uniformert og hvem som er sivil*

Gammel 05-02-09, 16:02   #171
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Nja, rett skal være rett, så jeg bør kanskje moderere meg litt, Hattifnatten. Jeg tenker vel mest på religiøse symboler som virkelig er synlig. Å forby en fisk i øret er å dra det for langt.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 16:02   #172
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Øredobber synes jeg må være greit. Så lenge de er små og ikke til hinder på noen måte

Reglene i dag tillater øredobber.

Sitat:

Hårbånd, sløyfer o l er ikke tillatt. Halssmykker skal bæres skjult. Pynt festet til kroppen må ikke bæres synlig. Ørepynt med liten diameter, som slutter tett til øret, kan nyttes.

Jeg enig med de som er skeptiske til hijab som en del av politiuniformen.

Gammel 05-02-09, 16:05   #173
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Selvfølgelig kan de det. Jeg har da ikke noe i mot at folk bruker hijab. Det er blandingen med uniformen jeg synes er feil og det er vel det alle andre har reagert på også, så vidt jeg har registrert.

Nei, flere har nevnt at "samfunnet" eller "omverdenen" kan reagere og oppfatte det som problematisk, at de vil være sikre på at vedkommende ser nrosk lov som det som styrer dem og ikke religion, og at de ikke ønsker å vite hvilken religiøs tilknytning mennesker i visse yrker har. Da bør de jo i såfall reagere like sterkt på et politimenneske med hijab i jobb, men uten uniform.

Gammel 05-02-09, 16:10   #174
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan selvfølgelig bare snakke for meg og ikke for hele samfunnet, men det er altså sammenblanding av det private med uniformen som er feil for meg. I sivile klær finner du sikkert dem som irriterer seg mer over feil fotballskjerf enn over en hijab, men sivile klær synes jeg altså ikke man skal regulere, annet en at man må være hel og ren.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 16:12   #175
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Nei, flere har nevnt at "samfunnet" eller "omverdenen" kan reagere og oppfatte det som problematisk, at de vil være sikre på at vedkommende ser nrosk lov som det som styrer dem og ikke religion, og at de ikke ønsker å vite hvilken religiøs tilknytning mennesker i visse yrker har. Da bør de jo i såfall reagere like sterkt på et politimenneske med hijab i jobb, men uten uniform.

Nå snakker vi om hijab til uniformen. Politi som opptrer sivilt har vel spesielle oppgaver som gjør at de nettopp opptrer sivilt. Formålet er bl.a. å gli inn i miljøer på en annet måte enn når de patruljerer i uniform. Da kan faktisk hijab, piercing eller tatocering gjøre sin nytte.

Gammel 05-02-09, 16:16   #176
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rine: Selvfølgelig kan man ikke gjøre noe med at man er kvinne, mørhudet eller fra Toten. Grunnen til at jeg trakk det frem var fordi Vianne Rocher trakk fram at det kunne oppfattes provoserende å måtte forholde seg til et politi i hijab, og da lurer jeg på hvor langt man skal gå for å tekkes andre. Jeg skjønner virkelig ikke argumentet mot, hvorfor må politiet være totalt nøytralt fremtoning? Hvem setter standarden for hva som er nøytralt? Hva er man redd for at skal skje hvis man ikke faller innenfor denne nøytral-standarden?

Jeg synes det ville vært problematisk om jeg i samfunnsfagtimen skulle snakket om midtøstenkonflikten iført en Davidstjerne. Da er jeg på jobb, og jeg ser ikke poenget med å flagge min religiøse overbevining i den sammenhengen. (Jeg er ikke sionist, bare et eksempel.) Jeg stiller spørsmålet tilbake til deg: Hvor langt skal man gå for å tekkes andre? Integrering handler ikke bare om at "vertslandet" skal tilpasse seg, it goes both ways.

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg tenker at for en del år siden hadde denne diskusjonen vært om kvinner i politiet generelt, eller homofile. (Selv om de ikke er like lette å kjenne igjen.)

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har aldri stått først i køen når det gjelder motstand mot homofile og kvinnelige prester f.eks. (Jeg ville ikke stått i den køen i det hele tatt i grunn.) Det er stor forskjell på å diskriminere noen på bakgrunn av legning, hudfarge eller kjønn og det å be noen om å la sin religiøse overbevisning (og symboler på denne) ligge igjen hjemme når man går på jobb

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Selvsagt er det greit. Jeg fatter ikke denne fremmedfrykten enkelte utviser, altså.

Trenger du en ordbok?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er veldig todelt her også. På den ene siden så er det veldig viktig å få inn også minoritetsgrupper inn i politiet.

På den andre siden så har jeg selv en jobb hvor man skal være svært varsom med å flagge seg selv som person, altså bære kors, partitilhørighetsmerker og hijab. Jeg tror nok at det i noen tilfeller er bra at man har folk som har tydelige religiøse overbevisninger og viser dem, spesielt når man har med andre av samme overbevisning. Derimot så kan det være en alvorlig hemsko for kommunikasjonen også.

En kvinne i hijab gir andre signaler enn en kvinne uten. Og jeg er usikker på om jeg synes det passer seg i yrker som helsepersonell og politi.

Jeg ser poengene dine: Klart det i noen tilfeller kan være en fordel med f.eks hijab i jobbsammenheng, jeg mener likevel at ulempene bør veie tyngst her.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns faktisk det er merkelig at man ropte så høyt mot dette rasisme/hat/religionsytringslovforslaget, mens så mange er villig til å kneble en ytring som går på et klesplagg fremfor ord.

Det finnes da virkelig restriksjoner på ytringsfriheten også? De går jo nettopp på hva man kan uttale seg om som en offentlig person og ikke. Det blir det samme med religiøse symboler.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 16:20   #177
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Nå snakker vi om hijab til uniformen. Politi som opptrer sivilt har vel spesielle oppgaver som gjør at de nettopp opptrer sivilt. Formålet er bl.a. å gli inn i miljøer på en annet måte enn når de patruljerer i uniform. Da kan faktisk hijab, piercing eller tatocering gjøre sin nytte.

Politi som kommer for å etterforske innbrudd har ikke uniform. Jeg tviler på at det er for å gli inn i miljøet.

Gammel 05-02-09, 16:20   #178
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nå snakker vi om hijab til uniformen.

Ja, tråden startet om hijab til uniformen, men i og med at flere nevner det å vite hvilken religion vedkommende har som et problem, bør i såfall "problemet" gjelde når de ikke har på seg uniform også, men er i jobb.

Politi som opptrer sivilt har vel spesielle oppgaver som gjør at de nettopp opptrer sivilt. Formålet er bl.a. å gli inn i miljøer på en annet måte enn når de patruljerer i uniform. Da kan faktisk hijab, piercing eller tatocering gjøre sin nytte.

Nei, det stemmer ikke. Å være undercover er ikke det samme som å ha sivile klær på seg. Mange politifolk - f.eks. etterforskere, som ofte kommer på hjemmebesøk, bruker ikke uniform i jobbsammenheng.

Gammel 05-02-09, 16:22   #179
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg stiller spørsmålet tilbake til deg: Hvor langt skal man gå for å tekkes andre? Integrering handler ikke bare om at "vertslandet" skal tilpasse seg, it goes both ways.

Nei, sier du det du.

Spørsmålet er for øvrig besvart flere ganger i løpet av tråden.

Gammel 05-02-09, 16:22   #180
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Ok, jeg tar det til etteretning mht. sivilt politi. Jeg tenkte nok først og fremst på spanere - og da synes jeg hijab er ok. Ellers ikke (altså politi som etterforsker innbrudd etc.).

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:01.