|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 11-åringer med selvmordstanker
Sønnen min har vært kasteball i bup i 4 år, men fordi han ikke har adferdsvansker som gjør at han er til fare for andre enn seg selv blir han en som stadig vekk blir satt til side til forhold for barn som er mer utagerende. Min sønn sliter med psykiske vansker, antagelig har han en bipolar lidelse. At han ikke ser noen mening med livet, at han velger å ligge under dyna fremfor å delta i livet sammen med andre mennesker er noe bup ikke vet hva de skal gjøre med. Innleggelse har vært forsøkt. Også i forhold til det å få gutten på skole, som de mente jeg ikke mestret fordi jeg var for snill. At teamet der han var innlagt heller ikke mestret å få ham på skolen ble en overraskelse for dem. Kanskje var det ikke mor som var problemet likevel. Jeg har en hel perm med møtereferater, over tiltak som har vært foreslått, men som aldri har blitt i verksatt på grunn av manglende økonomiske og menneskelige ressurser. Jeg har bedt dem komme hjem til oss og snakke med ham. Det kan de ikke gjøre, fordi de ikke jobber med barn/unge på den måten. Osv osv. Så jeg må innrømme jeg er skeptisk til det "tilbudet" bup kan gi til barn og unge. Utagerende adferdsvansker er kanskje lettere å jobbe med. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Pessimistisk Optimist.
Jeg har heldigvis en veldig god dialog med sønnen min, men når et barn begynner å slite med depresjoner og angst blir en så hjelpesløs. Jeg har uttallige ganger bedt om veiledningssamtaler med bup, men de er så underbemannet og skulle sønnen min avlyse en avtale fordi han ikke makter å komme seg dit er det ingen automatikk i at jeg kan overta den timen og få veiledning. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Passiv
|
Det er trist at du sitter igjen med følelsen av at han ikke er utagerende nok til å få hjelp i systemet. Synes jo det er merkelig at han ikke har fått tilbud om psykolog og kognitiv terapi i og med at de tenker i retning av bipolar lidelse. Man ser jo at ungdom som blir diagnostisert med lidelsen, som får oppfølging med kognitiv terapi samt medikamentell behandling har muligheten til å få et langt bedre liv. Desverre eller heldigvis tar det tid og man er tilbakeholdne med de alvorlige diagnosene når det gjelder unge mennesker. |
|
|
|
#24 |
|
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: 11-åringer med selvmordstankerHvis flere og flere får biopolar lidelse så bør en kunne finne ut av hvorfor. Er mange teorier man kan gjette og tro, men kanskje forskere ikke vet så mye om BP enda? |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Passiv
|
Det foregår en god del forskning omskring bipolar lidelse, det er funnet sammenhenger og mulige nye behandlingsmetoder. Når det kommer til de som arbeider med barn og unge er det ikke mange som har efaring fordi dette er en diagnose man sjeldent setter før etter fylte 18-20 år. |
|
|
|
#26 |
|
Pauset
|
Mitt innlegg var rettet mot foreldre med friske barn. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Pessimistisk Optimist.
Sv: 11-åringer med selvmordstankerKognitiv terapi er forsøkt og det hjelper nok, i noen tilfeller. Ikke alltid. Senest i kveld hadde han et angstanfall som han ikke klarte å komme ut av. Knyttet til prestasjonsangst og møte med nye mennesker. Men han forsøker nok igjen. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Passiv
|
Sv: 11-åringer med selvmordstankerDu har rett i at kognitiv terapi bruker tid for å befeste seg. Som regel tar det mange år å snu negative tankemønstre som har befestet seg. |
|
|
|
#29 |
|
Pessimistisk Optimist.
Det er heldigvis noe på gang. Det som jeg finner merkelig er at mange av de som sliter med bipolare lidelser sier de merket de første symptomene i tenårene. Jeg undres da hvorfor det har vært så lite forskning på dette. For oss har det vært mer som et mareritt, for når barn sliter må det ha en årsak i barnets miljø. Det må enten være misbrukt, mishandlet, eller så tar ikke barnets foreldre godt nok vare på det. Jeg har ikke tall på hvor mange bekymringsmeldinger vedrørende min omsorgsevne som har vært levert til barnevernet. Til ingen nytte. Gang på gang kan barnevernet fortelle at det er ingen ting i veien med den omsorgen barnet får hjemme. Å nå få "vite" at barnets problemer antagelig er medfødt og ikke påført var om enn ikke akkurat en lettelse så i hvertfall nærmest som en oppreisning. Det er så lite jeg kunne ha gjort for å endre sykdomsforløpet, det utvikler seg av seg selv. Det som kanskje har endret noe er at jeg har tatt ham på alvor, og vært hans mor og ikke hans terapeut hele tiden. For alt for mange har sagt at han kan da bare ta seg sammen. Og hvor mange foreldre sitter ikke og nærmest snur opp ned på seg selv og tenker kunne jeg vært en bedre mor/far, kunne jeg vært mer til stede, kunne jeg lyttet mer, støttet mer, vært mer. Selvsagt opplever alt for mange barn omsorgssvikt, men jeg tror de aller fleste foreldre gjør alt de kan for barna sine. Det siste de trenger å høre er at de ikke duger. Javel, mulig de kunne gjort noe annerledes, men da må noen hjelpe dem å lære det, og ikke bare tro at alt løser seg om noen andre tar over omsorgen. Noe barne og familietjenesten jobber veldig for i dag, at barna skal hjelpes der de er og ikke for enhver pris settes i fosterhjem eller i institusjon. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Passiv
|
Sv: 11-åringer med selvmordstankerDesverre er det nok ikke så mange som man vil tro som har ressurser ti å ta seg av sitt barn som sliter. Når det gjelder aktivt suicidale barn og ungdommer eller de med alvorlige personlighetsforstyrrelser har ofte både foreldrene og barna godt av at de blir plassert med fagfolk over en periode. |
|
|
|
#31 |
|
Pessimistisk Optimist.
Nettopp. For at man skal klare å hjelpe barna sine er det viktig at man selv klarer å holde hodet over vannet. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Passiv
|
Et utrolig viktig utsagn. Tror det er mange som er skamfulle når barna sliter psykisk. |
|
|
|
#33 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Eller sånn som faren min som slo meg i bakken da han fant ut at jeg gikk til psykolog i 12-års alderen.
|
|
|
#34 |
|
Pessimistisk Optimist.
Noe så forferdelig!!!! Tenk hvor mye det hadde betydd for deg med hans støtte og ikke avvisning. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Passiv
|
Det er desverre en del barn og unge som har det slik som du forteller om her. Trist er det. Godt at du hadde en mamma som passet på deg. |
|
|
|
#36 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: 11-åringer med selvmordstankerUtrolig trist. Særlig dette med at barn slutter å oppføre seg som barn i 10-11års alderen.
|
|
|
|
#37 |
|
Yes, we can!!
|
Det er vel, med respekt å melde, tøys og tullprat.
|
|
|
#38 |
|
Leser
|
Jeg tror nok dette kommer litt an på hvordan man tenker. Før var nok samfunnet mer oversiktelig med tanke på hva man kunne gjøre. Jeg vet feks godt hva en som stikker gjør - uansett om vedkommende sitter i Japan eller Australia. Men jeg vet ikke nøyaktig hva kollagene min gjør på nett, selv om de bare sitter noen meter fra meg.
|
|
|
#39 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: 11-åringer med selvmordstankerJa, det er klart, det finnes arenaer der det er vanskelig å ha kontroll (på den annen side: FaceBook må da være alle kontrollfrikforeldres våte drøm! Snakk om å få oversikt!). Men i helhet tror jeg vi er langt tettere på ungene våre enn det foreldregenerasjonen var.
|
|
|
#40 |
|
Leser
|
Strikker, jeg mente strikker.
|
![]() |
|