Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-09, 14:10   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Politi med hijab?

Nå har jeg fulgt med litt i debatten. Sist i dag på en fantastisk saklig debatt på God morgen Norge på TV2.

Hvor Ahsan (det er det han heter håper jeg) sier at det blir litt av et sirkus hvis politiet skal ha alle mulige attributter på uniformen sin - hvorpå Raja presterer å konkludere med at han med dette sammenlignet muslimske mennesker med dyr ved å si sirkus.

Men såvidt jeg skjønner så er denne hijaben en helt ny ting? Som oppsto på søttitallet en gang?
Og muslimer imellom er det ikke noe spesielt ønske om å ta hijab inn i politiets uniform? Sågar ser det ut som om de muslimske kvinnene som i dag jobber i politiet ikke vil ha den i uniformen?

Det er altså bare noen få muslimer som vil ha hijab muligheten for uniformert politi? Og man mener at det å si nei er alt fra brudd på ytringsfriheten ved å nekte disse å utøve sin religion i offentlige rom, til rasisme og fremmedfrykt og jeg vet ikke hva.

Jeg har helt til nå ment at det er da uproblematisk om noen vil ha en annen fasong på politilua si enn andre. Jeg er ikke så opptatt av uniformer egentlig og har ikke helt sett problemet.

Men nå begynner jeg faktisk å kjenne at jeg begynner å få en mening mot at hijab burde være greit sammen med uniform. Det er ikke noe krav om å gå med hijab. Det er en frivilling ting å ha på seg. Den har en symboleffekt - en sterk en. Men man kan visst fint praktisere religionen sin uten.

Da ser det etterhvert for meg ut som om det å velge bort et yrke hvor man ikke kan kle seg slik man vil i denne sammenhengen blir akkurat på samme måte som at det faktisk er yrker jeg personlig ikke kunne tenke meg å ha fordi jeg faktisk selv har ganske sterke oppfatninger om hva jeg vil ha på meg og hvordan jeg vil fremstå.

Ønsker man å vise sin religion med å gå med hijab så betyr det faktisk da at man ikke er egnet til å ha en jobb hvor det er en forutsetning at man ikke flagger personlig religion.

På samme måte som det at det for meg er hundre prosent uaktuelt å ha en jobb hvor jeg må gå i skjørt og at jeg dermed faktisk ikke kan være flyvertinne. Og jeg kan bare si fra bunnen av mine røde strømper at det å tvinges til å gå med skjørt på jobben er noe jeg nok har minst like sterke følelser rundt som den jevne hijabbruker.

Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:27.