Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Samme med hijab. En kvinne som velger selv - og har et reelt valg også - å bruke hijab så er det ikke undertrykkelse. For en kvinne som må bruke hijab enten hun vil eller ikke så vil jeg si det er ganske grov undertrykkelse til og med.
Den første gruppen vi sannsynligvis ikke ha de helt store problemene med å legge den igjen hjemme for å ta på seg politiuniformen. Den andre vil kanskje ikke la seg rekruttere uansett. (Jupp, jeg datt inn i politidebatten igjen)
På den annen side mener jeg at islam har en stor jobb å gjøre hva angår kvinnesynet sitt, generelt sett. Jada, det finnes liberale muslimer, og ingenting er bedre enn det. Men fundamentalistiske holdninger må bort. Og hva er vel bedre da, enn å tilrettelegge for at muslimske kvinner kan ta arbeid i politiet, et av de mest macho yrkene vi har? Hva er vel mer kvinnefrigjørende enn å patrujere gatene og opprettholde lov og orden? Man må vel kunne se på dette som et skritt i riktig retning, og at hijabliberalisering er en pris man må betale for et større gode? Slik at om 20 år så kan kollegaen min være med på prosjektmiddag uten at mannen setter foten ned? Eller at min muslimske medpasient kan gå til vår mannlige gynekolog uten at mannen hennes er med som oppsynsmann?
For å svare på hovedspørsmålet da, slik jeg egentlig burde:
Hvorvidt hijaben er kvinneundertrykkende er helt og holdent situasjonsavhengig.
Sist redigert av Agent Scully : 19-02-09 kl 14:45.
|