Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mål til pepperkakehus - noen som har?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-06, 14:12   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mål til pepperkakehus - noen som har?

Tenkte å bake pepperkakehus i dag eller i morgen, og med komihuset fra den gangen jeg prøvde å designe et hus selv friskt i minne, så tenkte jeg å spørre om noen har en link til en side med mål, eller har mål selv?

:takk:

Gammel 15-12-06, 14:19   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mål til pepperkakehus - noen som har?

Noen jeg kjenner kjøpte en pakke med pepperkakehusformer på Obs! ...

Men om du får tak i den Tine Jul gratisgreien de deler ut, så er det tegninger til stabbur der.

Gammel 15-12-06, 14:25   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

SOS Barnebyer har faktisk. http://kampanjer.sos-barnebyer.no/pe...perkakebarnby/

Gammel 15-12-06, 14:28   #4
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

SOS Barnebyer har faktisk. http://kampanjer.sos-barnebyer.no/pe...perkakebarnby/

Ser man det! Det blir noe for fedrene å bygge i samarbeid med barna på søndag, en hel SOS barneby.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-06, 14:41   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde tenkt å gjøre det litt enklere, etter idé fra et nummer av Familien. Der laget de små hus etter mønster omtrent som vedlagt - de to bitene med spiss blir kortvegger, to av de rektangulære bitene blir langvegger og de to siste blir tak. Kortveggene var bare 10-15 cm brede, og så hadde de laget mange små hus i stedet for ett stort, og dekorert dem litt forskjellig. Lillegutt syntes også dette så veldig bra ut, og jeg tror ungene vil være i stand til å montere og pynte sine egne hus selv, med seig melisglasur og litt hjelp.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg pepperkake1.jpg (45,5 KB, 6 visninger)
Filtype: jpg pepperkake2.jpg (51,7 KB, 5 visninger)
Gammel 15-12-06, 14:45   #6
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skilpadda den var super! Det blir fint for ungene å kunne klare å gjøre det selv. Det blir bra.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-06, 14:52   #7
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har bestilt mummipepperkakehusformer (puuuh! langt ord) fra Ellos. Mottatt idag, må vel bryte tradisjonen og bake litt julekaker for en gangs skyld. (Som litt plaster på såret, siden S ønsker seg Mummihus som hun ikke blir å få.)

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-06, 15:04   #8
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Den skulle jeg sett før.
Det hadde jo vært perfekt å ha på kontoret ifb. med SOS Barnebyer-prosjektet vårt!

Gammel 15-12-06, 20:34   #9
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes du skal bake akkurat likt pepperkakehus som sist gang, det ble jo så fiiiiint.

Gammel 15-12-06, 21:05   #10
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Da jeg gikk siste året på lærerskolen laget jeg kopi av et sveitserhus som pepperkakehus. Det var fryktelig gøy. Neste år satser vi på å lage kopi av vårt nyrehbiliterte hus (ferdig til sommeren).

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-06, 21:30   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Da jeg gikk siste året på lærerskolen laget jeg kopi av et sveitserhus som pepperkakehus. Det var fryktelig gøy. Neste år satser vi på å lage kopi av vårt nyrehbiliterte hus (ferdig til sommeren).

Hvis du leser litt mellom linjene på Adriennes innegg, så forstår du at sveitserhus er LITT utenfor min rekkevidde.

Gammel 15-12-06, 21:32   #12
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Selvsagt forstår jeg det, men det overrasker meg. Jeg har alltid trodd at du var litt smartere enn meg.

Gammel 15-12-06, 21:41   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Selvsagt forstår jeg det, men det overrasker meg. Jeg har alltid trodd at du var litt smartere enn meg.

Smartheten min rekker ikke ut i hendene, for å si det sånn.

Gammel 15-12-06, 21:48   #14
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Hm. Da er jeg lykkelig over å ha mitt hode og mine hender.

Gammel 15-12-06, 22:01   #15
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje du ikke klarer sveitserhus, Polyanna, men de er iallefall innmari sjarmerende de pepperkakehusene dine. Og så blir folk veldig imponert over ungene dine, som klarer å lage så fine pepperkakehus (for folk tror automatisk at det er ungene dine som har fått bake, ikke sant?).

Gammel 15-12-06, 22:09   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Hm. Da er jeg lykkelig over å ha mitt hode og mine hender.

Hvis du er ufin nå, så later jeg bare som om jeg ikke hører det. :zen:

Gammel 15-12-06, 22:19   #17
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Fnis.

Gammel 15-12-06, 22:40   #18
kunstnerspiren
Til tider frustrert...

Medlem siden: Dec 2006
kunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populær
Standard

Bare et alternativt "tips" til litt kunstnerisk frihet i pepperkakehusgenren: det jeg gjorde i fjor, som ble superstilig, uten noen former, var å lage fire (du kan selvsagt lage fler) store firkantede flater i forskjellige størrelser, som dekket bakeplatene mer eller mindre(altså 4 bakeplater tilsammen for hver deigflate) Så brukte jeg hjerteformer og laget "vinduer" i mønster på alle flatene. Jeg skar sikksakk øverst i den ene enden som var tiltenkt toppen på "huset". Jeg stekte en og en plate og da en var ferdig tok jeg en 1 1/2 literflaske (tom, kan være en fordel om flasken er fylt med kaldt vann) og grytelapper så jeg ikke brant meg, og overførte flaten rundt flasken slik at den fikk en rund form/dekket flasken. Slik sto jeg og holdt en stund til den ferdig stekte flaten ble kaldere og dermed stivnet. Når den er helt varm er nemlig den ferdigstekte pepperkakedeigen myk og føyelig og du kan bøye den litt for å få rund form. Slik gjorde jeg med fire flater , limte de sammen med knekk og vips et lite alternativt orentalsk slott som ungene gledet seg veldig over! Vi hadde telys i det også. Var kjempefint!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:38.