Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Verdens beste hveteboller?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-09, 20:38   #1
Gammel bruker
Passiv

Standard

Verdens beste hveteboller?

Det skulle jeg gjerne hatt en oppskrift på, gitt.

Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 20:38   #2
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

*følgermed* Nå som jeg har min nydelige KA er jo baking en lek.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 20:41   #3
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg har ingen oppskrift. Mine blir nemlig best når jeg ikke bruker oppskrift.

Min mormor har dog lært meg et triks, og det er å ha bittelitt hjortetakk i bolledeigen. Ikke mer enn en halv teskje.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 20:42   #4
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette er verdens beste. Min bestemors oppskrift

Boller - 32 stk. av dobbel porsjon (jeg firedobler alltid)

450 gr hvetemel
100 gr sukker
100 gr smør
1/4 liter melk
1 egg
1 ts kardemomme
50 gr gjær
Rosiner

Bland og sikt det tørre (jeg hiver også en stor pakke rosiner oppi). Lunk melken og smelt smøret. Rør ut gjæren i melken. Hell smør i melken sammen med egg. Visp godt sammen og bland med det siktede melet. Løs deig - heving ca. 1 time.

Brett med boller settes i ovnen ved ca. 100 grader i ca. 5 min. Tas deretter ut og settes til etterheving på et varmt sted i ca 45 min.

Stekes i ovn ca. 200 grader i 10-12 min., 2 rille nedenfra.

Gammel 13-02-09, 20:43   #5
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tror jeg har funnet denne her inne en gang:

Boller – 36 stk

200g margarin
7dl melk
50g gjær (rød)
2dl sukker
2ts kardemomme
1ts hornsalt (eller bakepulver)
1kg hvetemel
Rosiner
Vispet egg til pensling

Smelt smør, tilsett melk og varm til 37 grader.
Rør ut gjæren i litt av væsken.
Tilsett resten – deigen skal være ganske klissete.
Dekk med plast og hev i ca 40-50 min.
Form til 36 boller, legg på stekebrett og etterhev i ca 30 min.

Pensles med egg og stekes 8-10 min. (varmluft) midt i ovnen ved 225 grader

Disse bollene blir ikke steinharde, men luftige og gode.

Gammel 13-02-09, 20:44   #6
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Dette må være verdens beste boller!

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 21:31   #7
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

16 boller

600 gram hvetemel
100 gram sukker
1/2 ts kardemomme
100 gram smør
50 gram gjær
3 1/2 dl melk.

evnt. rosiner

Smøret smuldres i det tørre, gjæren løses opp i lunken melk. Elt deigen sammen og hev til dobbel størrelse. Bollene kan fylles med mandelmasse, tykk vaniljekrem eller marsipan.

Bollene skal etterheve på plata. Pensles med egg og stekes i ca. 15 minutter ved 225 grader på nederste rille.

Jeg lager ofte kanelsnurrer av denne bolleoppskriften. Da kjevler jeg ut til en stor firkant, smører et tynt lag smør over og strør med sukker og kanel.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 22:23   #8
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

5dl melk eller vann
200g smør
1pk gjær
3dl sukker ca
1ts kardemomme
13-14dl hvetemel

Trikset er å heve, og heve litt mer. Først 30-60 min. så bake ut så minimum 60min etter, helst mer.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 22:24   #9
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager hveteboller med forskjellig oppskrift hver gang og "alt" blir like bra. Jeg dobbelthever - dvs. jeg hever til dobbelt størrelse, slår ned og hever opp igjen en gang til før jeg baker ut og etterhever.

Gammel 13-02-09, 23:47   #10
emma71
utfordrer ikke

emma71 sin avatar

Hvor: Follo
emma71 er populæremma71 er populæremma71 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Det er det! Jeg har ikke bakt boller etter annen oppskrift etter at jeg fant denne oppskriften

Gammel 13-02-09, 23:51   #11
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Abbonerer på denne tråden.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 00:14   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil også prøve de detsoteliv-bollene. Har hørt at melis i stedetfor sukker gjør bollene helt utrolige.

Gammel 14-02-09, 00:23   #13
Christina
Pauset

Medlem siden: Nov 2007
Christina har et hav av muligheter foran seg
Standard

Her er vår beste bolleoppskrift:

200 g. smør
7 dl. melk
50 g. gjær
2 dl. sukker
2 ts. kardemomme
1 ts. bakepulver
1 kg. hvetemel
evt. vispet egg til pensling
1 porsjon = ca 40 stk.

Christina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 02:25   #14
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg vil også prøve de detsoteliv-bollene. Har hørt at melis i stedetfor sukker gjør bollene helt utrolige.

De er HIMMELSK gode!

Gammel 14-02-09, 09:13   #15
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

2liter hv.mel
2pk. tørrgjær
2-2,5 dl sukker
1-2tsk kardemomme(kommer an på hvor mye smak man liker)
200gr. margarin
8 dl. melk

(må alltid regne med litt mer hv.mel enn det som står, men pass på å ikke ta
for mye, deigen skal være litt seig)

Elting og heving er alfa omega for gjærbakst!
Jeg for- og etterhever lenge.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 09:42   #16
Gammel bruker
Passiv

Standard

Takk for responsen, dere - jeg gleder meg til ferske boller i kveld!

Denne oppskriften så spennende ut, og ikke minst er det en FinTing at man slipper å gjøre jobben i så mange omganger. Men jeg reagert litt på at man skal ha hele 100 gram gjær i deigen. Er det nødvendig å bruke så mye? Jeg har en idè om at mye gjær er en uting, men jeg vet ikke helt hvor jeg har det i fra, egentlig.

Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 10:36   #17
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pida, her.

Takk for responsen, dere - jeg gleder meg til ferske boller i kveld!

Denne oppskriften så spennende ut, og ikke minst er det en FinTing at man slipper å gjøre jobben i så mange omganger. Men jeg reagert litt på at man skal ha hele 100 gram gjær i deigen. Er det nødvendig å bruke så mye? Jeg har en idè om at mye gjær er en uting, men jeg vet ikke helt hvor jeg har det i fra, egentlig.

Normalt sett trenger man ikke doble gjæren, husker rett og slett ikke om jeg gjorde det. Jeg ville forsøkt med 50g.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 20:53   #18
Gammel bruker
Passiv

Standard

Da dufter det fersk gjærbakst her! Jeg prøvde oppskriften som Benzo tipset om, og er ganske sikker på at dette må være en av de aller beste oppskriftene. Men neste gang jeg baker de vil jeg redusere gjærmengden, for jeg synes gjærsmaken ble litt for tydelig. Jeg brukte 1,5 pk ferskgjær, og er overbevist om at 1 pk ville vært mer enn nok.

Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 21:06   #19
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ble også inspirert og har bakt mine boller i dag. I morgen blir det aking, boller og kakao

Gammel 14-02-09, 21:24   #20
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jaså, er det der venninna mi har melisoppskriften fra! Jeg har testet "kok opp melk, smør og melis" som utgangspunkt for andre gjærdeiger (laget litt på slump), og det gir mykt og luftig bakverk, ja.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:22.