Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2009

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-09, 00:01   #161
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bøker lest i 2009

Noba: Takk for boktips!

Så fint at det er så mange som gidder å skrive litt om bøkene dere har lest, jeg setter i alle fall kjempestor pris på det, selv om det bare er en kort kommentar. Grønnprikk til alle dere!

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 10:05   #162
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Francis Meyers lidenskap av Henrik Langeland ( )
2. Engel av nylon av Helene Uri (gråt bare på siste siden)
3. Honningtunger av Helene Uri ( )
4. Prost Gotvins geometri av Gert Nygaardshaug (helt grei)
5. Afrodites basseng av Gert Nygaardshaug (greiere)
6. Kurt quo vadis av Erlend Loe ( - Prototypen og jeg begynte på denne, men jeg synes den ble for voksen for ham etter hvert at jeg måtte lese den ut på egenhånd)

Leser nå:
7. Maskerade av Terry Pratchett (grabbet den med meg i morges og tok feil bok - skulle egentlig ha lest Lord and Ladies først)

Gammel 25-02-09, 10:13   #163
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Markus Zusak: The Book Thief. Jeg er enig med det Skilpadda sier i sin spoilertag.
2. Is-nostalgi. Morsom-nostalgisk, men dårlig språkvasket.
3. Pondus 8. divisjon. Ja, tegneserier i bokform teller vel, det også?
4. Jean-Dominique Bauby: The Diving-Bell and the Butterfly. Rørende, og fantastisk beskrevet med tanke på at forfatteren måtte memorisere alt i hodet før han fikk kommunisert innholdet videre.
5. Nini Roll Anker: Den som henger i en tråd. Nyttig lesing om hvordan livet var for "vanlige" folk for bare 70 år siden. Gripende.
6. Dawn French: Dear Fatty. Dawn French' memoirer. Jeg liker dama, så det var morsom lesing. Ikke høyverdig litteratur, men underholdende og interessant.
7. Khaled Hosseini: The Kite Runner. Jeg leste A Thousand Splendid Suns i fjor, og var overbegeistret, så jeg trodde ikke helt på mannen min da han sa at The Kite Runner var enda bedre. Men det var den.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 16:00   #164
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

1. Abid Raja: Talsmann. Interessant om minoritetssosiologi
2. Helene Uri: Den store faktaboka om språk (ungdomsbok) - Spennende!
3. Klaus Sonstad: Far på ferde. Morsom og lettlest
4. Hallgeir Opedal: Alltid på ein søndag : Opedal i utval. Tiddelibom leser nynorsk! Morsom
5. Astrid Lindgren: Pippi Langstrømpe (alle 3 bøker i en. Stor stas for mor og barna)
6. Eoin Colfer: Kaptein Kråkes hevn (barnebok)
7. Karin Alvtegen: Skyld. Krim, helt grei
8. Anne B. Ragde: Ikke gi meg mat (barnebok)
9. Tore Renberg: Farmor har kabel-TV. Veldig bra, flashback til 80 tallet og sky channel
10. Tore Renberg: Videogutten. Usj, likte den ikke. Ikke fordi den ikke var godt skrevet, men lite hyggelig handing.
11. Heidi Linde: Juggel. Likte godt!
12. Afshan Rafiq: Utfordringer og muligheter. Uinteressant, i alle fall etter å ha lest Talsmannen først.
12. Erlend Loe: Kurtby (barnebok. Men barna likte ikke, så jeg leste ferdig på egenhånd) Ingen barnebok, synes jeg
13. Ole Lund Kirkegaard: Sirkus Benito kommer til byen (barnebok)
14. Carl Magnus Palm: Abba (biografi) Morsom. Vi er helt på Abba-hakket hjemme
15. Yvonne C. Kuhn: Det er trikken i ditt liv. Irriterende hovedperson
16. Denise Rudberg: Søsteren. Lettlest og morsomt fra dekadent overklasse i Stockholm. Ingen litterær höjdare akkurat.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx

Sist redigert av tiddelibom : 26-02-09 kl 21:08.
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 20:56   #165
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Håkan Nesser: En helt annen historie - Liker veldig godt Håkan Nesser sine bøker, og anbefaler bøkene sterkt!

2. Liza Marklund - En plass i solen - Jeg liker disse bøkene også, selv om jeg blir en smule forvirret på slutten..

3. Arnaldur Indridason - Røsten - Islandsk krim. Boka er ikke fantastisk, men jeg liker måten den skrives på. Lun på en måte.

4. Arnaldur Indridason - Vannet - Islandsk krim.

5. Kjell Eriksson - Steinkisten - Svensk krim. Denne var også ok! Kanskje litt vel mye skildringer, og ikke sjokkerende eller vanvittig spennende. Men grei lesing.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 21:01   #166
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Håkan Nesser: En helt annen historie Helt grei krim!
2. Johan Falkberget: Den fjerde nattevakt Denne har jeg lest mange ganger og den slutter aldri å fascinere meg. Det er en av de beste bøkene jeg vet om. Dybden, realismen, symbolbruken og språket i boka er fantastisk.
3. Håkan Nesser: Svalen, katten, rosen, døden Grei krim som jeg nok ikke kommer til å huske lenge.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 23:24   #167
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

1. Selma Lønning Aarø: En rekke avbrutte forsøk. Morsom oppvekstroman for oss som vokste opp på 80-tallet. Kanskje ikke helt slik min egen ungdomstid var, men jeg humret meg gjennom den. Liker måten Aarø skriver på.
2. Jonathan Safran Foer: Everything is Illuminated.
3. Douglas Kennedy: the Pursuit of Happiness
4. Alexander McCall Smith: The comfort of Saturdays
5. Tore Rennberg: Kompani Orheim
begynner nå på
6. Ingvar Ambjørnsen: Den siste revejakta

Gammel 26-02-09, 23:50   #168
Manga

Manga sin avatar

Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

1. Jan Mehlum: Det ingen vet - Spennende bok, men det gikk litt tråttere å lese etterhvert synes jeg. Handlingen er mest fra Tønsberg og siden jeg er oppvokst like i nærheten så kjenner jeg igjen steder, noe som på en måte gjorde den litt ekstra bra å lese.

2. Elizabeth Rossiter: Sitronhavens hemmelighet - Denne boka leste jeg for første gang for mange år siden. Den er skrevet en gang på 80-tallet. Jeg husket ikke noe av handlinga, bare at jeg har lest den 2 ganger tidligere og at den var spennende. Og spennende var den fortsatt.

3. Liza Marklund: En plass i solen- Jeg har lest en bok tidligere av denne forfatteren og likte den ikke. Derfor har det ikke fristet å lese noen flere av henne. "En plass i solen" glemte jeg å avbestille fra bokklubben. Ganske irriterende. Men, så hørtes den jo litt spennende ut da jeg leste hva den handlet om og jeg tenkte at jeg fikk gi den en sjanse. Og det er jeg glad for. En utrolig spennende bok! Hvert ledige øyeblikk måtte brukes til lesing av denne boken. Anbefales!

4. Håkan Nesser: Skyggene og regnet - Jeg likte boka. Det eneste som var litt irriterende var at det var litt vel mye hopping i tid, fram og tilbake og hit og dit hele tiden.

Gammel 27-02-09, 09:38   #169
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

4. Hallgeir Opedal: Alltid på ein søndag : Opedal i utval. Tiddelibom leser nynorsk! Morsom
5. Astrid Lindgren: Pippi Langstrømpe (alle 3 bøker i en. Stor stas for mor og barna)
9. Tore Renberg: Farmor har kabel-TV. Veldig bra, flashback til 80 tallet og sky channel
10. Tore Renberg: Videogutten. Usj, likte den ikke. Ikke fordi den ikke var godt skrevet, men lite hyggelig handing.
12. Afshan Rafiq: Utfordringer og muligheter. Uinteressant, i alle fall etter å ha lest Talsmannen først.
12. Erlend Loe: Kurtby (barnebok. Men barna likte ikke, så jeg leste ferdig på egenhånd) Ingen barnebok, synes jeg
16. Denise Rudberg: Søsteren. Lettlest og morsomt fra dekadent overklasse i Stockholm. Ingen litterær höjdare akkurat.
17. Jostein Gaarder: Appelsinpiken. (ungdomsbok). Veldig søt, veldig Gaardersk, filosofisk og klok.

Groucho Marx
Gammel 27-02-09, 11:35   #170
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

I vinterferien har jeg lagt jobben på hylla, og lest Rebecca av Daphne de Maurier, en gammel klassiker, som faktisk er kjempespennende på sitt fornemme vis. Språket r også facsinerende, med exhaust i stedet for eksos og baller for ball i flertall...anbefales!

Gammel 27-02-09, 16:52   #171
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

1. Liza Marklund - Paradiset
2. Liza Marklund - Prime Time
3. Liza Marklund - Nobels Testamente
4. Liza Marklund - Livstid
5. Gunhild Øyehaug - Vente, blinke Hva skal jeg si om denne? Synes den bølget frem og tilbake mellom fullstendig meningsløs og helt grei, men innimellom glimtet den til med litt humor. Litteraturhenvisningene ble for fjerne for meg, og måten de ulike personene hang sammen på ble nesten for påtatt. Kanskje fordi vi ble så lite kjent med noen av dem? Jeg fikk rett og slett litt "flink pike viser fortellerteknikker"-følelsen. Og så syntes jeg at Kåre var en skikkelig dust Alt i alt ikke en bok jeg ville kjøpt igjen.

Sist redigert av mosol : 02-03-09 kl 23:20. Årsak: Vesentlig skriveleif
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 23:14   #172
Koiane
hullteppe

Medlem siden: Feb 2009
Koiane har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg slutter her og sletter derfor alle mine 21 innlegg

Sist redigert av Koiane : 20-08-10 kl 14:00.
Koiane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 12:02   #173
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koiane, her.

Heter det ikke baller i flertall da?

Ikke når det er snakk om et ball, altså et selskap.

Gammel 01-03-09, 21:49   #174
Koiane
hullteppe

Medlem siden: Feb 2009
Koiane har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg slutter her og sletter derfor alle mine 21 innlegg

Sist redigert av Koiane : 20-08-10 kl 14:00.
Koiane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 17:38   #175
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Så sånn var det ja. Det var maskeradeball det var snakk om her ja, de flotte ballene på Manderley...

Gammel 02-03-09, 23:15   #176
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

.

Før jeg kom så langt at jeg leste det med Stockholm og overklasse lurte jeg på hvems søster boken handlet om.

Gammel 02-03-09, 23:40   #177
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Ken Follet World without End. Jeg elsket Pillars of the Earth i hine hårde dager, og gledet meg til denne. Litt nedsig, litt stereotype figurer, men jeg var opptatt av historien.

2. Terry Pratchett Maskerade. Jeg ler og koser meg. Pratchett skuffer aldri!

3. Allan Bennett The Uncommon Reader. Om dronning Elizabeth som oppdager litteraturens gleder. Artig liten bok

4. C.J. Sansom Winter in Madrid. Spennende, trist, interessant og med ny (for meg) kunnskap om den grusomme borgerkrigen.

5. Mari Jungstedt Den som ingen ser. Grei krimbok. Jeg kommer sikkert til å lese flere av henne.

6. Maeve Binchy Nights of Rain and Stars. En skuffelse. Jeg pleier å like bøkene til Binchy, men denne var platt og kunne knapt gått som føljetong i ukeblad.

7. Mari Jungstedt Den innerste kretsen. Igjen; Grei krim.

Gammel 03-03-09, 09:39   #178
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Standard

17. Jostein Gaarder: Appelsinpiken. (ungdomsbok). Veldig søt, veldig Gaardersk, filosofisk og klok.
18. Ole Lund Kirkegaard: Vesle Virgil (barnebok) Gjensyn med barndommens litteratur når 6-åringen er i rett alder. Jeg synes det er kjedeligere enn jeg husket, men hun synes de er morsomme.
19. Ellen og Heidi Linde: Resten av livet. Småmorsomt om småbarnstid. Til tider veldig gjenkjennelig.

Groucho Marx
Gammel 07-03-09, 21:32   #179
Callisto

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Slenger meg med på denne tråden jeg også.

1. Linda Skugge - Min søsters bryllup. Skugge er svensk jounalist og feminist. Dagbok stil. Ingen højdare!
2. Khaled Hossein - Drageløperen. Anbefales.
3. Victoria Hislop - Øya. Anbefales.

Gammel 08-03-09, 01:43   #180
Guava

Guava sin avatar

Standard

1. Håkan Nesser: En helt annen historie Helt grei krim!
2. Johan Falkberget: Den fjerde nattevakt Denne har jeg lest mange ganger og den slutter aldri å fascinere meg. Det er en av de beste bøkene jeg vet om. Dybden, realismen, symbolbruken og språket i boka er fantastisk.
3. Håkan Nesser: Svalen, katten, rosen, døden Grei krim som jeg nok ikke kommer til å huske lenge.
4. Henning Mankell: Den femte kvinnen Underholdende nok. Klassisk Mankell.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:51.