|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Det kunne ikke ramle meg inn å bytte navn fordi mitt var ukjent på stedet.
![]() |
#42 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Zoe sier mye relevant. Nabojenta på 8 der vi bodde før prata jeg mye med, men "plutselig" fikk hun på seg hijab og prata ikke mer med meg. Selv om det virket som om hun hadde lyst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
klossemajor
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg byttet etternavn fordi jeg var lei av at mitt gamle måtte staves i alle sammenhenger. Det slipper jeg nå. :enkel, og på sidespor i debatten:
![]() |
#44 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Jeg synes dette er et litt spennende tema. Jeg tror det er forventet at kvinner skal skifte til mannens etternavn når man gifter seg. Om man ikke gjør det kan man møte press fra mannens familie om at det bør man gjøre. I de aller fleste familier vil nok diskusjonen roe seg etter en tid. Men å skifte etternavn, er du gal? |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
This is normal!
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Mitt problem i forhold til hijab, er at den for mange muslimske kvenner og jenter ikke noe man kan velge selv om man vil gå med. I følge Islamsk Råd Norge (som ikke representerer alle norske muslimer, men i følge seg selv i hvert fall 60.000 av ca 80.000) er det et religiøs påbud for muslimske kvinner å bære hijab. Et påbud som retter seg bare mot kvinner (og jenter) har jeg problemer med å se på som noe annet enn kvinneundertrykkende. Jeg kan gjerne forsvare muslimske kvinners rett til å bære hijab, men da må de også ha retten til det motsatte.
![]() |
![]() |
#47 |
Passiv
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Da jeg fikk mitt første barn var jeg ikke gift med barnets far. Dermed skulle han hatt mitt etternavn. For å si det enkelt fikk jeg føle det med eierskap og etternavn hardt på kroppen og det endte med at barnet fikk fars navn. |
![]() |
![]() |
#48 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?JA. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
By the Sea
|
Nemlig.
![]() |
#50 |
Passiv
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg sa det i forrige debatt og jeg sier det her også: Det at det er mange kvinner som ikke undertrykkes i en gruppe betyr ikke at man ikke skal ta skikkelig tak i de som faktisk blir undertrykket i den gruppen. |
![]() |
![]() |
#51 |
Epikur
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Dette er et religiøst hodeplagg, ikke et kulturelt plagg. Det er undertrykkende hvis man er tvunget til å bære det, ikke hvis man selv mener dette er en fin måte å ære gud på. Men så kan man selvsagt spørre seg om det finnes frie valg, om ikke valg er internalisert og man har fått så mange tydelige signaler på hva slags kvinner som ikke dekker hodet. Jeg synes det er vanskelig å si klart hva som er kvinneundertrykkende eller ikke i fht hijab, det er jo vel så undertrykkende/invaderende at majoriteten bestemmer hva minoriteten skal og ikke skal i fht utseende.
I papirversjonen av Dag og tid var det dessuten en fin for og mot gjennomgang: Hijab: Tøystykke eller islamist-symbol? (Lena Larsen vrs. Walid al-Kubaisi)
![]() |
#52 |
Deltidsmamma
|
Nemlig! Så utrolig bra sagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Veldig godt poeng.
![]() |
#54 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg fant en veldig interessant kronikk om dette:
![]() |
#55 |
Passiv
|
Enig. |
![]() |
![]() |
#56 |
This is normal!
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg synes siste avsnitt i kronikken Line* lenket til var tankevekkende:
Jeg kjenner islam for dårlig til å vite om alt i kronikken stemmer, men den var veldig interessant.
![]() |
![]() |
#57 |
flisespikker
|
Bare hvis det oppfattes som tvang, vil jeg si. Å ha langt hår fordi det er vanlig i den kulturen man hører, å ha på seg et kors rundt halsen fordi man ønsker å vise sin tro og ære sin gud, å gå med bunaden sin i bryllup fordi bestemor blir så glad, eller å bruke giftering fordi mannen ønsker det og man er glad i ham og gjerne vil glede ham - ingenting av dette synes jeg er kvinneundertrykkende, så lenge man velger det fritt. Og man kan godt velge noe fritt selv om det er kulturelt eller religiøst begrunnet eller på annen måte ikke bare henger sammen med hva man selv foretrekker for sin egen del.
![]() |
#58 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Jeg synes dette er utrolig interessant, og har lest veldig mye om det i det siste.
![]() |
#59 |
Truth is in the x-files
|
Den første gruppen vi sannsynligvis ikke ha de helt store problemene med å legge den igjen hjemme for å ta på seg politiuniformen. Den andre vil kanskje ikke la seg rekruttere uansett. (Jupp, jeg datt inn i politidebatten igjen)
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09 - Serenity now. Insanity later. Sist redigert av Agent Scully : 19-02-09 kl 13:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Epikur
|
Nemlig. Og vi gjør mange ting som er litt utenfor oss selv, fordi det er tradisjon og andre vil bli glade og sånn. Feks vet jeg at min mann som HATER å bruke smykker ville båret giftering for min skyld hvis jeg ba ham om det. Men jeg ber ham ikke om det, for jeg respekterer hans smykkefobi. Hvis jeg ikke hadde gjort det og han ville valgt det for min skyld, er han da undertrykt?
![]() |
|
|