Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Malin Yasmins Magiske Biffgryte

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-09, 17:28   #1
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Malin Yasmins Magiske Biffgryte

Malin Yasmins magiske biffgryte (Navnet ble bestemt av seksåringen selv. )

To Kiwi-biffer (Jeg brukte Mørbrad. Ca 300 gram.)
1 løk
1 kinesisk hvitløk
4 store champignoner
1 liten kartong fløte
3 rause ts tomatpure
2-3 håndfuller røde linser
1/2 broccoli i små buketter
Salt/pepper/viltkrydder/Urter og hvitløk (krydder)
1/2 kork eddik

Skjær biffen i strimler, og stek i en panne til den er nokså akkurat gjennomstekt, og ta den av varmen. Kok ut pannen med ca en dl vann, skrap godt i bunnen av pannen for å få med all smaken, og la det koke et par-tre minutter. Stek hakket sopp/løk/hvitløk i litt smør i en gryte, og hell vannet fra pannen over når løken er myk. Hell over en liten kartong fløte, sleng i linser og tomatpure og rør godt. Krydre med salt/pepper/viltkrydder/urter og hvitløk, og la dette koke i ca femten minutter. Linsene tykner sausen og gjør den mer mettende. Ha i brokkolien og la det putre noen minutter til, slik at brokkolien får ønsket konsistens. Rør inn biffstrimlene og server med fullkornsris og evt. salat. Har man i litt mer linser kan man sikkert droppe risen også.

Seksåringen er til vanlig ganske kresen når mamma tester ut retter med linser og andre snodige saker, men denne gikk ned på høykant. Selv klumpeallergiske Leo spiste masse! (Han elsker visst brokkoli, flinke gutten min.) Malin lurte fælt på hva sausen het, og siden jeg aldri har lagd det før, så fikk hun bestemme navn. Hun mente at jeg har brukt mamma-magien min for å lage retten spesielt til henne, så da ble det Malin Yasmins magiske biffgryte.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-09, 17:57   #2
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Malin Yasmins Magiske Biffgryte

Legg til kikerter og sorte bønner så har du Inters godgryte.

Gammel 04-03-09, 18:09   #3
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Hva er kinesisk hvitløk?

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-09, 18:18   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Hva er kinesisk hvitløk?

Feddløs hvitløk, den beste synes jeg. Mye mer praktisk, jeg bruker alltid en hel i de fleste retter. Helst to hele, men mannen liker ikke for mye hvitløkssmak.

http://www.frukt.no/artikkel.aspx?ar...04&mnu4id=1111

Gammel 04-03-09, 18:25   #5
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Den er litt mildere enn vanlig hvitløk, og "tommelfingerregelen" er at en hel kinesisk tilsvarer tre fedd.

Gammel 04-03-09, 18:27   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det står at smaken er den samme og jeg synes ikke den er mildere hvertfall. Heldigvis.

Edit: åja nå leser jeg at den kan oppfattes som litt mildere.

Gammel 04-03-09, 18:29   #7
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Standard

En kinesisk var akkurat passe i denne. Ble litt sånn stroganofaktig, bare bedre. VELDIG mettende var den i hvertfall. :mett enda:

Gammel 04-03-09, 18:36   #8
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Feddløs hvitløk, den beste synes jeg. Mye mer praktisk, jeg bruker alltid en hel i de fleste retter. Helst to hele, men mannen liker ikke for mye hvitløkssmak.

http://www.frukt.no/artikkel.aspx?ar...04&mnu4id=1111

Feddløs hvitløk bruker jeg mye. Jeg visste bare ikke at den het kinesisk hvitløk.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:17.