|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?
Jeg finner ikke artikkelen, har søkt. Men jeg synes fortsatt han har et godt poeng. Benmurphy har også et godt poeng når det gjelder rasisme i politiet, og jeg tror en større andel av fremmedkulturelle ansatt som politi kan bidra til å dempe dette, men jeg er ikke sikker på at hodeplagg etc er til noen som helst nytte.
|
|
|
#222 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Politi med hijab?Jeg synes også han har et godt poeng, og derfor skulle gjerne se innlegget skulle plukke det fra hverandre. Argumentet gammeldags og utdatert... tja... |
|
|
|
|
|
#223 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Uten å ta stilling til saken forøvrig, synes jeg dette er et håpløst argument.
|
|
|
#224 |
|
Glamorøs
|
Nei, absolutt ikke. Jeg fant bare ikke artikkelen og prøvde å oppsummere (litt vel) kjapt. Men i dette tilfellet så vil jeg si at å være veldig gammeldags er dumt, akkurat som det var det når kvinner skulle inn i politiet.
|
|
|
#225 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sitron, hvorfor tror du det er større sjanse for at en kristenfanatiker påvirker barna enn en muslim? |
|
|
|
|
|
#226 |
|
Glamorøs
|
Tja, du husker kanskje tegningen som hang på veggen av et politikontor i Trondheim? Eller leste om politiet i Malmø i Dagbaldet i går? Så vidt jeg husker så er det mange innad i politiet som absolutt syns de har et rasimeproblem også.
|
|
|
#227 |
|
Glamorøs
|
Nei, jeg syns ikke det nødvendigvis er det. Akkurat som de fleste norske kvinner ikke vil gå med på at å ta mannens navn ved giftemål er det.
|
|
|
#228 |
|
Ferdig!
Jeg har tenkt litt på dette i denne sammenhengen her. |
|
|
|
|
|
#229 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Politi med hijab?Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg synes om hijab og kvinneundertrykking. Det er forskjellige grader av hva som er akseptert tildekning, også i vår kultur. Og så lenge hijaben ikke er til hinder for livsutfoldelse innen rimelighetens grenser, ser jeg ikke helt problemet. Men jeg er altså usikker. Jeg har til sammenligning innfunnet meg med at det er OK at kvinner går med skjørt, selv om ikke menn gjør det, i vår kultur.
|
|
|
#230 |
|
Glamorøs
|
Det tror jeg også. Men det gjelder jo kvinner i Politiet generelt.
|
|
|
#231 |
|
Erfaren
Sv: Politi med hijab?Synes du det er riktig å sammenligne et etternavn med et plagg som har som formål å dekke til kvinnen av hensyn til mannen, Glitterchick? |
|
|
|
|
|
#232 |
|
Yes, we can!!
|
Akkurat det syns jeg er et argument FOR å tillate hijab.
|
|
|
#233 |
|
Glamorøs
|
Sv: Politi med hijab?I likhet med bruk av hijab så ser de kvinnene som bytter navn til mannens på det som en frihet de har. Så lenge en kvinne selv velger å bruke hijab så ser jeg ikke hva som er undertrykkende med det.
|
|
|
#234 |
|
Ferdig!
Sv: Politi med hijab?Ja, det er vel egentlig det. |
|
|
|
|
|
#235 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Politi med hijab?Det er så mange varierte grunner til at kvinner går med hijab. Fra det fromt, selvvalgte religiøse, det påtvungne, det politiske, det "fashionistaske"... Av disse så er det bruken til de som går med det mer eller mindre påtvungent (om man går med det for å unngå å bli sett på som horer så er det påtvungent, spør du meg), som representerer kvinneundertrykking. Men er det disse som velger å gå inn i politiet?
|
|
|
#236 |
|
Deltidsmamma
|
Det er jo det; at kvinnene velger selv. Men hvilke valg har de egentlig? |
|
|
|
|
|
#237 |
|
Glamorøs
|
Nei, det er ikke bare derfor kvinner bruker hijab. Igjen - vi kan ikke nekte kvinner å ta mannens etternavn bare fordi det kan symbolisere at han er hennes eiendom. Jeg syns det er et overgrep mot kvinner å nekte dem å bruke hijab, eller å tvinge dem, ikke at hijaben er undertrykkende i seg selv.
|
|
|
#238 |
|
Erfaren
Sv: Politi med hijab?Men tror du at f.eks kvinner velger å bruke hijab etter press fra familie eller f.eks religiøse ledere? Jeg bare tenker høyt. Det er sikkert flere årsaker til at kvinner bruker hijab, men jeg ser det ikke som usannsynlig at mange bruker hijab fordi det nettopp står i koranen - eller at de er redd for å bli stemplet som lettsindige. Jeg tror neppe at norske kvinner som tar mannens etternavn gjør det fordi det står i bibelen, eller fordi de ikke vil bli sett på som "lette". Høyres Samira Munir sier selv at kvinner som velger bort hijaben blir ansett som for norske. Som horer altså. |
|
|
|
|
|
#239 |
|
Deltidsmamma
|
|
|
|
|
|
|
#240 |
|
Erfaren
Sv: Politi med hijab?Og forresten, hvis kvinnen bærer hijab etter press fra sitt miljø, så er jeg enig i at hun ikke egner seg i politiet. Da har hun ikke den selvstendighet, myndighet og autoritet som trengs i jobben. |
|
|
|
![]() |
|
|