Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er hijaben kvinneundertrykkende?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-09, 10:58   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det har jo litt å gjøre med at man som familie synes det er praktisk og fint å ha samme etternavn, og da skifter man gjerne til det etternavnet man synes er finest eller har mest tilknytning til. Jeg tror få skifter etternavn til mannens kun pga. tradisjon eller at de føler de MÅ i dag. I så fall er det jo synd, jeg gjorde det hvertfall ikke av slike årsaker.

Nettopp. Du mener du gjør det frivillig, akkurat som de aller fleste kvinner sier de gjør det. Selv om alle vet at noen kjenner press for å gjøre det. Likevel henger det klart sammen med gamle kjønnsroller, all den tid menn i så lite antall skifter i forhold til kvinner.

Jeg mener det er en helt relevant sammenligning.

Gammel 19-02-09, 11:00   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Å skifte etternavn har ikke de samme konsekvenser som å fysisk måtte dekke seg til med plagg.
Men det er en gammeldags skikk som har begynt å endres på. Jeg kjenner veldig mange som ikke velger å skifte etternavn, og også menn som har tatt kvinnens etternavn.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 11:03   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Å skifte etternavn har ikke de samme konsekvenser som å fysisk måtte dekke seg til med plagg.
Men det er en gammeldags skikk som har begynt å endres på. Jeg kjenner veldig mange som ikke velger å skifte etternavn, og også menn som har tatt kvinnens etternavn.

Jeg mener at det er en mer alvorlig ting å skifte navn enn å gå med et hodeplagg. Så det er ikke åpenbart hva som er en størst inngripen i livet til kvinnen, det henger sammen med hva hun selv synes er viktig.

Poenget er at vi har også gamle skikker her i Norge som er kvinneundertrykkende i bunnen og jeg synes faktisk det er temmelig hyklersk å være kvinne og ha skiftet etternavn og samtidig benekte at muslimske kvinner kan bruke hijab helt frivillig (vet ikke om noen her gjør det, men jeg kjenner noen RL som gjør det)

Gammel 19-02-09, 11:02   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nettopp. Du mener du gjør det frivillig, akkurat som de aller fleste kvinner sier de gjør det. Selv om alle vet at noen kjenner press for å gjøre det. Likevel henger det klart sammen med gamle kjønnsroller, all den tid menn i så lite antall skifter i forhold til kvinner.

Jeg mener det er en helt relevant sammenligning.

Jeg vet ikke helt helt om jeg synes det. Dette har jo ikke noe med dydighet eller ære å gjøre. Man skifter enten den ene eller andre veien for at alle skal ha det samme etternavnet av praktiske årsaker, ikke så mye annet.

Gammel 19-02-09, 11:09   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man skifter enten den ene eller andre veien for at alle skal ha det samme etternavnet av praktiske årsaker, ikke så mye annet.

Her tror jeg kanskje du blander din egen bakgrunn for navneendring inn i noe større.
Jeg er fullstending overbevist om at det fortsatt finnes de som bytter navn fordi det forventes.
Og hvorfor er det alltid mannens etternavn som er det mest praktiske?

Gammel 19-02-09, 11:15   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Her tror jeg kanskje du blander din egen bakgrunn for navneendring inn i noe større.
Jeg er fullstending overbevist om at det fortsatt finnes de som bytter navn fordi det forventes.
Og hvorfor er det alltid mannens etternavn som er det mest praktiske?

Det kan godt hende, jeg trodde ikke så mange skiftet til mannen sitt kun pga. tradisjon i dag. I dag vil man jo ofte ha det mest "fænsi" eller det mest sjedne navnet. Og det er jo slett ikke alltid mannen sitt.

Gammel 19-02-09, 11:21   #7
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Det kan godt hende, jeg trodde ikke så mange skiftet til mannen sitt kun pga. tradisjon i dag. I dag vil man jo ofte ha det mest "fænsi" eller det mest sjedne navnet. Og det er jo slett ikke alltid mannen sitt.

Det er nesten ingen menn som skifter til kona sitt navn selv om hun har et sjeldnere og "penere" navn. Det er det nesten bare kvinner som gjør. Her er en tabell fra SSB som viser forskjellen, den viser at 3 % av mennene skifter til konas etternavn.

Seriøst, det er overhodet ikke noen annen grunn til at kvinner som gruppe skifter etternavn i større grad enn menn enn at en gammeldags, patriarkalsk skikk ligger i bunn. Selv om hver kvinne mener hun gjør det frivillig.

Det er akkurat den samme mekanismen som skjer når de mer moderne muslimske kvinnene bruker hijab.

Gammel 21-02-09, 11:39   #8
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er nesten ingen menn som skifter til kona sitt navn selv om hun har et sjeldnere og "penere" navn. Det er det nesten bare kvinner som gjør. Her er en tabell fra SSB som viser forskjellen, den viser at 3 % av mennene skifter til konas etternavn.

De mennene jeg kjenner som har tatt kvinnens etternavn, der er det pga. kvinnen har overtatt gård på odel og derfor vil beholde gådsnavnet.

Jeg skiftet ikke navn når jeg giftet meg, ei heller tok jeg mannen sitt.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 12:25   #9
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Jeg vet ikke helt helt om jeg synes det. Dette har jo ikke noe med dydighet eller ære å gjøre. Man skifter enten den ene eller andre veien for at alle skal ha det samme etternavnet av praktiske årsaker, ikke så mye annet.

Det er ikke praktiske årsaker som er grunnen til at kvinner før i tiden tok mannen sitt etternavn, eller for å si det sånn: Det er ikke tilfeldig at det er tradisjon for at kvinnen tar mannen sitt etternavn og ikke omvendt. Det er sikkert mange som bruker praktiske årsaker som et argument i dag, men da er det jo likevel merkelig at så få menn skifter til kvinnens etternavn. Og selv om vi sier at det er et frivillig valg vi har tatt, så er valgene våre farget av de tradisjoner og normer som har hatt betydning i vårt samfunn.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 14:05   #10
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelsen ved bruken av hijab er diskriminerende og kvinneundertrykkende. Enkelt og greit.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:12.