|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?
Assistenter har da ikke høyskole og tenkte derfor de ikke var godkjent til å passe ungene dine når du ikke er hjemmeværende mer da (når de er i barnehage). |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Epikur
|
Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?Klokskap har ingenting med utdanning å gjøre, Kråka. Og jeg har møtt mange flinke assistenter, men jeg setter pris på at de som har ansvaret i barnehagen har førskolelærerutdanning, eller tilsvarende, ja. Gjør ikke alle det?
|
|
|
#83 |
|
Epikur
|
Nei, det er der du tar feil. Alle foreldre er ikke gode foreldre og alle vil ikke det som er best. :har jobbet i barnevernet: Tro meg.
|
|
|
#84 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?MM: ja, enig med den, men de finnes i alle yrkesgrupper. Er det jeg vil frem til. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Curlingkone
|
Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?Etter å ha lest tråden er jeg faktisk gått fra å mene at å kutte ut lekser er ren idioti til å faktisk se at det ikke trenger å være så dumt likevel. Men å kutte det helt ut vet jeg ikke om er så lurt. Det kan kanskje være fint for foreldrene å følge gankse tett med på hva det jobbes med på skolen, og eneste måten å få til det på tror jeg er at barna gjør noe arbeid hjemme som foreldrene hjelper til med. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Bedreviter
|
Det tror ikke jeg heller, sånn helt direkte, men jeg tror det kan ha ganske mye å si hvor godt forhold man selv har til skolearbeid og ikke minst, hvor viktig man synes det er. Og der er det at foreldre med høyere utdannelse som oftest stiller sterkere (statistisk sett), nettopp fordi det gjerne er de som likte å gå på skolen selv som tok høyere utdannelse. Og folk med høyere utdannelse mener også oftere at skolegang og utdannelse er viktigere enn folk som ikke har høyere utdannelse. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?Det er forskjell på folk. Det vil det alltid være. Man kan ikke detaljstyre alt her i verden. Foreldre vil være ulike, interesser vil være ulike, inntekt vil være ulik og prioriteringer vil være ulik. Vær glad for alle de foreldre som kan og vil bidra i ungenes liv og virke. Ikke syt over deres involvering. Kom heller opp med forslag til løsninger for de som evt. trenger det, men angrip ikke bestandig de som klarer seg greit, som om det er en uting. Og det handler ikke om nødvendigvis om utdannelse. Det handler om interesse og omsorg, og å ville ta del i den biten av ungenes liv. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Ja det er godt mulig. Jeg er selv oppdratt med fokus på at skole og utdannelse var viktig. Men i det lå også en interesse for det jeg drev på med og det var av betydning at de fulgte med på ting.
Litt usikker på hva du mente her, og om det var ironisk. Men det er jo fint om folk har interesse og evner til å hjelpe ungene sine best mulig. Det er synd at noen svikter i å ta seg av ungene sine, men det endrer ikke at det gode man kan bidra med i egne ungers liv er en bra ting. Man kan ikke nivilere involvering eller omsorg, for at alle skal få det "like dårlig". Sist redigert av Dronningen : 06-02-09 kl 19:40. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
saftig
|
Enig!
Enig.
Hvorfor må repetisjonen på død og liv skje hjemme? Den kan vel like gjerne skje på skolen? Jeg syns skolen skal ordne med 1-1-hjelp. Det vil utjevne forskjeller og gi barna større opplevelse av fritid når det faktisk er fritid. Fritidsaktiviteter er også viktig læring, og bør få plass i hverdagen til barna.
Enig.
|
|
|
#90 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Håper ikke vi må ha det. Godt de bare lærer tall og bokstaver enda + litt diktpugging da. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Passiv
|
Det går fort før de er oppe i mer avansert matte enn mange foreldre behersker. Ikke fordi det er så vanskelig, men fordi det er for lenge siden foreldrene drev med denslags og dermed husker de ikke noe av det. |
|
|
|
#92 |
|
Er frisk!
|
Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?Jeg synes det er interessant å se hvilken klokkertro mange har på at vi kan ansette lærere som kan bidra med leksehjelp i et 1-1 forhold utover ettermiddagen. Det er allerede på vei til å bli lærermangel i Norge, er dere klar over det? De klarer ikke å rekruttere nok lærere til å dekke opp for dem som går av med pensjon en gang. Også skal de ha lærere som skal jobbe utover ettermiddagen med leksehjelp i samme skala som at hvert barn får hjelp av en voksen hjemme. Ingen sjans i havet - beklager.
Sist redigert av oslo78 : 07-02-09 kl 10:25. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Helt enig med deg. Det beste hadde jo helt klart vært èn lærer pr. elev - i alle situasjoner, men det er jo greit å forholde seg til realitetene også. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?Her var de noe lange tær gitt. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Er frisk!
|
Det er allerede mange skoler som tilbyr leksehjelp. Da er det stort sett lærere som anbefaler hvilke barn som skal få tilbudet. Helt uproblematisk på begge de skolene jeg har jobbet på ihvertfall. Burde det være et problem?
|
|
|
|
#96 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?Et problem med leksehjelp på skolen er de umotiverte elevene. De som får neller av skolebygget og er luta lei av at lærerne maser. De gidder ihvertfall ikke bruke tida på leksehjelpen effektivt. Kanskje kan foreldrene få dem til å jobbe litt?
|
|
|
#97 |
|
saftig
|
Du fikk visst ikke helt med deg hva jeg mente før du fant frem sarkasmegenet. Ja, jeg er for en heldagsskole og ingen lekser hjemme. Repetisjonen kan skje på skolen, og ikke nødvendigvis utover ettermiddagen. Jeg ser poenget med repetisjon, men jeg ser ikke at det skal være nødvendig å lesse barn ned med timevis av lekser hver kveld.
|
|
|
#99 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?Jeg har ikke lest alle innleggene her... |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?Om man SKAL gjøre lekser i en time, da må jo leksebyrden være ulik fra barn til barn.
|
![]() |
|
|