Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-09, 14:13   #61
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det er kanskje ikke flott, men jeg tror jo det vil være slik uansett om barn har lekser eller ikke. Tror ikke du?

Det tror i alle fall jeg. (Og minnes en svunnen NM-diskusjon om hvorvidt man skulle nekte barn å ha ekstra flotte matpakker i barnehagen, siden ikke alle hadde det ...)

Gammel 06-02-09, 14:35   #62
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei. Selvsagt ikke. Men skoleflinke foreldre har jevnt over et bedre grunnlag for å hjelpe barna sine med lekser enn foreldre som hatet skolen, ikke kan norsk eller ikke kan lese. Jeg tror absolutt ikke man trenger høyere utdanning for å greie å følge opp barna sine på skolen, men det er forskjeller på hvor mye foreldre kan og vil bidra med ved leksearbeid. (Å være interessert tror jeg egentlig er en viktigere faktor enn om man har høyere utdannelse eller ikke.)

Og fordi noen foreldre er flinkere til, og/eller mer interessert i, å hjelpe til med leksene, så mener Mim det er problematisk å overlate en del av undervisningen til foreldrene. På skolen kan alle elevene få tilnærmet samme oppfølging, men hjemme har man ingen mulighet til å sikre dette.

Kan man ikke norsk, så bør man få norskopplæring.

Det finnes da de med høyskole utdanning som har ungene lengst i sfo, og som egentlig aldri har tid til verken lekselesing eller tid sammen med ungene, fordi jobben-kurser-møter-jobbreiser ect er viktigere. De har også gjerne aupair eller nannys hjemme, og skal da de fungere som lærere?

Jeg er for litt lekser, men mye mindre lekser til 6 og 7 åringene. Jeg er ikke høyskole utdannet, men har da såpass IQ at jeg hjelper han med leksene hver eneste dag. De har utrolig mye lekser til bare å være 6 år.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 14:38   #63
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Kan man ikke norsk, så bør man få norskopplæring.

Det finnes da de med høyskole utdanning som har ungene lengst i sfo, og som egentlig aldri har tid til verken lekselesing eller tid sammen med ungene, fordi jobben-kurser-møter-jobbreiser ect er viktigere. De har også gjerne aupair eller nannys hjemme, og skal da de fungere som lærere?

Jeg er for litt lekser, men mye mindre lekser til 6 og 7 åringene. Jeg er ikke høyskole utdannet, men har da såpass IQ at jeg hjelper han med leksene hver eneste dag. De har utrolig mye lekser til bare å være 6 år.

Jeg er ikke sikker på hva du argumenterer for eller mot her? Mim sa bare (som jeg prøvde å klargjøre) at det er forskjell på hvor mye hjelp foreldre er til når det gjelder leksearbeid, og det sier jo du også her. Som jeg også sa, så tror jeg interesse hos foreldrene er minst like viktig som hvor høy utdannelse de har, og det bekrefter du jo egentlig i det siste avsnittet ditt. Og det er klart man bør kunne få norskopplæring hvis man trenger det, men det er da helt på siden av denne diskusjonen?

Gammel 06-02-09, 14:40   #64
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tror i alle fall jeg. (Og minnes en svunnen NM-diskusjon om hvorvidt man skulle nekte barn å ha ekstra flotte matpakker i barnehagen, siden ikke alle hadde det ...)

En digresjon: Det verste ved å være på FP (eventuelt er det at jeg er blitt eldre og mindre idealistisk) er at jeg kjenner at jeg sklir fra SV og over til Venstre. Dette er en ambivalent sak.

Gammel 06-02-09, 14:41   #65
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

En digresjon: Det verste ved å være på FP (eventuelt er det at jeg er blitt eldre og mindre idealistisk) er at jeg kjenner at jeg sklir fra SV og over til Venstre. Dette er en ambivalent sak.

Ja, ikke sant?

Gammel 06-02-09, 14:43   #66
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Jeg er ikke sikker på hva du argumenterer for eller mot her? Mim sa bare (som jeg prøvde å klargjøre) at det er forskjell på hvor mye hjelp foreldre er til når det gjelder leksearbeid, og det sier jo du også her. Som jeg også sa, så tror jeg interesse hos foreldrene er minst like viktig som hvor høy utdannelse de har, og det bekrefter du jo egentlig i det siste avsnittet ditt. Og det er klart man bør kunne få norskopplæring hvis man trenger det, men det er da helt på siden av denne diskusjonen?

Ja, jeg skrev bare det som mim nevnte, at de som ikke kunne norsk osv. Kan man ikke det norske språket så bør man få kurs. Jeg er for litt lekser, men ikke lekser hver dag og flere ark eller mange lesestykker for 6 åringene. Mulig å redusere lekser til 1-2 ganger i uken på alle klassetrinn.
Og de bør få lære alle bokstavene først før de får utdelt dikt eller småbøker de skal pugge.

Gammel 06-02-09, 14:49   #67
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har ett viktig innspill om det med lekser.

Nemlig at selv om mor her i huset har en hel del vekttall i matte - flere enn lærerne på skolen, så er det likevel en bedre løsning for barnet mitt om han kunne gjøre leksene på skolen med hjelp derfra. Fordi jeg ikke forklarer med samme modell, måte å sette opp stykker på osv som de gjør på skolen. Dermed blir min leksehjelp ofte en forverring av problemet istedenfor en hjelp.

Med årene har jeg vent meg til å sjekke hvordan skolen gjør ting og følge de samme metodene, men akkurat det er det faktisk ikke alle foreldre som behersker. Og min store går i sjette klasse, allerede der er mange foreldre falt av lasset. Hvordan skal de da forventes å kunne hjelpe barna sine? Eller hva med de som har flere barn? Kanskje en lillebror på tre med adhd, aleneforelder og full jobb?

Skal disses barn straffes for sin mangel på tilgang til voksen hjelp med riktig kunnskap? Jeg synes ikke det. Jeg synes at dette landet har råd til å spandere nok undervisning på ungene jeg. Og jeg synes at når ungene kommer hjem så skal de få ha fri. Dessuten at ingen unger burde sitte timesvis med lekser hver dag. Storebror satt opp til fem timer med leksene i hele femte klasse - det var rene torturen og ikke egnet til noe som helst annet enn å utdanne en skoletaper.

Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 14:59   #68
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Husk Mim skal hjelpe meg, ungene mine og alle de med LAV utdanning. Å få prikk om at man er dum er bare så lavmåls. Ja, jeg synes du Mim brifer ofte om at du er så HØYSKOLE utdannet. Du får sette i gang med prosjektet ditt å hjelpe dumme meg, ungene mine og alle andre som er så LAVT utdannet at du føler deg bedre enn dem. Å kalle andre dumme er ikke dumt det altså?

Gammel 06-02-09, 15:03   #69
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husk Mim skal hjelpe meg, ungene mine og alle de med LAV utdanning. Å få prikk om at man er dum er bare så lavmåls. Ja, jeg synes du Mim brifer ofte om at du er så HØYSKOLE utdannet. Du får sette i gang med prosjektet ditt å hjelpe dumme meg, ungene mine og alle andre som er så LAVT utdannet at du føler deg bedre enn dem. Å kalle andre dumme er ikke dumt det altså?

Milde måne. Kan du dra til deg de lange tærne dine og blende oss med innlegg som viser hvor smart du er da?

Gammel 06-02-09, 15:04   #70
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Milde måne. Kan du dra til deg de lange tærne dine og blende oss med innlegg som viser hvor smart du er da?

Hvorfor det? Og Mim kan sikkert svare for seg selv. Eller trenger hun barnevakt?

Gammel 06-02-09, 15:05   #71
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor det? Og Mim kan sikkert svare for seg selv. Eller trenger hun barnevakt?

Når du skriver så sutrete og usaklig så må du forvente at andre svarer deg også.

Gammel 06-02-09, 15:06   #72
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, nå fremsto du jo som lynende intelligent. Kom heller med ordentlige innspill til debatten.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 15:08   #73
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Når du skriver så sutrete og usaklig så må du forvente at andre svarer deg også.

Javel, deg om det. Det er bare så trist at noen mennesker faktisk har fordommer og føler seg hevet over alle de som ikke er høyskole utdannet. Tipper det er mange ufaglærte som jobber i barnehagen til ungene hennes. Eller hun har kanskje en privat barnevernspedagog som passer ungene mens hun selv er på jobb. Alle andre er jo dumme som nek.

Gammel 06-02-09, 15:14   #74
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Kråka, nå har du virkelig dratt det igang. Til ditt forsvar, så er du nok ikke den eneste som opplever en del av Mims innlegg som noe nedlatende og en smule overfokusert på utdannelsen til tider, dog tror jeg ikke det var intensjonen å være nedlatende her. Jeg tror, sånn utenom hva diskusjonen gjelder, så glemmer "enkelte" at folk uten høyere utdannelse også har krevende og utfordrende jobber i alle mulige slags bransjer og yrker, og at de selvfølgelig kan være like "smarte".

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 15:59   #75
Slettet bruker
Passiv

Standard

Javel, deg om det. Det er bare så trist at noen mennesker faktisk har fordommer og føler seg hevet over alle de som ikke er høyskole utdannet. Tipper det er mange ufaglærte som jobber i barnehagen til ungene hennes. Eller hun har kanskje en privat barnevernspedagog som passer ungene mens hun selv er på jobb. Alle andre er jo dumme som nek.

Kråka, jeg tror ikke det var det som var det mente budskapet.

Jeg tror det heller var det at på FP sitter det sikkert mange som synes det er lett å følge opp lekser osv, men man må da ta høyde for at det ikke er et gjennomsnittlig utvalg av foreldre man finner her - her er det mange med gode forutsetninger for å følge opp lekser blant annet fordi utdanningsnivået er høyt.

Og for egen del la jeg da til at selv for de av oss som da skulle ha alt tilrettelagt med kunnskaper og så videre, så er ikke det med å følge opp lekser nødvendigvis noe som går bra. Siden det også handler om å vite nøyaktig hvilke metoder som brukes der hvor det er flere valgbare måter. For eksempel notasjon i matematikk. Det er fort gjort å ødelegge alt barnet har forstått om divisjon - i beste mening - ved å ha en annen notasjon enn den de bruker på den skolen med den læreren.

Og for mange foreldre så er det ikke viljen eller kunnskapene det står på heller. Noen har liv som ikke gir rom til å følge opp leksene flere timer hver dag.

Dessuten så er det mange foreldre - gode foreldre - som ikke sitter og fremdeles husker alt av geometri osv. Jeg har mange venninner som er flotte mødre, men som ikke kan dele et linjestykke i tre eller to ved hjelp av passer. Jeg mener deres barn burde få den hjelpen de trenger de også.

Dermed støtter jeg forslaget om at det er bedre at ungene gjør unna læringen inklusive repetisjon på skolen.

Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 16:21   #76
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du skriver alltid glitrende og morsomt, men det stemmer nok (heldigvis/dessverre) at folk blir bedre av å øve seg. (Om de øver seg hjemme eller på skolen betyr nok ikke noe som helst, derimot, så der er vi helt enig. )

Jeg har spilt i mange år, og øvde 4-6 timer om dagen for å bli god. Fordi jeg hadde lyst. Øve på skoleting hadde jeg god tid til å gjøre på skolen.

Kråka: Latterlig. Virkelig latterlig. Hvis du tror jeg brifer, så må du plastre kompleksene dine, altså. Jeg tror ikke jeg er bedre enn noen, men jeg VET jeg har lengre utdanning enn mange. Og noe plukket jeg opp mellom fylleslagene på universitetet. Jeg prøver bare å påpeke at *kanskje* det er litt forskjell i hva en analfabet født på den pakistanske landsbygdaog en professor kan lære ungene/hjelpe ungene med. Fordi jeg vil at alle skal ha like muligheter uansett utgangspunkt.

Gammel 06-02-09, 16:22   #77
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dessuten så er det mange foreldre - gode foreldre - som ikke sitter og fremdeles husker alt av geometri osv. Jeg har mange venninner som er flotte mødre, men som ikke kan dele et linjestykke i tre eller to ved hjelp av passer. Jeg mener deres barn burde få den hjelpen de trenger de også.

Akkurat det jeg mener også.

Gammel 06-02-09, 16:26   #78
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Eller hun har kanskje en privat barnevernspedagog som passer ungene mens hun selv er på jobb. Alle andre er jo dumme som nek.

Jeg er hjemmeværende husmor, jeg. Jeg koker suppe og strikker.

Hvorfor skulle jeg bruke en privat barnevernspedagog til å passe ungene, forresten? Er alle andre enn barnevernspedagoger nek? Kaller du meg et nek? Kaller du meg i tillegg en dårlig mor?

Gammel 06-02-09, 18:08   #79
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes at alle burde gjøre som meg: Skrive hvor mange års utdannelse man har i avatar/signatur. Da slipper man nemlig å gjenta det i annenhver tråd. Smart, ikke sant!

Min mann og jeg har til sammen 12 (og et halvt ) års høyere utdannelse. Strengt tatt trenger ikke våre barn gå på skole i det hele tatt, så smarte er vi.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 18:10   #80
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan jeg da telle alle de gangene jeg har begynt på høyere utdannelse? For da er jeg jaggu meg oppi over 5 år jeg også!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:23.