Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjonsgave til egne døtre/sønner

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-09, 19:35   #1
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Konfirmasjonsgave til egne døtre/sønner

Ja, hva skal dere gi deres datter/sønn i konfirmasjonsgave?

Jentene mine fikk smykker, enklere med jenter syntes jeg.

Storebor skal konfirmeres nå 10.mai, og jeg hadde egentlig planlagt å gå han mansjettknapper i gull. Hadde ikke luftet det høyt for noen i familien. I dag forteller min mor at hun skal gi han mansjettknapper og slipsnål i gull.
Da er jeg like langt i grunn. Han ønsker seg veldig Ipod Touch. Men kan jeg gi det?
Han får klokke av sin far.

Kanskje et gullkjede?
Bruker ca 5000,- til hvert barn.

Håper på svar med andre alternativer.

Gammel 07-02-09, 19:36   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave til egne døtre/sønner

Jeg fikk 10 000.

Gammel 07-02-09, 19:38   #3
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Eldste jenta vår fikk bunad med sølv av oss.
Følger med i denne tråden, da jeg trenger tips til gutten skal konfirmeres. (Enda en stund til.)
Har ingen ideer om hva vi skal gi til ham, så det ender vel opp med pengegave.

Yngste jenta får nok bunad med sølv hun også. (Hvis hun ikke nekter å ha bunad da;-)

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 19:40   #4
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Syns godt du kan gi Ipod Touch, om det er det han ønsker seg.
Jeg har konfitmant neste år og han må vel også få noe utenom selskap, klær, fotografering m.m. Vet ikke hvor mye det blir enda, men syns vel egentlig at 5000 var mye jeg. Vi får se.

Gammel 07-02-09, 19:44   #5
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

Syns godt du kan gi Ipod Touch, om det er det han ønsker seg.
Jeg har konfitmant neste år og han må vel også få noe utenom selskap, klær, fotografering m.m. Vet ikke hvor mye det blir enda, men syns vel egentlig at 5000 var mye jeg. Vi får se.

Med fire barn er 5000,- i tillegg til klær, selskap,blomster etc det jeg kan strekke meg til i gave.
Han får 5000,- til sammen av sin far.
Faren og jeg spleiser på selskapet som skal holdes hjemme hos meg, og jeg skal lage all maten.Koldtbord.

Gammel 07-02-09, 20:00   #6
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg fikk bunad av min mor. Jeg er glad jeg fikk noe som jeg kan beholde. En tlf vil nok sønnen din bytte ut etterhvert, og han får sikkert nok penger til en sånn tlf uansett. Jeg ville ihvertfall kjøpt noe som varte lenge. Kanskje han ikke blir særlig glad for et smykke eller lignende akkurat der og da men etter noen år vil han sikkert sette mer pris på det. Jeg ga tydelig beskjed til min konfirmasjon at jeg ikke ønsket meg smykker og fikk kun ett armbånd, ingen smykker, og angrer som bare det på det nå.

Gammel 07-02-09, 20:00   #7
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Eldstejenta til mannen ble konfirmert i høst. Hun fikk bærbar PC av oss - det var det hun ønsket seg.
Jeg synes også du kan gi gutten din iPod touch, hvis det er det han ønsker seg. Det ikke være en gave som nødvendigvis skal vare resten av livet, vel?

Gammel 07-02-09, 20:02   #8
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sola, her.

Jeg fikk bunad av min mor. Jeg er glad jeg fikk noe som jeg kan beholde. En tlf vil nok sønnen din bytte ut etterhvert, og han får sikkert nok penger til en sånn tlf uansett. Jeg ville ihvertfall kjøpt noe som varte lenge. Kanskje han ikke blir særlig glad for et smykke eller lignende akkurat der og da men etter noen år vil han sikkert sette mer pris på det. Jeg ga tydelig beskjed til min konfirmasjon at jeg ikke ønsket meg smykker og fikk kun ett armbånd, ingen smykker, og angrer som bare det på det nå.

Jeg er enig med deg, derfor var det enklere til jentene mine.
Jeg fik kogså bunad av mine foreldre, noe jeg er veldig glad for nå.

Ipod Touch er forresten ikke en tlf, det er en minipc.
Iphone er det samme bare tlf i tillegg.
Han er ganske datanerd, han har ADHD og liker veldig godt å pusle med pc'er og dataspill.

Tror han får det og et gullkjede muligens. Da har han et minne for livet.

Gammel 07-02-09, 20:04   #9
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Har samme "dilemma" her. Datteren min skal konfirmeres i mai, hun også, og foruten festen - som kommer på minst 20000 kr, så aner jeg ikke hva jeg skal gi henne. Har lyst til å gi henne en gullartikkel, samt litt penger, men er veldig usikker.
Det var meningen at hun skulle få bunad, men jeg ser ikke muligheten økonomisk, for den hadde kommet på godt over 25000kr.

Gull varer jo livet ut, så det er vel alltid trygt, men er allikevel i tvil.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 20:05   #10
TBM
Passiv

Standard

Jeg har tenkt på bunad til alle sammen, men samtidig vil jeg at de skal få den "fysisk" når de har blitt enda noen år eldre.

Derfor tenker jeg at kanskje noen litt større og varige ting skal gis til konfirmasjonen. Kanskje helst skikkelig turutstyr ala ryggsekk, turstøvler, fjellski, brevandringsutstyr mm - men dette kommer jo ann på om de har lyst på det...

Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 20:06   #11
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min eldste ble komfirmert i fjor. Han fikk kr. 5000,- + to billeter (til han og en venn) til et stand up show han gjerne ville på.

Gammel 07-02-09, 20:08   #12
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den beste presangen jeg fikk til min konfirmasjon utenom bunaden da, var en tur-ryggsekk fra mormor og morfar pluss sovepose. Så i forfjor når min kusine skulle konfirmere seg spleiset meg og min mor på en ryggsekk til henne. Hun ble kjempeglad.

Gammel 07-02-09, 20:12   #13
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min eldste skal konfirmeres i mai og han får bunad (når han er ferdig utvokst) og 10 000 kr.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 20:15   #14
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mine søsken og jeg fikk klokke av mine foreldre.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 20:17   #15
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Standard

De gavene jeg har hatt mest glede av fra min konfirmasjon er bunaden og et leksikon. Leksikonet brukes fremdeles.

Datteren til søsteren min skal konfirmeres samtidig, og hun får bunad av min søster. Jeg skal være med å spleise på den største søljen.

Gammel 07-02-09, 20:21   #16
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Storesøster fikk London tur (dro med sin pappa) i gave fra oss. Bunad (Med nok innlegg slik at den kan vokse med henne) fikk hun av sin mormor.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 21:03   #17
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Datteren til mannen skal konfirmeres i år. Hun skal få 10 000.
Han (vi) hadde tenkt til å gjøre mer ut av det, men de har ikke noe særlig kontakt, så jeg tror han har bestemt seg for å la det bli med pengene.
Ikke lett å gjøre noe mer ut av det når man ikke får noe respons fra barnet, med tanke på hva som ville glede det ...

Jeg trodde 10 000 kr. er vanlig jeg. Men det er kanskje mye...?
Vi har 5 barn. Blir noen kroner det gitt.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 21:06   #18
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine har ikke fått 10.000, og jeg tror slett ikke det er sånn at "alle" får så mye. Det må da finnes mange familier som ikke har råd til å gi en så stor sum til konfirmanten, i tillegg til klær og selskap.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 21:09   #19
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, alle har jo ikke råd til det. Tror mannen føler et "press" på en måte, ikke fra oss, men fra den andre siden.
Datteren hans er eldst, så dette setter jo standarden for de andre barna også ...

Jeg syns 5000 kr. i rene penger hadde holdt.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 21:09   #20
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Mine har ikke fått 10.000, og jeg tror slett ikke det er sånn at "alle" får så mye. Det må da finnes mange familier som ikke har råd til å gi en så stor sum til konfirmanten, i tillegg til klær og selskap.

Jeg tror heller ikke "alle" får det. Jeg synes virkelig ikke man skal gå og tenke at man "må" gi så og så mye.

Vår konfirmant skal få tur til Japan neste år sammen meg og mannen. Hadde ikke vi voksne hatt noen interesse av en slik tur, hadde han aldri i verden fått noe så dyrt. Men på denne måten blir det opplevelse for livet for oss alle tre.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:57.