Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Det har ikke bare med pedagogisk opplegg å gjøre, men kunnskap om hvordan unger reagerer på ulike situasjoner f.eks. Greie å opprettholde rutiner og godt arbeidsmiljø gjør at man får en bedre arbeidsplass, som igjen gir mindre sykdom og gjennomtrekk. En arbeidsplass blir også mer attraktiv hvis kompetansen er høy, og de ansatte har mulighet til å utvikle seg. Alt dette blir bedre med utdannet personale er min erfaring.
Då burde det kanskje bli krevd pedagogisk utdanning for å få lov til å få barn? For alle vi foreldre uten pedagogisk utdanning veit ingenting om korleis barn reagerer på ulike situasjonar?
Klart det er viktig å ha gode rutiner og eit godt arbeidsmiljø. Men dette er vel mulig å oppnå sjølv om det er underskudd på pedagogar ein periode? Ein assistent med 15 års erfaring klarar vel å ta seg av den biten?
Eg seier ikkje at det ikkje er behov for pedagogisk personale på småbarnsavdelingar, men eg meiner det også er andre eigenskapar enn kunnskap om pedagogiske teoriar som er viktige.