Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Siv Jensen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-09, 00:42   #201
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Siv Jensen

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror alle er veldig klar over at det går begge veier, på individplan er det dog ikke så veldig hensiktsmessig å nevne det hele tiden. Jeg syns man bør ta ansvar for seg selv først, i stedet for å surmule om at andre er slemme også.

Jeg har bodd i USA, i Mississippi, så jeg er veldig klar over hvordan situasjonen er der. Og der, som her, kan man ikke generalisere slik du gjør over.

Altså, jeg glemmer nesten hva man diskuterer her. Men det ble nå nevnt USA og rasisme og følte vel bare for å dra inn enda et nytt aspekt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 01:00   #202
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Ja, jeg ser på de som fremmedkulturelle, selvfølgelig. Jeg er vokst opp i en bydel i Oslo som nok er en av de med høyest antall fremmedkulturelle, spesielt pakistanere.

Synes du kulturen er fremmed altså? For meg blir det fjernt å kalle en kultur som jeg etterhvert har fått ganske god oversikt over som fremmed. Jeg synes begrepet skaper unødig avstand, og er Frp-aktig.

Gammel 26-02-09, 01:03   #203
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Synes du kulturen er fremmed altså? For meg blir det fjernt å kalle en kultur som jeg etterhvert har fått ganske god oversikt over som fremmed. Jeg synes begrepet skaper unødig avstand, og er Frp-aktig.

Deg om det. Selv om jeg har kjennskap til kulturer, noen bedre enn andre, så er de såpass fremmede/annerledes/forskjellig kontra norsk kultur at jeg kaller de fremmedkultur.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 06:01   #204
Slettet bruker
Passiv

Standard

Faktisk så syns jeg USA er mindre rasistisk enn Norge.

Jeg minner om at det ikke er alle nordmenn som deler frp sine holdninger til rase. Og at de har da Ku Klux Klan i USA også. Og en unge som går rundt og heter Adolf Hitler ett eller annet sted. Dessuten har de en tendens til å sette svarte menn i fengsel på livstid.

Ja, det er ulik historie og ulike problemer. Men jeg vil ikke uten videre påstå at amerikanere generelt er mer rasistiske overfor afroamerikanere enn nordmenn er overfor ikkevestlige innvandrere altså. Det som er fint med USA er at hvis man har evner så spiller bakgrunn og farge mye mindre inn enn det det gjør her i Norge. I Norge betyr utdannelse nesten ingenting så lenge du har feil navn.

I USA hjelper det lite hvilke evner du har hvis du ikke har penger. Hvordan skal du få legehjelp, eller ikke minst utdannelse der hvis du ikke har penger? I Norge får du faktisk er helt reell sjanse uten noen av delene. Der hvor man ser et problem når en med ikke-vestlig bakgrunn skal ut i jobbmarkedet i dag er disse forlengst silt ut allerede ved inntaket til skolene i USA.

Jeg mener jeg har lest ett eller annet sted også at den mest vanlige dødsårsaken for svarte menn der borte er eller er i ferd med å bli drap. Det betyr i klartekst at hvis du er førdt på feil sted så skal det litt til å overleve oppveksten din. I Norge er det faktisk ikke sånn.

Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 09:11   #205
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I Norge betyr utdannelse nesten ingenting så lenge du har feil navn.

Den erfaringen har ikke jeg. Jeg har to gode venner av pakistansk opprinnelse, begge med høyere utdanning, og de har aldri hatt problemer med å få jobb. Jeg tror det blir for enkelt å bruke navnet som unnskyldning at man ikke får jobb, det kan ligge andre grunner bak, feks at de snakker dårlig eller gebrokkent norsk.

Gammel 26-02-09, 09:48   #206
Frantzen
Passiv

Standard

Ordet fremmedkulturell er avstandsskapende, enten man syns betegnelsen stemmer eller ikke. Dessuten er det rart at vi ikke kaller italienere eller grekere for fremmedkulturelle, jeg kan ikke si jeg identifserer meg veldig med deres nasjonalkultur heller.
Språk er makt, og ordet flerkulturell er mye bedre, mener jeg. Det er også mer dekkende, ettersom svært mange av innvandrerne i Norge etterhvert har bodd her i både en og to generasjoner.

Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 10:12   #207
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nora H: På individnivå kjenner jeg også mange vellykkede innvandrere, men statistikken taler sin tydelige tale.

Når det gjelder USA så synes jeg de har lyktes integreringsmessig på en del ting. For det første er de flinke til å se på samfunnet sitt som summen av dem som er der, ikke som oss og de andre/nye. For det andre er det faktisk en del positive elementer ved at de har en kollektiv bevissthet rundt at alle har en mulighet til lykke og velstand, bare de jobber hardt. Ikke at det er helt sant, for forutsetningene for å lykkes er jo virkelig ikke tilstede i et samfunn som ikke har et universelt helse- og skolestell, gratis høyere utdanning osv. jeg mener man må gi folk et best mulig utgangspunkt gjennom like muligheter gjennom barnehage, skole, mulighet til høyere utdanning, helsestell osv. Men OGSÅ fokusere på at dette er et finbalansert system som sier man skal yte for å nyte, bidra etter evne og få etter behov.

Gammel 26-02-09, 10:47   #208
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener ikke at alt i USA er pur lykke, det er mange ting der jeg er veldig glad for at vi ikke har her. Mange av problemene henger sammen med klasse, ikke nødvendigvis rase, men hvilken rase du har sier ofte noe om hvilken klasse du tilhører. Sånn er det her i Norge også. Innvandrere er i ferd med å bli den nye underklassen.

Uansett, vi trenger ikke gå videre på avsporingen, men selv om mange i Norge ikke deler frps grumsete syn på dem med annen hudfarge, så bør man ikke nødvendigvis sette seg ned og være veldig fornøyd med seg selv. Vi kan alle bli bedre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 11:02   #209
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Jeg er ikke enig i at innvandrerne er den nye underklassen i Norge. Og som nevnt flere ganger av deg, Glitterchick, er jo heller ikke innvanderene like. Mitt inntrykk er faktisk det motsatte (når det gjelder innvandrere fra Sri Lanka, Vietnam, Pakistand, Iran). Snakker vi om Somaliere så er jeg enig i at de synes å ha et større problem.

Jeg har jobbet i samme bedrift i 10 år, og på denne tiden har antallet kollegaer fra andre land enn Norge økt kraftig. Jeg har i dag kollegaer som opprinnelig er fra Pakistan, India og Iran. Disse synes å komme fra ressurssterke familier og har alle høyere utdannelser. Jeg ser jo også fra mitt eget nabolag hvor tidligere alle var etniske nordmenn; I takt med prisøkingen og mange bekjente som flyttet ut av Oslo pga. høye boligpriser, så syntes ikke dette å være noe hinder for innvandrerne. Her har vi nå naboer fra Sri Lanka, Vietnam, India og Pakistan som har kjøpt eneboliger i Oslo og kjører flottere bil enn Opel Astraen vår.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 11:06   #210
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jentemamma: Hvem jobber i de dårligst betalte serviceyrkene i byer? Det er nesten uten unntak folk uten norsk opprinnelse.

Dessuten har jeg tenkt på en ting. Er de egentlig innvandrere, de som er kommet de siste 20 årene? Er det ikke nesten bare flyktninger? Og er det ikke ganske naturlig at noen som er flyktet fra et sted ikke integreres like lett som noen som drar frivillig?

Jeg ser forresten at en del folk der jeg kommer fra (en dal østafor) ikke har noe utdanning, og allikevel har de mye finere biler enn oss, større hus og i det hele tatt. De har prioritert slik. Jeg synes det er rasistisk undertone i "men fin bil, skarr'em ha". Burde innvandrere være uten bil og "ta til takke" materielt sett med kjipere ting? Slik at man så at de aksepterte sin underklasse/B-medlem av samfunnet-rolle?

Gammel 26-02-09, 11:12   #211
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Og som nevnt flere ganger av deg, Glitterchick, er jo heller ikke innvanderene like.

Nei, det har du helt rett i, og det var dumt av meg å generalisere slik.

Gammel 26-02-09, 11:17   #212
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Madam Mim, jeg er helt enig i at det ikke er etniske nordmenn som har disse jobbene. Jeg ville bare poengtere at det for visse innvandrergrupper faktisk har skjedd en positiv forandring i levevilkårene. Dette gjelder spesielt pakistanerne. Og nei, det var ingen rasistisk undertone i innlegget mitt. Jeg undrer meg like mye over han Olsen som kjører taxi og som likevel har råd til dyr bil og fett hus. Det har vel heller med at taxinæringen selv stadig poengterer hvor dårlig betalt jobben er, og hvor hardt sjåførene sliter økonomisk. Og så har vi jo denne skattesaken i bakhodet. Men meg om det, det var muligens drøyt å blande taxisjåfører inn i dette. Pointet er at det finnes veldig mange ressurssterke innvandrere!

Gammel 26-02-09, 11:24   #213
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Pointet er at det finnes veldig mange ressurssterke innvandrere!

Det gjør det absolutt, og man skal ikke stakkarsliggjøre folk. Men man skal ha i bakhodet at selv om mange er suksessfulle så har det kanskje kommet med en høyere pris enn det etniske nordmenn opplever, i tillegg til at det er en skjevfordeling. Så vi må fortsette å jobbe for å utjevne forskjellene, og ikke tor at målet er nådd fordi man kjenner en pakistaner med god jobb.

Gammel 26-02-09, 11:27   #214
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Det gjør det absolutt, og man skal ikke stakkarsliggjøre folk. Men man skal ha i bakhodet at selv om mange er suksessfulle så har det kanskje kommet med en høyere pris enn det etniske nordmenn opplever, i tillegg til at det er en skjevfordeling. Så vi må fortsette å jobbe for å utjevne forskjellene, og ikke tor at målet er nådd fordi man kjenner en pakistaner med god jobb.

Utfordringen gjelder kanskje spesielt innvandrergrupper. Er det ikke de som sakker mest utfor i forhold til å fullføre videregående, samt ta høyere utdannelse?

Gammel 26-02-09, 11:27   #215
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Herregud, nå har jeg tankene flere steder...! Jeg mener selvfølgelig innvandrerGUTTER.

Gammel 26-02-09, 11:37   #216
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Utfordringen gjelder kanskje spesielt innvandrergrupper. Er det ikke de som sakker mest utfor i forhold til å fullføre videregående, samt ta høyere utdannelse?

Både gutter og jenter vil jeg si. Jentene tar høyere utdannelse enn gutta, men gifter seg ofte og bruker den ikke.

Gammel 26-02-09, 13:55   #217
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Dessuten har jeg tenkt på en ting. Er de egentlig innvandrere, de som er kommet de siste 20 årene? Er det ikke nesten bare flyktninger? Og er det ikke ganske naturlig at noen som er flyktet fra et sted ikke integreres like lett som noen som drar frivillig?

De store gruppene som kommer er vel asylsøkere (flytktninger?), men også på familiegjeforening. Jeg vet ikke om vi kan kalle familiegjenforeninger for flyktninger? For mange er det et press om på familien her i Norge for å gifte bort datter/sønn til en i utlandet, for å skape oppholdstillatelse/statsborgerskap til enda en i familien.
Mange innvandrere har stoor familie her.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 14:08   #218
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Uansett, vi trenger ikke gå videre på avsporingen, men selv om mange i Norge ikke deler frps grumsete syn på dem med annen hudfarge, så bør man ikke nødvendigvis sette seg ned og være veldig fornøyd med seg selv. Vi kan alle bli bedre.

Vel, for integreringens del er jeg veldig lite fornøyd med at jeg flyttet bort i fra et område med mange innvendrare eller hva vi nå skal kalle dem.
Jeg ble en del av et mønster; hvitinger flyttet ut, flerkulturelle inn.
Vaktmesteren var helt oppgitt. Ingen norske var på visning på leiligheten vår.
For meg var det det som du har nevnt tidligere, man søker seg til det man er kjent med, av språk og kultur. Jeg følte meg ensom i blandt klynger på 20 stykker med annet språk og kultur, jeg gikk ofte alene eller m et barn. Det var en og annen "nordmann" også ute, men innvandrerne var klart i dominans, og jeg forstod ikke språket. Jeg var eneste norske på åpen barnehage. Den ikke-fungerende barselgruppa har jeg allerede nevnt.
For å få integreringa til å funke, må man motvirke trenden med at norske flytter ut, innvandrere inn. Man må rett og slett stimulerer nordmenn til å ikke flytte ut av innvandrerstrøk. Som en del av det.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 16:09   #219
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Bønna, der satte du virkelig ord på et stort problem. Det er et faktum at enkelte områder i Oslo er inne i en veldig ond sirkel; etniske nordmenn flytter ut av områdene nettopp fordi de føler seg i mindretall. Og inn flytter innvandrere. Det er faktisk et problem, og det har ikke med fremmedfrykt å gjøre, men at man ikke ønsker å være minoritet i eget land.

Gammel 26-02-09, 16:12   #220
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilke områder gjelder det?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.