Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bibelutdeling i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-09, 09:50   #21
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg hadde tatt det med ro også jeg. Kan aldri forestille meg at ungene hadde testet ut noe annet enn muligens Baileys. Kanskje en smak på Jeger hadde fått dem fra å teste mer alkohol før de ble halvgamle.

Ja, begge deler vil vanligvis ikke ha noen varig virkning, sånn isolert sett. Kan til og med ha en viss vaksineringseffekt som du sier.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 20-02-09 kl 10:02.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 09:52   #22
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ulvefar - om du er bekymret for en kombiløsning av rus og religion så er jeg nok mer med ja. Det kan umulig være helt heldig.

Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 09:57   #23
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde ikke satt pris på det.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 09:57   #24
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Ulvefar - om du er bekymret for en kombiløsning av rus og religion så er jeg nok mer med ja. Det kan umulig være helt heldig.

Nå fikk jeg flashbacks fra et ungdomsmiljø hvor folk kunne si "jeg er rusa på livet" i fullt alvor. Hmm... jeg tror jeg må ringe noen kolleger med mer botanikk enn meg om jeg skal finne noe sopp som gir flere rare og langvarige hallusinasjoner enn jeg opplevde i den gjengen der. Holder ikke med jëgermeister i alle fall.

Gammel 20-02-09, 10:01   #25
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syntes det er dumt.
Hadde også vært bedre om de som ville være med på det meldte seg på, og ikke de som ikke ville måtte melde seg av.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 10:03   #26
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Nå fikk jeg flashbacks fra et ungdomsmiljø hvor folk kunne si "jeg er rusa på livet" i fullt alvor. Hmm... jeg tror jeg må ringe noen kolleger med mer botanikk enn meg om jeg skal finne noe sopp som gir flere rare og langvarige hallusinasjoner enn jeg opplevde i den gjengen der. Holder ikke med jëgermeister i alle fall.

Haha - da jeg var midt i den mest ekstreme rockeperioden min bodde jeg rett ved Oslo Kristne Senter. Du store min tid for noen samtaler man overhørte med disse folka på toget ned til byen på lørdagskveldene. Det var litt av en gjeng. Samtlige med fanatisk lys i øynene og glitter og glede for alle penga.

Jeg håper sånn sett at ungene ikke tar en sånn bibel så høytidelig.

Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 10:12   #27
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Haha - da jeg var midt i den mest ekstreme rockeperioden min bodde jeg rett ved Oslo Kristne Senter. Du store min tid for noen samtaler man overhørte med disse folka på toget ned til byen på lørdagskveldene. Det var litt av en gjeng. Samtlige med fanatisk lys i øynene og glitter og glede for alle penga.

Jeg holdt til på Jessheim Menighetssenter, men det var nærmest for en (litt) lettere filial av OKS å regne, og flere av vennene mine avanserte til tyngre stoffer og vanket fast der.

Gammel 20-02-09, 10:21   #28
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Jeg hadde satt like stor pris på det som jeg hadde gjort om det hadde kommet en kar fra vinmonopolet og delt ut smaksprøver.

Jeg tror jeg hadde blitt glad om polet hadde begynt med smaksprøver. Tenk på alle feilkjøpene man kunne unngått.

Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 10:35   #29
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke noe om det. Og jeg syns det er skikkelig sleipt å gjøre dette til barn, fordi man regner med at foreldrene ikke vil at barnet skal skille seg ut og dermed tillate det.

Ellers syns jeg det hadde vært praktisk å ha religiøse bøker som oppslagsverk, og hadde foreslått som Sitron, at de inviterte andre menigheter til å komme go dele ut sine religiøse skrifter også.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 10:35   #30
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Hvis jenta mi selv ville ha bibelen, så skulle hun ha fått den. Jeg ser ingen problemer med det. Forøvrig har jo mange skoler besøk til bl.a moskéer, arrangerer internasjonale dager og andre ting som favner bredden. Så jeg er ikke redd for at barnet mitt kun skal få kunnskap om kristendommen. Og selvsagt har det litt å gjøre med hvordan læreren fremstiller dette også - er det opplysning og læring h*n bedriver, eller ren forkynnelse.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 10:35   #31
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg må ærlig si at jeg synes ikke Bibelutdeling på skolen er noen god ide. Det er vel i strid med regelverket som skal hindre forkynnende virksomhet også. Det virker veldig provoserende på mange, og jeg synes det er en dårlig ide å provosere foreldre med Bibel og kristendom. Selv om hensikten er at flere skal få muligheten til å lese Bibelen, så oppnår man i stedet at svært mange tar avstand fra det som står der ved å gå fram på den måten.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 10:48   #32
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns kateketbesøk med bibelutdeling ligger så tett oppunder forkynnelse at jeg ville hatt problemer med å holde prinsippene min for meg selv. For meg er valg av religion strengt privat og jeg foretrekker at det ikke drives forkynnelse for mitt barn i offentlig sammenheng.

Og jeg tror ikke barna blir kristne av å få bibel, men det er det prinsippielle i at skolen ikke skal forkynne som står sterkt for meg.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 10:51   #33
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde man hadde sluttet med slikt?

Jeg husker at vi fikk Nye testamentet, men det var på 80-tallet en gang.
Og Bibel fikk man når man gikk konfirmant-undervisning.

Selv om jeg personlig ikke har en flekk i mot det, så synes jeg det er bedre at man aktivt må oppsøke det.

Gammel 20-02-09, 11:03   #34
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

De har vel fått en henvendelse fra menigheten om dette, og tenkt som så at ingen skade skjedd så lenge det er frivillig. Tviler på at det er etter iniativ fra skolen eller en enkeltstående kristen lærer. I siste tilfelle ville det vært helt galt, selvfølgelig.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 11:07   #35
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hehe, dette vekker gamle minner. Jeg bodde ikke langt unna jeg heller, og hadde ekstrajobb i klesbutikk sammen ei nyfrelst babe fra Gol, som virkelig hadde rocket noen år, men hadde møtt en fyr med bart fra Sørlandet som introduserte henne for OKS. Jøje meg, hun kom på jobb hver dag med lysende øyne og nettopp replikken; Jeg er høy på livet, det er sååå fantastisk! Hun var virkelig trollbundet. Jeg har innimellom lurt på hva som skjedde med henne videre, ingen tvil om en eller annen grad av hjernevask på det stedet.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 12:44   #36
Slettet bruker
Passiv

Standard

Høy på livet ja. Den husker jeg.
Herregud for en gjeng det var.

Nesten så jeg blir fristet til å slå opp inntekten til pastor Åge og se om butikken hans fremdeles holder ham i live.

Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 12:50   #37
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Her får ungene bibel i 5. trinn, den blir delt ut av presten vår.

Frem til for to år siden fikk ungene den på skolen hvor presten informerte litt, men så satte rektor en stopper for det. Nå får ungene invitasjon i posten til en gudstjeneste hvor de kan motta bibel, og de aller, aller fleste møter opp.
Mine to eldste har fått bibel (frøkna på skolen og sønnen vår i kirken), og den har blitt brukt en del i undervisningen både på barne- og ungdomsskolen etterpå.

Nytt i fjor var at seksåringene (førsteklassingene) blir invitert til gudstjeneste for å motta barnebibel, det var stor stas og mange møtte opp

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 12:56   #38
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde nok også spurt ungene om de hadde lyst på en bibel og så latt dem bestemme selv. Våre barn har gått i menighetsbarnehage og har et ganske konkret forhold til den kristne tro. De kan nok fint klare å ta stilling til dette selv nå, i 2. og 4. klasse.

Jeg klarer ikke å hisse meg opp over dette, men ville selvsagt foretrukket at det ble lagt like mye fokus på andre religioner også. Det finnes mange forskjellige religioner i klassene deres.

Gammel 20-02-09, 13:07   #39
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det høres ut som en merkelig praksis og hadde nok reagert på det. Jeg liker ikke at det skal være nødvendig å si eksplisitt fra om at man ikke ønsker å motta bibel. For meg personlig hadde det ikke gjort meg noe om mitt barn fikk en bibel, ei heller om hun leste i den, men jeg ville ha reagert på snik-forkynnelsen jeg syns ligger i en felles utdeling i skolens regi.

Når det er sagt har jeg stor respekt for andres trosopplevelse (uavhengig av hvilken tro det dreier seg om). For meg som ikke-troende er det en erfaring/opplevelse det er vanskelig å forstå, og jeg blir nysgjerrig. Jeg husker godt diverse frimenigheter og OKS fra ungdomstiden og syntes sikkert de som vanket der var latterlige og veldig rare. Gla'kristne som var ruset på livet var veldig fremmed for (jordnære) meg og er det fortsatt. I dag tenker jeg likevel litt annerledes om dette. De uttrykte vel sin subjektive opplevelse av tro, og den respekterer jeg faktisk, selv om det er umulig for meg å forstå hva de snakker om.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 13:09   #40
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Det er, som flere nevner, i strid med forskriften om ingen forkynnelse i skolen å dele ut bibler i klassene.
På ungdomsskoler jeg har jobbet, har 2 løsninger blitt valgt: på den ene får elevene invitasjon til gudstjeneste der bibel deles ut. På den andre, der flere lærere er meget aktive i kirkelig virksomhet, var dette et for dårlig alternativ. Der ble løsningen at noen fra meningheten fikk disponere et rom på skolen i en time, der de som ville kunne komme å få en bibel (unge Snippa ble betydelig uglesett av undervisningsinspektøren på skolen etter å ha insistert på å finne en løsning som ikke innebar utdeling til alle i en time )

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:20.