|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#581 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?
Han sier videre:
|
|
|
#583 |
|
Passiv
|
Og hvorfor er det da av betydning for disse kvinnene å bære hijab på jobben hvis det ikke er fordi det nettopp er et påbud i deres religion? Jeg trodde hele pointet her var at det er en viss forskjell på en hijab og en LSK caps? |
|
|
|
#584 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Politi med hijab?@esme: Ja, debatten pro/contra hijab har ikke handlet om innvandring/rasisme. Det er sant. Det er et prinsipielt spørsmål som handler om i hvilke sammenhenger religion tillates synlig, tabloid presentert.
|
|
|
#585 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Politi med hijab?Jeg tror en hijab skal dekke hals og nakke også, ikke bare håret. Det var slik jeg forstod Killengren, i hvert fall.
|
|
|
#586 |
|
Mother of Dragons
|
Det hadde vært svært svært interessant å se hva reaksjonene hadde vært på det. Om muslimske kvinner får lov til å bruke hårnett og høyhalset genser så er jo de religiøse påbudene fulgt.
|
|
|
#587 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Politi med hijab?Et hårnett skjuler ikke håret på samme måte som et helt tøystykke, jeg har i alle fall aldri sett at hijab'en hverken er hullete, eller gjennomsiktig. Sist redigert av bønna : 16-02-09 kl 12:03. |
|
|
|
|
|
#588 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#589 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Vel, når myndighetene misforstår hva som ligger i begrepene åpenhet og toleranse, er det jo ikke så rart at "folk flest" gjør det. |
|
|
|
|
|
#590 |
|
Mother of Dragons
|
Det er ikke det debatten har handlet om i det hele tatt. Jeg må spørre deg om du faktisk ikke skjønner hva folk har skrevet eller om dette er nok er et forsøk på å dra debatten ned til et håpløst tabloid nivå.
|
|
|
#591 |
|
Passiv
|
Hijab er ikke nødvendigvis hverken gammeldags eller kvinnediskriminerende, selv anser jeg den ikke for noen av delene for å være ærlig. Det er et religiøst hodeplagg som har en betydning for bæreren. Synes det er direkte diskriminerende å kalle de som bruker hijab undertrykte og diskriminerte kvinne slik du underforstått gjør med ditt utsagn. |
|
|
|
#592 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Rine, jeg synes ikke det er rart om en lærer kan bli mer fordomsfull overfor en gruppe elever dersom man kun har negative erfaringer med denne. Selv om man vet bedre. Som du sier så er det vanskelig med følelser. Det er vel kanskje derfor mange i politiet også er negative til innvandrere (uten at jeg har erfaring eller kunnskap om hvorvidt det stemmer, dog det forundrer meg i så måte ikke). |
|
|
|
|
|
#593 |
|
Deltidsmamma
|
Hvis vi går litt tilbake i tid, til da kristendommen var dominerende i samfunnet tror jeg ikke kvinnene så på seg selv som undretrykt da heller. |
|
|
|
|
|
#594 |
|
Passiv
|
Sv: Politi med hijab?Når er man forresten egentlig rasist? |
|
|
|
#595 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Eli Hagen-rasist, mener du?
|
|
|
#596 |
|
Deltidsmamma
|
Sist redigert av bønna : 16-02-09 kl 15:10. |
|
|
|
|
|
#597 |
|
Passiv
|
Sv: Politi med hijab?Jeg må si meg litt enig med bønna her. Det hender jeg tenker at det utvises mye større tilbøyelighet til å tilpasse regler hvis det er til muslimer enn til andre - er det bare jeg som synes det? Skal man først ha en politi-hijab så bør man jo også ha en løsning for de ulike typene turban, for ikke å snakke om Hare Krishna løsning, politikalott for jødisk politi osv. |
|
|
|
#598 |
|
Glamorøs
|
Joda, det har vært snakket om både turban og kippa, men det har druknet i det tabloide ropen om hijaben. Og akkurat i dette tilfellet så kom nettopp hijaben opp fordi en muslimsk kvinnelig student lurte på det.
|
|
|
#600 |
|
Passiv
|
Aha - då skjønar eg.
Jasså, så man har rasistiske holdninger mot folk med LSK caps? |
|
![]() |