Sv: Hva synes dere om helårs båndtvang?
Jeg er utrolig glad i hunder, men vil likevel gjerne se dem i bånd når man er på tur. Har hatt min andel av overhyggelige vovvover som har satt spor på klærne mine i sin iver etter å hilse på, før jeg har rukket å avverge et byks.
Hadde en barnehagegruppe på picknick i et skogholt en gang - barna var 2-3 år. Vi satt fredelig i en liten ring på et pledd og spiste skivene våre.
Helt ut av det blå stormet to digre Risensnauzere ut av skogen og "overfalt" barnegruppa vår. Ene jentungen ble sittende med et forskrekket uttrykk i ansiktet og hylte "skiva mi" - da hun var blitt vitne til at ene voven glefset den i seg. Det hele skjedde så fort at vi voksne ikke rakk reagere. Hva om han i samme slengen hadde glefset til seg litt av hånda hennes?
(Det hører også med til historien at vi var to voksne med, hvorav det viste seg hun ene var hysterisk redd for hunder, så hun friket helt ut, noe som ikke hjalp et pøkk på situasjonen.)
Hundeeieren oppførte seg som om det overhodet ikke hadde vært noe problem at bikkjene hadde skremt opp seks småtasser og ei voksen dame. Mor Inagh var ikke blid.
En annen årsak til at jeg ønsker båndtvang er at nå midtvinters, når det er så mye snø, kan det være skummelt for rådyr etc å møte hunder. Det er tungt for dyrene å flykte gjennom dyp snø.