Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-09, 14:59   #341
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Jeg tror kanskje det blir mindre dem-mot-oss hvis minoritetetene tilpasser seg i like stor grad vi gjør / er villige til å gjøre.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 15:37   #342
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg tror kanskje det blir mindre dem-mot-oss hvis minoritetetene tilpasser seg i like stor grad vi gjør / er villige til å gjøre.

Ved å slutte å kjøpe seg dyr sykkel når man er neger for eksempel?

Ben "det gjør aldri jeg" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 15:39   #343
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Ved å slutte å kjøpe seg dyr sykkel når man er neger for eksempel?

Ben "det gjør aldri jeg" Murphy

Alvorlig talt, BM. Det må være mulig å mene dette uten å bli fremstilt som rasist eller FRP-tilhenger.

Gammel 11-02-09, 15:43   #344
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det der er et mye mer sammensatt bilde enn det du temmelig svart/hvitt prøver å fremstille her. Det er ikke slik at det norske samfunnet som helhet tilpasser seg minoriteten (som for øvrig er en meget sammensatt gruppe, det egentig er umulig å snakke om som gruppe) og de som gruppe ikke tilpasser seg det norske samfunnet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 15:46   #345
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det der er et mye mer sammensatt bilde enn det du temmelig svart/hvitt prøver å fremstille her. Det er ikke slik at det norske samfunnet som helhet tilpasser seg minoriteten (som for øvrig er en meget sammensatt gruppe, det egentig er umulig å snakke om som gruppe) og de som gruppe ikke tilpasser seg det norske samfunnet.

Jeg har diskutert og gått i dybden av det mange ganger, så selv om jeg legger det frem i enkle trekk her betyr ikke det at jeg er clueless når det gjelder integrering. Jeg snakker hovedsaklig om politiet, og mener at hånden Polyanna snakker om er like utstrakt selv om kvinnene tar av seg hijaben når de skal på jobb i politiet.

Gammel 11-02-09, 15:50   #346
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakker hovedsaklig om politiet, og mener at hånden Polyanna snakker om er like utstrakt selv om kvinnene tar av seg hijaben når de skal på jobb i politiet.

Hvis du i hovedsak snakker om politiet, men er du da politiets vilje til å ansette innvandrerkvinner, og da bør de vise vilje til å droppe hijab, eller snakker du om politi vs. minoriteter generelt i samfunnet?

Jeg skjønner ikke helt det at innvandrerkvinner kan søke opptak til politihøgskolen skal være en utstrakt hånd, jeg ser på det som en helt naturlig rett til enhver som har lyst.

Gammel 11-02-09, 15:55   #347
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg snakker hovedsaklig om politiet, og mener at hånden Polyanna snakker om er like utstrakt selv om kvinnene tar av seg hijaben når de skal på jobb i politiet.

Og hvis du leser det først avsnittet til Polyanna også, så ser du kanskje hvorfor jeg anså din overforenklende kommentar til «dem-mot-oss»-problematikken for å være noe malplassert akkurat i denne sammenhengen, iallefall hvis du legger til litt godvilje.

Ben "even if I didn't " Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 15:56   #348
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Hvis du i hovedsak snakker om politiet, men er du da politiets vilje til å ansette innvandrerkvinner, og da bør de vise vilje til å droppe hijab, eller snakker du om politi vs. minoriteter generelt i samfunnet?

Jeg skjønner ikke helt det at innvandrerkvinner kan søke opptak til politihøgskolen skal være en utstrakt hånd, jeg ser på det som en helt naturlig rett til enhver som har lyst.

Jeg snakker om kvinner i politiet, jeg tror definitivt ikke at hijaben er et kvinneundertrykkende plagg (klart, det er nok det også), men det finnes kvinner som bærer sin hijab med stolthet. Jeg mener at innvandrerkvinner har mye å bidra med i politiet, og den utstakte hånden kan i dette tilfellet komme fra innvandrerkvinnene ved å respektere nøytralietsprinsippet og tanken om et enhetlig politi.

Gammel 11-02-09, 15:56   #349
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hijab er et religiøst påbud. Jeg liker ikke religiøse påbud. Spesielt ikke den type som kun retter seg mot halvparten av befolkningen. Det er det hjertet mitt sier.

Hjernen min sier at det nok ikke kan være så fryktelig forferdelig dersom en og annen kvinner binder opp håret sitt i en svart tøyfille under politihatten, dersom det kan føre til fred, harmoni og en bedre verden.

Men i utgangspunktet mener jeg altså at religiøst påbud, av typen som hindrer en person å gjøre en samfunnsnyttig og viktig jobb, er et onde.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 15:59   #350
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Men i utgangspunktet mener jeg altså at religiøst påbud, av typen som hindrer en person å gjøre en samfunnsnyttig og viktig jobb, er et onde.

Er det da det religiøse påbudet, eller stahet i samfunnet, som hindrer personen å gjøre en samfunnsnyttig og viktig jobb?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 16:02   #351
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg snakker om kvinner i politiet, jeg tror definitivt ikke at hijaben er et kvinneundertrykkende plagg (klart, det er nok det også), men det finnes kvinner som bærer sin hijab med stolthet. Jeg mener at innvandrerkvinner har mye å bidra med i politiet, og den utstakte hånden kan i dette tilfellet komme fra innvandrerkvinnene ved å respektere nøytralietsprinsippet og tanken om et enhetlig politi.

Sorry, jeg er nok litt treg, for hvis du snakker om politiet i hovedsak, og da i ansettelsesøyemed/opptak til politihøgskolen, hvordan er det at det norske samfunnet har tilpasset seg minoritene? Ved å la dem søke?

Gammel 11-02-09, 16:13   #352
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Sorry, jeg er nok litt treg, for hvis du snakker om politiet i hovedsak, og da i ansettelsesøyemed/opptak til politihøgskolen, hvordan er det at det norske samfunnet har tilpasset seg minoritene? Ved å la dem søke?

Jah, er vi ikke snille som lar andre enn hvite søke? Jeg kom med en kommentar til det Polyanna (tror jeg det var) nevnte om "dem-mot-oss", hvor jeg påpeker at forskjellene muligens vil bli mindre hvis tilpasningen går begge veier, jeg synes nemlig den går mye én vei i samfunnet generelt og det er ikke bra for noen av partene mtp integreringen. Når det gjelder mitt syn på hijab snakker jeg utelukkende om hijab i politiet.

Gammel 11-02-09, 16:16   #353
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Enig med Skremmern, integreringen må gå begge veier.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 16:29   #354
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

jeg synes nemlig den går mye én vei i samfunnet generelt og det er ikke bra for noen av partene mtp integreringen.

Hvilke holdepunkter har du får å hevde dette? Hva med at muslimske menn i Norge tar større del i omsorgen for barn, enn de ville ha gjort i opprinnelseslandet? At de kan trille barnevogn offentlig? (Ikke alle norske menn som kan det heller, tydeligvis). At stadig flere med innvandrerbakgrunn tar høyere utdanning? Bare for å nevne noe. Ja, det ligger i begrepet integrering at det er en gjensidig tilpasning. Det er ikke det samme som at man skal oppgi deler av sin kultur for å bli mer norsk. (Hvorvidt man har grunn til å kritisere deler av kulturen, er jo også et spørsmål, men jeg ser ingen grunn til å sidestille hijab-bruk med f.eks. kvinnelig kjønnslemlestelse).

Gammel 11-02-09, 16:29   #355
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jah, er vi ikke snille som lar andre enn hvite søke? Jeg kom med en kommentar til det Polyanna (tror jeg det var) nevnte om "dem-mot-oss", hvor jeg påpeker at forskjellene kanskje vil bli mindre hvis tilpasningen går begge veier, jeg synes nemlig den går mye én vei og det er ikke bra for noen av partene da det er ødelegger for integreringen. Når det gjelder mitt syn på hijab snakker jeg utelukkende om hijab i politiet.

Jeg prøvde ikke å være frekk hvis det var det du trodde, jeg skjønte oppriktig ikke helt hva du mente. For hvis du snakket om samfunnet generelt syns jeg du tok feil og forenklet veldig, og hvis du snakket om politiet så lurte jeg på hva den tilpasningen de gjorde var som "minoritetene" burde svare på.

Hvis du mener at minoritetene har krevet å få bruke hijab så blir dette også feil, så vidt jeg har skjønt så er det en politiskolestudent som har lurt på muligheten rundt dette og ingen som har krevet noe som helst. At politiet muligens bestemmer at hijab er greit er selvsagt en utstrakt hånd, mener du da at "minoritetene" da må gi noe tilbake?

Rent generelt, hvis det i det hele tatt skal være fruktbart å snakke om at minoritetene tilpasser seg mindre enn det norske samfunnet tilpasser seg dem, så er vi nødt til å bryte det ned i detaljer. Hvem er minoritetene? Er det noen grupper som tilpasser seg mindre? Hvordan infrastruktur og samfunn kommer de fra? Er det strukturer i det norske samfunnet som gjør det vanskeligere for noen grupper å tilpasse seg enn andre? Er det norske samfunnet mer fiendtlig/vennlig innstilt til visse grupper? Hvordan rapporterer media? Hva baseres inntrykket på?

Først når dette er analysert og forstått kan man si om et slikt utsagt har noe som helst grobunn i virkeligheten eller ikke.

Gammel 11-02-09, 16:31   #356
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Enig med Skremmern, integreringen må gå begge veier.

Det mener vel alle, men hva er bevisene dine på at det ikke gjør det?

Gammel 11-02-09, 16:34   #357
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Kanskje muslimske kvinner kan fremstå som mer integrerte hvis de bytter ut hijaben med bunads-skaut? (fjas)

Gammel 11-02-09, 16:44   #358
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Er det da det religiøse påbudet, eller stahet i samfunnet, som hindrer personen å gjøre en samfunnsnyttig og viktig jobb?

Godt spørsmål.
Men debatten har jo oppstått fordi det religiøse påbudet tydeligvis er til hinder, og det er politiet som har blitt bedt om å endre seg. Vi må kunne diskutere det andre alternativet også.

Motstanden mot forslaget tror jeg kan skyldes stahet mot religiøse påbud, ja. Og fordi man er usikker på presedensen dette skaper.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 16:55   #359
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg lurer på om en type strechy badehettelignende hodeplagg hadde blitt godtatt eller om det står mellom hijab eller ingen ting?

Det er mange unge damer som bruker ganske tighte sjal, som er bundet tett inntil hodet og halsen, og noen har det bare rundt håret. Den typen vil til og med kunne brukes sammen med politihatt.

Også må jeg nesten påpeke det igjen, det har ikke kommet et massivt krav om dette fra muslimske miljøer, det er ikke gjort en undersøkelse på at det er dette de vil.

Gammel 11-02-09, 19:25   #360
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Interessant innspill, fnatten!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:07.