Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Merkelig formulering fra barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-09, 10:22   #1
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Merkelig formulering fra barnehagen

Jeg er enig i at formuleringen var litt snedig. Kan være jeg ville reagert instinktivt med et litt ironisk svar om at hjemme hos oss er det pappaen som er mest engstelig.

Forøvrig så synes jeg det mest skremmende er hvor mange engstelige/hysteriske foreldre som finnes der ute/her inne. Jeg stoler på at barnehagen satser høyt på sikkerhet og sørger for å hente inn kunnskap og ekstra ressurser til de aktivitetene som krever dette.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 10:42   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Forøvrig så synes jeg det mest skremmende er hvor mange engstelige/hysteriske foreldre som finnes der ute/her inne.

Jeg også. Og jeg kan faktisk tidvis være nokså "hysterisk". Barnehagen (og SFO) får f.eks. ikke min tillatelse til å kjøre med barnet mitt i privatbil.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 10:48   #3
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Teit formulering!

Når det gjelder å ha barn på is så har vi som jobber med barn ganske stor sikkerhetsmargin. Hos oss har 1. klassene vært på pilketur på det nærmeste vannet. Før vi reiser opp har skolen vært i kontakt med de som sjekker isen i Oslo-marka samt at vi har vært i kontakt med lokale kjentfolk som har sjekket isen. Vi går ikke opp om det skulle være det minste tvil om isen holder. Jeg er mer redd når jeg går med klasser i byen eller langs veien.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 10:53   #4
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg reagerer på dette også, jeg. En ting er barnehagen, der kan man jo faktisk velge selv, skjønt jeg synes man frarøver barna sine noe.

På skolen kan man ikke uten videre ta ungene ut av undervisningen. Det er ulovlig. I læreplanen for kroppsøving står det at ungene skal på isen. Hva gjør du ta?

Frarøver? Mitt barn hadde jo uansett ikke fått være med, han går ikke i barnehagen på Fredager.
Ja, mye jeg frarøver stakkaren for som slipper å gå fulltid i barnehagen.
Hva med hans første tre leveår, uten barnehage.

Nei, vet du hva. Vi er forskjellige, gjør forskjellige ting med barna våre på fritiden.
Man MÅ ikke gå i barnehage for å oppleve disse tingene. Utrolig nok.

Gammel 18-02-09, 10:56   #5
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja det var en skikkelig fjern formulering. Ville tatt det opp jeg. Her er det forresten pappaen som hadde blitt bekymret, mens mammaen hadde sendt ungen av gårde etter å ha undersøkt litt mer om kompetansen deres til å sjekke is osv (om jeg ikke hadde visst selv at den isen var trygg da). Her er pappaen vestlending og har sikkert hatt mindre tilgang på islagte vann gjennom barndommen enn jeg som er østlending.

Gammel 18-02-09, 11:10   #6
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Teit formulering.

Jeg melder meg inn blandt de hysteriske mødrene. Jeg er livredd for unger og vann, is eller ikke is. Hele isen er sjelden trygg, det er som regel råk enkelte steder og jeg syns det er skummelt. Har selv gått gjennom isen da jeg var yngre, heldigvis helt inntil land, men ekkelt og kaldt likevel.

Om jeg hadde latt ungene være med eller ikke klarer jeg ikke ta stilling til, men jeg regner med at mannen hadde overtalt meg til å gjøre det.

Gammel 18-02-09, 11:08   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Nei, vet du hva. Vi er forskjellige, gjør forskjellige ting med barna våre på fritiden.

Nei, det var ikke akkurat det jeg mente. Du må gjerne pilke på fritiden, det er jo bare kjekt, det! Men det KAN jo hende at gutten din ville syntes det var sårt hvis han vanligvis var i barnehagen om fredagene og du holdt ham hjemme med den begrunnelsen. De fleste foreldre har vel heller ikke mulighet til å være hjemme sånn uten videre. Hva gjør man da? Tar en sykedag? Jeg mener fortsatt at hvis man er det aller minste i tvil om barnehagens sikkerhet, så bør man kontakte rette instanser.

Hva man gjør på fritiden eller ikke er irrelevant. Poenget mitt er hva de gjør i barnehagen.

Mine barn har aldri vært på pilketur. Jeg synes ikke det er krise eller at jeg frarøver dem noe. Men jeg hadde frarøvet dem opplevelsen sammen med de andre dersom jeg holdt dem utenfor barnehagefellesskapet. De jobber kanskje med opplevelsene i etterkant? Skolen lar jeg bevisst være å nevne, siden man ikke uten videre KAN holde noen hjemme av en sånn grunn.

Gammel 18-02-09, 11:13   #8
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

For å myke litt opp den litt hissige stemningen.
Et bilde av Mjøsisen tatt nettopp fra verandaen vår (skulle akkurat nå ønsket vi bodde litt lenger opp i bakken så jeg hadde fått med litt mer av Mjøsa)

Men nå MÅ jeg gjøre noe fornuftig i huset og ikke bare surfe når jeg har en etterlengtet fridag....

Gammel 18-02-09, 11:26   #9
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har som Sitron barn i naturbarnehage. Og de gjør utrolig mye forskjellig. Men jeg stoler på at de har gode sikkerhetsmarginer når de befinner seg ved vann eller is. Jeg sender barna mine på to netters overnattingstur med barnehagen. På den turen padler de kano (to barn og 1-2 voksne i kanoen, alle med vest), fisker, bader og har det generelt veldig gøy. Barna klatrer i fjellsider og i trær. Om de en dag skulle ut på isen stoler jeg på at barnehagen har sjekket hvordan forholdene er, at de går et sted hvor det ikke er elveos og at de kontinuerlig teller barna. På isen er det tross alt flatt og veldig lett å holde oversikt.

I barnehagen har de hatt to alvorlige skader mens vi har hatt barn der. Det ene var beinbrudd og det andre var et hoggormbitt. Beinbruddet skjedde inne i barnehagen da gutten skulle hoppe ned fra en benk. Hoggormbittet skjedde selvsagt i skogen og barnet ble raskt fraktet ned og på sykehus.

Allikevel ser jeg at vi har forskjellige ting vi er redde for. Jeg har ei venninne som er veldig redd for kniver og ville hatt problemer med at barna bruker kniv i barnehagen. Jeg derimot synes det er fint selv om vi har vært på legevakten og sydde et sting.

En mor til en elev jeg har hatt var redd for barnet sitt som hadde fått noen bittesmå skrubbsår på kneet og sendte med henne knebeskyttere på skolen dagen etterpå. Jeg er redd for hodene til barna mine, derfor er sykkelhjelm noe som blir prentet inn fra tidlig av, mens ei anna venninne mener at hjelm ikke er nødvendig.

Det jeg prøver å si er at vi alle er redde for noe. Oppgaven vår som foreldre blir da å sortere ut hva som er helt ok å være redd for og finne ut hvorfor vi er redde. Kanskje trenger vi mer informasjon om hvordan barnehagen tenker på sikkerheten i forbindelse med en pilketur. Kanskje skal vi bli med på tur den dagen?

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 11:10   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Slipper? Hva er det for en formulering? Det sier etter mitt syn bare noe om hva du tenker om barnehagen.

Gammel 18-02-09, 11:16   #11
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Slipper? Hva er det for en formulering? Det sier etter mitt syn bare noe om hva du tenker om barnehagen.

Ja, jeg er ikke for fulltid. Det har jeg aldri lagt skjul på.

Gammel 18-02-09, 11:11   #12
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Frarøver? Mitt barn hadde jo uansett ikke fått være med, han går ikke i barnehagen på Fredager.
Hva med hans første tre leveår, uten barnehage.

Du overreagerer vel ikke litt nå?
Man frarøver selvfølgelig barna sine erfaringer og opplevelser, hvis man er så engestelig at trygge og sikre aktiviterer må utelates.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 11:16   #13
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Du overreagerer vel ikke litt nå?
Man frarøver selvfølgelig barna sine erfaringer og opplevelser, hvis man er så engestelig at trygge og sikre aktiviterer må utelates.

Når man tar med barna på de samme aktivitetene på fritiden?

Gammel 18-02-09, 11:21   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Når man tar med barna på de samme aktivitetene på fritiden?

Ja, det synes jeg absolutt. Det er ikke selve aktiviteten som er avgjørende, men opplevelsen sammen med andre barn!

Gammel 18-02-09, 11:23   #15
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Standard

Ja, det synes jeg absolutt. Det er ikke selve aktiviteten som er avgjørende, men opplevelsen sammen med andre barn!

Joda. Som sagt sa jeg at jeg godt kunne vært med på turen da.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:08.