Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salg
Før om åra kunne ikke artister nå ut til massene hvis ikke en eller annen på plateselskapet mente produktet deres hadde kommers nok vinkling til å bli noe de kunne tjene seg rike på. I dag kan all som har noe å komme med bli hørt og det er ikke lenger en siling av kultur hos enkelte plateselskapsmedarbeidere. Sånn sett har vel torrentene gjort et stort skritt i retning av å spre mer kultur i et videre spekter - ikke mindre.
Og angående hvem som tjener penger på denne kulturen. Er det noen her som tror at en gjennomsnittlig artist tjener særlig mye på sitt eget produkt på platene han eller hun selger?
For å si det sånn - artister har som regel jobb på si de. Det er platebransjeansatte som tjener penger på det artistene lager av plater. Det er ikke mange artister i Norge i dag som tjener penger nok til å leve av platesalget sitt. Konsertene derimot tjener de en del på. Og dem går jeg på flere av. Spesielt Kaizers fordi de legger ut sine nye skiver selv så jeg kan høre musikken og finne ut at dette er så bra at jeg vil bruke det mangedobbelte av hva platen koster og gå og se dem live.
|