Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Åttlinglegen skal granskes

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-09, 17:41   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åttlinglegen skal granskes

Det er vel litt dårlig oversatt norsk. Såvidt jeg har forstått har hun, eller har snart, en master innen child care.

Gammel 07-02-09, 17:58   #2
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Prinsippielt syns jeg det vil være svært vanskelig å sette en konkret grense i forhold til familiestørrelsen. Om noen har 6 barn fra før ser jeg ikke noen grunn til å nekte IVF, så lenge de betaler selv. Skulle man sette en grense - hvor skulle da den gå? Og hvorfor? Andre, som får barn helt på egenhånd, må jo verken godkjennes av barnevern eller be om tillatelse for å få barn nr. 12. Sånn sett kan jeg ikke se at IVF skiller seg ut, og mener at det ville vært problematisk å lage slike grenser.

Når det gjelder antallet embryo så går dette på risiko, og ideelt sett burde det nok være en grense. Men så vil det alltid være de som av en eller annen grunn har et ønske om noe annet - og da må jo risikovurderingen være opp til legen. Hittil har jo disse 8 barna både overlevd og greier seg bra, mor er på beina og i media - og sånn sett kan man jo ikke si at det egentlig var uforsvarlig rent helsemessig. Kanskje vurderte legen det slik at det var ufarlig, på bakgrunn av mors helse og tidligere svangerskap? Hun har jo litt erfaring med det, kan man si.

Et annet moment er jo at man kan tenke seg at private klinikker ikke sjekker en pasients historie. Kanskje har de ikke en gang rett til å spørre, hvor mange barn de har fra før.

Jeg er at dette er en blanding av medisin, moral, økonomi og "barnas beste" - og mye av dette er subjektive vurderinger. Hvis hun har råd til å gjennomgå IVF gang på gang - hvorfor skal hun ikke få lov? Det er mange som gjør det, og som gang på gang mislykkes, hvorfor skal de få lov til å prøve igjen, gang på gang? Hvem er det som har bestemt at et barneønske kun er genuint og riktig hvis man ikke har barn fra før, eller maks 2?

Jeg ser på dette egentlig litt som dette med surrogat. Folk kan i enkelte land faktisk "kjøpe" seg barn. Ingen spørsmål, bare betal, og du får hva du ønsker. I utgangspunktet syns jeg dette er en svært beklagelig utvikling, men sånn er det, når markedskreftene får dominere innen medisin, og det ikke er ulovlig å reise på tvers av landegrenser om man vil oppfylle sine ønsker.

En kvinne i Norge som har seks barn og ønsker IVF kan også få det, hvis hun reiser ut av landet og betaler for det. Dermed blir den etiske debatten rimelig meningsløs. Vi kan lage regler og lover og anbefalinger, men til syvende og sist kan hvem som helst kjøpe seg ut av dette. For når det kommer til stykket er det noen som tjener gode penger på barneproduksjon, og så lenge det finnes betalingsvilje i markedet så vil folk skaffe seg de barna de vil, uavhengig av foreldrenes alder, kjønn, antall barn fra før, osv.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 18:00   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Når det gjelder antallet embryo så går dette på risiko, og ideelt sett burde det nok være en grense. Men så vil det alltid være de som av en eller annen grunn har et ønske om noe annet - og da må jo risikovurderingen være opp til legen. Hittil har jo disse 8 barna både overlevd og greier seg bra, mor er på beina og i media - og sånn sett kan man jo ikke si at det egentlig var uforsvarlig rent helsemessig. Kanskje vurderte legen det slik at det var ufarlig, på bakgrunn av mors helse og tidligere svangerskap? Hun har jo litt erfaring med det, kan man si.

Eh, jo. Jeg er smått sjokkert over at du i det hele tatt kan komme med en slik uttalelse.

Gammel 07-02-09, 18:29   #4
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Du kødder nå håper jeg? Ett tvillingsvangerskap er ett risikosvangerskap i seg selv, ett trillingsvangerskap er ett ekstremt risikosvangerskap og oppover derfra går det bare en vei mtp.risiko for komplikasjoner hos mor og ekstremprematur fødsel og med alle de risikoer det innebærer for barna. Det er galskap hverken mer eller mindre å sette inn 6 egg. At noen kan gjøre det for penger burde være ulovlig og straffbart med større straff enn å miste legelisens.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:28.