Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-09, 11:00   #221
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Er det på nett?

Jeg finner ikke artikkelen, har søkt. Men jeg synes fortsatt han har et godt poeng. Benmurphy har også et godt poeng når det gjelder rasisme i politiet, og jeg tror en større andel av fremmedkulturelle ansatt som politi kan bidra til å dempe dette, men jeg er ikke sikker på at hodeplagg etc er til noen som helst nytte.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 11:09   #222
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Jeg synes også han har et godt poeng, og derfor skulle gjerne se innlegget skulle plukke det fra hverandre. Argumentet gammeldags og utdatert... tja...

Rasisme i politiet.. hvis det er sånn som med abmulansesaken er det betydelig overdrevet.
Men det eksisterer nok, det er ikke det.
Ellers er det gode argumenter BM kommer med, ja.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 11:12   #223
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Han er utdatert og gammeldags.

Uten å ta stilling til saken forøvrig, synes jeg dette er et håpløst argument.

Er det gitt at alt som er gammeldags er dårlig, og at alt nytt er bedre?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 11:14   #224
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Uten å ta stilling til saken forøvrig, synes jeg dette er et håpløst argument.

Er det gitt at alt som er gammeldags er dårlig, og at alt nytt er bedre?

Nei, absolutt ikke. Jeg fant bare ikke artikkelen og prøvde å oppsummere (litt vel) kjapt. Men i dette tilfellet så vil jeg si at å være veldig gammeldags er dumt, akkurat som det var det når kvinner skulle inn i politiet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 11:16   #225
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Slenger meg på det høh-et. Jeg ser virkelig ikke problemet, poenget er hvordan jobben gjøres, ikke personlig tro. Problemet er kun når troen påvirker hva barna får høre og jeg vil påstå at det er langt større sjanse for at en kristenfanatiker påvirker ungene enn en muslimfanatiker.

Sitron, hvorfor tror du det er større sjanse for at en kristenfanatiker påvirker barna enn en muslim?

Er det forresten ingen som reagerer på hijab og det den representerer slik som Lykken har nevnt? Er det ingen som finner hijab kvinneundertrykkende?

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 11:17   #226
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rasisme i politiet.. hvis det er sånn som med abmulansesaken er det betydelig overdrevet.

Tja, du husker kanskje tegningen som hang på veggen av et politikontor i Trondheim? Eller leste om politiet i Malmø i Dagbaldet i går? Så vidt jeg husker så er det mange innad i politiet som absolutt syns de har et rasimeproblem også.

Gammel 06-02-09, 11:18   #227
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Er det forresten ingen som reagerer på hijab og det den representerer slik som Lykken har nevnt? Er det ingen som finner hijab kvinneundertrykkende?

Nei, jeg syns ikke det nødvendigvis er det. Akkurat som de fleste norske kvinner ikke vil gå med på at å ta mannens navn ved giftemål er det.

Gammel 06-02-09, 11:22   #228
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sitron, hvorfor tror du det er større sjanse for at en kristenfanatiker påvirker barna enn en muslim?

Jeg har tenkt litt på dette i denne sammenhengen her.
Jeg har ingen sterke mininger diskusjonen generelt, men er mer "bekymret" for hvordan en kvinne i Hijab vil bli oppfattet som Politi.
jeg og sikkert de aller aller fleste vil tro at hun gjør en like bra jobb og forhåpentligvis får den respekten hun fortjener som Politikvinne, men jeg er stygt redd for at det finnes endel andre der ute, og uten å generalisere; som ferdes i de miljøene som politiet gjerne opererer, som ikke deler dette synet.
Ellers synes jeg BM hadde gode argumenter.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 11:25   #229
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg synes om hijab og kvinneundertrykking. Det er forskjellige grader av hva som er akseptert tildekning, også i vår kultur. Og så lenge hijaben ikke er til hinder for livsutfoldelse innen rimelighetens grenser, ser jeg ikke helt problemet. Men jeg er altså usikker. Jeg har til sammenligning innfunnet meg med at det er OK at kvinner går med skjørt, selv om ikke menn gjør det, i vår kultur.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 11:25   #230
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

men jeg er stygt redd for at det finnes endel andre der ute, og uten å generalisere; som ferdes i de miljøene som politiet gjerne opererer, som ikke deler dette synet.

Det tror jeg også. Men det gjelder jo kvinner i Politiet generelt.

Gammel 06-02-09, 11:33   #231
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Synes du det er riktig å sammenligne et etternavn med et plagg som har som formål å dekke til kvinnen av hensyn til mannen, Glitterchick?

Koranen 24:30-31 sier at man skal : Dra sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd.

Nestleder i islamsk råd, imam Senaid Kobilica sier: Hijab er obligatorisk, det er et minimumskrav for en voksen kvinne. Muslimske ledere i Norge er enige om dette, det er det ingen diskusjon om. Islamsk råd representerer i underkant av 60 000 norske muslimer.

Jenter som velger å kaste skautet, blir sett på som horer. Foreldre er redde for at de skal bli som norske jenter – ikke langt unna horer, mener Høyres Samira Munir. Munir er troende muslim, bystyrerepresentant for Oslo Høyre – og en forkjemper for kvinners likeverd i de norske innvandrermiljøene.

I say no more.

Gammel 06-02-09, 11:37   #232
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jeg har tenkt litt på dette i denne sammenhengen her.
Jeg har ingen sterke mininger diskusjonen generelt, men er mer "bekymret" for hvordan en kvinne i Hijab vil bli oppfattet som Politi.
jeg og sikkert de aller aller fleste vil tro at hun gjør en like bra jobb og forhåpentligvis får den respekten hun fortjener som Politikvinne, men jeg er stygt redd for at det finnes endel andre der ute, og uten å generalisere; som ferdes i de miljøene som politiet gjerne opererer, som ikke deler dette synet.
Ellers synes jeg BM hadde gode argumenter.

Akkurat det syns jeg er et argument FOR å tillate hijab.

Gammel 06-02-09, 11:39   #233
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

I likhet med bruk av hijab så ser de kvinnene som bytter navn til mannens på det som en frihet de har. Så lenge en kvinne selv velger å bruke hijab så ser jeg ikke hva som er undertrykkende med det.

Å ta mannens navn var en gang i tiden et symbol på at kvinnen tilhørte mannen og lovpålagt frem til 1979. Jeg ser ikke den store forskjellen nei.

jeg syns virkelig det er fordomsfullt å mene at kvinner i hijab er undertrykket, snakk om umyndiggjøre en rekke sterke, intelligente kvinner!

Artikkel om forskning på navnebytte: http://kilden.forskningsradet.no/c17...html?tid=24217

Gammel 06-02-09, 11:39   #234
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Ja, det er vel egentlig det.
Og jeg synes det også er helt greit å bruke hijab i tjeneste.

Jeg skulle sitere Polyanna her.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 11:40   #235
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er så mange varierte grunner til at kvinner går med hijab. Fra det fromt, selvvalgte religiøse, det påtvungne, det politiske, det "fashionistaske"... Av disse så er det bruken til de som går med det mer eller mindre påtvungent (om man går med det for å unngå å bli sett på som horer så er det påtvungent, spør du meg), som representerer kvinneundertrykking. Men er det disse som velger å gå inn i politiet?

Gammel 06-02-09, 11:41   #236
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

I likhet med bruk av hijab så ser de kvinnene som bytter navn til mannens på det som en frihet de har. Så lenge en kvinne selv velger å bruke hijab så ser jeg ikke hva som er undertrykkende med det.

Det er jo det; at kvinnene velger selv. Men hvilke valg har de egentlig?
Vil de være ærbare, dydige, ordentlige kvinner som ikke bringer skam over familien må de ha hijab. Da velger mange det, selvfølgelig. I alle fall de som kommer fra kulturer/familier der dette er et krav. Og det tror jeg er ganske mange etterhvert.

Gammel 06-02-09, 11:44   #237
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det er jo det; at kvinnene velger selv. Men hvilke valg har de egentlig?
Vil de være ærbare, dydige, ordentlige kvinner som ikke bringer skam over familien må de ha hijab. Da velger mange det, selvfølgelig.

Nei, det er ikke bare derfor kvinner bruker hijab. Igjen - vi kan ikke nekte kvinner å ta mannens etternavn bare fordi det kan symbolisere at han er hennes eiendom. Jeg syns det er et overgrep mot kvinner å nekte dem å bruke hijab, eller å tvinge dem, ikke at hijaben er undertrykkende i seg selv.

Gammel 06-02-09, 11:46   #238
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Men tror du at f.eks kvinner velger å bruke hijab etter press fra familie eller f.eks religiøse ledere? Jeg bare tenker høyt. Det er sikkert flere årsaker til at kvinner bruker hijab, men jeg ser det ikke som usannsynlig at mange bruker hijab fordi det nettopp står i koranen - eller at de er redd for å bli stemplet som lettsindige. Jeg tror neppe at norske kvinner som tar mannens etternavn gjør det fordi det står i bibelen, eller fordi de ikke vil bli sett på som "lette". Høyres Samira Munir sier selv at kvinner som velger bort hijaben blir ansett som for norske. Som horer altså.

Gammel 06-02-09, 11:46   #239
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Synes du det er riktig å sammenligne et etternavn med et plagg som har som formål å dekke til kvinnen av hensyn til mannen, Glitterchick?

Koranen 24:30-31 sier at man skal : Dra sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd.

Nestleder i islamsk råd, imam Senaid Kobilica sier: Hijab er obligatorisk, det er et minimumskrav for en voksen kvinne. Muslimske ledere i Norge er enige om dette, det er det ingen diskusjon om. Islamsk råd representerer i underkant av 60 000 norske muslimer.

Jenter som velger å kaste skautet, blir sett på som horer. Foreldre er redde for at de skal bli som norske jenter – ikke langt unna horer, mener Høyres Samira Munir. Munir er troende muslim, bystyrerepresentant for Oslo Høyre – og en forkjemper for kvinners likeverd i de norske innvandrermiljøene.

I say no more.

Godt innlegg.
Jeg blir blir lei meg når jeg tenker på Samira Munir. Ikke lett å være hijab-kritiker i egne miljøer, og for henne endte det med at hun omkom ved en "ulykke" der hun ble påkjørt av et tog.

Gammel 06-02-09, 11:49   #240
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Og forresten, hvis kvinnen bærer hijab etter press fra sitt miljø, så er jeg enig i at hun ikke egner seg i politiet. Da har hun ikke den selvstendighet, myndighet og autoritet som trengs i jobben.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:53.