Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bibelutdeling i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-09, 13:21   #41
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Det hadde ikke gjort meg noenting, og jeg hadde spurt Poden hva han tenkte om saken. Når Poden går i 5. klasse bør han, om ikke kunne ta et standpunkt, i hvertfall ha en samtale om temaet der han argumenterer litt for hva han tror og mener. Hvis han ikke hadde hatt noen motforestillinger skulle han selvagt vært med på dette. Og hvis motforestillingene ikke var "gode nok" etter mitt hode, skulle han vært med og mottatt bibel da også.
"Fordi jeg ikke vil" er ikke grunn god nok, syns jeg.

Men jeg hadde sikkert tenkt at det var rart at skolen ønsket å gjennomføre dette.

Gammel 20-02-09, 13:35   #42
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde ikke gjort meg noe. Men jeg synes invitasjon til en gudstjeneste eller en samling på fritiden hvor det ble delt ut er en bedre løsning da det egentlig ikke har noe i skolen å gjøre.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 13:36   #43
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Får svare her også da; nei det synes jeg ikke er greit i det hele tatt.
Er enig med Sitron her. Alt aller ingenting.

Gammel 20-02-09, 13:46   #44
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde latt guttungen ta i mot Bibelen, og så hadde jeg ved første anledning spurt lærere/rektor om når det kommer noen og deler ut Koranen, evt. andre hellige bøker.

Enten får alle komme på lik linje, eller så får de la trosopplæring, eller evt mangel på dette, være opp til hjemmet.

Gammel 20-02-09, 13:49   #45
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

For meg er bibel og kristendom ikke bare religion. Det handler vel så mye om kulturhistorie, og for meg setter det kristendommen i en særstilling.

Men jeg hadde nok ikke reagert på utdeling av koranen heller. Det er forskjell på aktiv forkynning og å få en bok.

Jeg slutter meg til dette!

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 14:18   #46
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Jeg slutter meg til dette!

Det gjør jeg også.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 14:44   #47
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Utdeling av bibel er vel og bra, det. Det er vel ikke forkynning i seg selv. Man blir ikke automatisk kristen av å bla i en slik, og det er vel et godt utgangspunkt for å lære om kristendom. Men jeg ville ikke akseptert den koblingen til menigheten, på samme måte som jeg ville mislikt at barna fikk gratis skolebøker mot at det var reklame i dem, eller det kom tydelig fram på annet hvis hvem som hadde sponset dem.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 14:45   #48
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På hvilken måte mener du at en 10-åring skal lære om kristendom ved å lese i en bibel?

Gammel 20-02-09, 14:48   #49
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

På hvilken måte mener du at en 10-åring skal lære om kristendom ved å lese i en bibel?

Tja, jeg er vel egentlig ingen ekspert, siden jeg ikke selv er kristen. Husker at min mor leste barnebibel for oss da vi var små, men det ble ikke presentert som noe annet enn fabler. Men det er kanskje en stor forskjell på barnebibel og voksen-bibel? :atist-nek:

Gammel 20-02-09, 14:53   #50
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig stor forskjell på en barnebibel og en vanlig bibel, ja.

Gammel 20-02-09, 14:53   #51
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde reagert negativt, og tatt det opp med lærer/rektor. Forkynnelse i skolen er jeg meget sterk motstander av.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 14:54   #52
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Det er veldig stor forskjell på en barnebibel og en vanlig bibel, ja.

Ok. Da er jeg nesten på linje med deg. Men jeg ville ikke godtatt noen hellige bøker, før de var minst 15. Noe sier meg at jeg kunne hatt godt av å lese litt i en bibel selv, siden jeg åpenbart ikke vet hva jeg snakker om.

Gammel 20-02-09, 14:58   #53
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

For min del hadde det vore heilt i orden, men ettersom mange reagerer på det synes eg det er ei betre løysing at kirka inviterer f.eks 5. klassingar til utdeling av bibel under ei gudsteneste i kyrkja, slik dei gjer med 4 årsbok. På den måten vert det noko ein kan velge å vere med på eller ikkje, utan at det vert så tydeleg.

Å kreve at andre kyrkjesamfunn skal kome og dele ut sine heilage bøker synes eg vert dumt, det må dei jo velge sjølv om dei vil, men hadde dei kome med eit tilbod skulle gjerne mine barn få ta imot bøker fra andre religionar, sjølv om vi er kristne.

Eg husker da vi fekk NT i 4. klasse (?) sjølv. Da brukte vi desse i kristendomstimane. No er jo faget endra til RLE, men ein del av det er jo framleis å lære om kristendommen, og lære om bibelfortellingar, da hadde det jo vore greit at elevane hadde denne bibelen, men det er jo berre å ha eit klassesett på skulen, så eit problem er det ikkje.

Gammel 20-02-09, 15:00   #54
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gri, her.

Å kreve at andre kyrkjesamfunn skal kome og dele ut sine heilage bøker synes eg vert dumt, det må dei jo velge sjølv om dei vil, men hadde dei kome med eit tilbod skulle gjerne mine barn få ta imot bøker fra andre religionar, sjølv om vi er kristne.

Det er jo ikke det man sier her. Kun at skolen skal legge til rette for det, blant annet gjennom aktivt å invitere. Hvor mange skoler som deler ut bibler tror du f.eks. henvender seg til muslimske trossamfunn/moskéer for å be om besøk med koranutdeling?

Gammel 20-02-09, 15:56   #55
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Men lærer ikke barna i dag om flere religioner da? Mine nevøer på barnetrinnet gjør i alle fall det, og har bl.a vært på moskébesøk. Tror ikke det ble gjort så stort nummer ut av det. Men nummer blir det visst ut av kirkebesøket før jul. Da er det mange, spesielt med muslimsk bakgrunn, som får fritak og alternativ undervisning.

Sitron, hva er forskjellen på barnebibel og voksenbibel?

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 16:05   #56
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Det er jo ikke det man sier her. Kun at skolen skal legge til rette for det, blant annet gjennom aktivt å invitere. Hvor mange skoler som deler ut bibler tror du f.eks. henvender seg til muslimske trossamfunn/moskéer for å be om besøk med koranutdeling?

Sikkert ikkje mange, men eg trur heller ikkje det er mange skulane som tek kontakt med kyrkja for å spørre om dei kan kome å dele ut biblar, går nok helst andre vegen.

Gammel 20-02-09, 16:19   #57
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde bedt om at det skulle komme andre fra de store religionene og dele ut hellige bøker også, ellers hadde det ikke vært aktuelt.

Alle de 49 bindene som utgjør Buddhismens hellige skrifter? Neida.

JEg har selv delt ut. Vi spurte skolen om det var greit, de fikk lapp med seg hjem, og vi underviste i det som var planen for 5.trinn (er det det det heter) oppbygging av bibelen og noe om de ulike skriftene.

Ellers forstår jeg at dette blir drøftet. Jeg har vel inntrykk av at det blir vanligere og vanligere å dele ut i gudstjenste etter invitasjon.

Gammel 20-02-09, 16:24   #58
Hondacrv

Hondacrv sin avatar

Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Jeg holdt til på Jessheim Menighetssenter, men det var nærmest for en (litt) lettere filial av OKS å regne, og flere av vennene mine avanserte til tyngre stoffer og vanket fast der.

Dette er skrivetmåter og billedbruk som gleder en gammel norsklærer langt inne i sjela!

Gammel 20-02-09, 16:26   #59
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser ikke noe galt i dette. På minstejentas timeplan mandag ser jeg de skal lære mere om Islam hvor de b.la skal konsentrere seg om Koranen. Helt ok.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 16:31   #60
Hondacrv

Hondacrv sin avatar

Standard

JEg tror det er noe med repsekten muslimer har for koranen, som gjør at de ikke vil at den skal deles ut og ligge og slenge over alt. Er del derfor det ikke er så stor pågang derfra om å få dele ut.

Men hva er forkynnelse? Sier du at Jesus døde og stod opp, er det forkynnelse. Det er ikke forkynnelse å lære elevene om bibelens tilblivelse og oppbygning, slik man gjør i forbindelse med utdeling og slik det står i planen for faget. Man kan ikke automatisk kalle det forkynnelse selv om noen fra kirken deler ut og underviser.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:49.