|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#182 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Siv Jensen
|
|
|
|
|
|
#183 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Siv JensenAng. det med språk: Hva er "godt norsk" egentlig? Jeg tror vi nordmenn forventer at det skal være aksentfritt og uten grammatiskalske rarheter. Og for mennesker født uten stort språkøre, eller for de som kommer hit om godt voksne, eller for folk fra for eksempel Vietnam (ekstremt annerledes språk enn norsk), er det så godt som umulig.
|
|
|
#184 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Siv JensenJeg signerer forresten synspunktet vedrørende FrP's dobbeltmoral i Spania. Jeg blir uggen i kroppen når jeg ser Carl I.Hagen sitte solbrun og tilfreds på FrP-møter i Spania. |
|
|
|
|
|
#185 |
|
Ekvilist
|
Nå var vel dette med norsk som språkkrav rettet til spanske myndigheter, var det ikke? Det dreide seg ikke slik jeg husker det om gamlehjem eid og drevet av den norske stat i Spania, men krav i forhold til fastboende nordmenn i spania.
|
|
|
#186 |
|
Yes, we can!!
|
De er mindre "fremmedfiendtlige" på en del områder, men på andre måter er de mer rasistiske også. Særlig når det gjelder svarte.
|
|
|
#187 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg mener bestemt det var et forslag om at den norske staten skulle drive norske gamlehjem i spania. Fordi det er billigere.
|
|
|
#188 |
|
Ekvilist
|
Ok, da husker vi forskjellig. Jeg mener å huske at dette utspillet kom som følge av de norske koloniene i Spania fikk problemer med å entre spanias gamlehjem på grunn av språk. At spanjolene burde tilby norsktalende ansatte for nordmenn. Det var etter dette at Frp begynte å gi nordmenn bosatt i Norge tilbud i Spania, sponset av den norske stat slik jeg husker det.
|
|
|
#189 |
|
Glamorøs
|
Både ja og nei. Jeg tror nok det finnes mange flere verre rasistiske miljøer i USA enn i Norge, men jeg tror den jevne nordmann er mer skeptisk til innvandrere enn den jevne amerikaner. Og dette er blant annet basert på at jeg faktisk har bodd der. I sør.
|
|
|
#190 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Siv Jensen"Innvandrere", ja. Helt enig.
|
|
|
#191 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Siv JensenMen på mange måter har vi jo en sikkert veldig snill innvandringspolitikk. Med gode sikkerhetsnett og sånn. Sånn rent formelt. Sammenlignet med for eksempel usa og andre land.
|
|
|
#192 |
|
Glamorøs
|
Ja, det er ulik historie og ulike problemer. Men jeg vil ikke uten videre påstå at amerikanere generelt er mer rasistiske overfor afroamerikanere enn nordmenn er overfor ikkevestlige innvandrere altså. Det som er fint med USA er at hvis man har evner så spiller bakgrunn og farge mye mindre inn enn det det gjør her i Norge. I Norge betyr utdannelse nesten ingenting så lenge du har feil navn.
Jupp, veldig mye kunne endret seg hvis bare holdningene var anderledes.
|
|
|
#193 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Siv JensenDet er så ulikt, med så ulike bakgrunner og utslag, at det er nesten umulig å sette det opp mot hverandre, syns jeg.
|
|
|
#194 |
|
Glamorøs
|
Joda, du har rett i det. Jeg bare reagerer på at veldig mange nordmenn mener at USA er veldig rasistisk, men på mange områder er de veldig mye mer åpne og akspeterende enn vi er her.
|
|
|
#195 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I USA, som her, går rasismen begge veier.
|
|
|
#197 |
|
Nek er allrighte dyr
Man er veldig opptatt av rasisme her, men ikke veldig av at det faktisk går begge veier, den er vel så ille fra innvandrere/fremmedkulturelle som fra etniske innbyggere.
|
|
|
#198 |
|
Ekvilist
|
Ser du på innvandrere f.eks med pakistansk opphav som fremmedkulturelle? Jeg synes begrepet er snodig, så lenge kulturen ikke er spesielt fremmed lenger. Mulig jeg er påvirket av å ha vokst opp i en kommune med svært mange innvandrere i forhold til innbyggerantall.
|
|
|
#199 |
|
Glamorøs
|
Jeg tror alle er veldig klar over at det går begge veier, på individplan er det dog ikke så veldig hensiktsmessig å nevne det hele tiden. Jeg syns man bør ta ansvar for seg selv først, i stedet for å surmule om at andre er slemme også.
|
|
|
#200 |
|
Nek er allrighte dyr
Ja, jeg ser på de som fremmedkulturelle, selvfølgelig. Jeg er vokst opp i en bydel i Oslo som nok er en av de med høyest antall fremmedkulturelle, spesielt pakistanere.
|
![]() |
|
|