Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Jåleforumet

Alternativer til deodorant?

Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-09, 00:06   #61
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Alternativer til deodorant?

Klipper og limer fra Wikipedia:

Sitat:

Chlorophyllin, a food additive and alternative medicine, is a water-soluble, semi-synthetic sodium/copper derivative of chlorophyll. Chlorophyllin is the active ingredient in a number of internally-taken preparations intended to reduce odors associated with incontinence, colostomies and similar procedures, as well as body odor in general. It is also available as a topical preparation, purportedly useful for both treatment and odor control of wounds, injuries, and other skin conditions - notably radiation burns.[citation needed] As a food coloring agent, chlorophyllin is known as natural green 3 and has the E number E141

Du kan altså kjøpe klorofyllet syntetisk eller du kan lage det selv:
Fyll et syltetøyglass med nyslått gress, fint kuttet. Hell en kopp vodka over. Skru lokket på slik at glasset blir tett. Settes et mørkt sted i en uke. Sil av vesken og kast gresset. Brukes i oppskriften slik: 1 ss klorofyll, 1 ss natron og en kopp maismel.

Denne oppskriften har jeg ikke forsøkt og kan derfor ikke gå god for at den faktisk fungerer. Jeg går ut fra at klorofyllet har en lukthemmende virkning enten forebyggende eller for å dekke over. Jeg må bare si at jeg trives godt med natron/mais-blandingen min, vanlig deodorant er blitt nesten ekkelt.

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 18:46   #62
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Trekker alt tilbake, den blandinga av natron og maismel fungerer, men ikke i mere enn 5 timer av gangen. Tilbake til labben.

Gammel 15-02-09, 22:45   #63
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har nå prøvd selvlaget pulverdeodorant og forkastet den, samt krystallstein og omfavnet den. Den virker akkurat like godt som en vanlig deodorant. Det står "no harmful aluminiums" på den selv om det er ettellerannet aluminium på innholdslisten. Veronal, du mente kanskje at aluminum var skadelig uansett?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 22:56   #64
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mente at at aluminium ikke er 100% immobilisert selv i alum som er krystallstein. Dosene (dvs. i hvilken grad aluminium frigjøres sammenlignet med antiperspirant) har jeg ikke funnet noen arbeider på. Jeg mener ingenting om om hvorvidt aluminium er skadelig eller ei annet enn at jeg ikke tror på udokumenterte påstander og bruker derfor mer enn gjerne vanlig antiperspirant med aluminiumklorohydrat.

Gammel 15-02-09, 22:58   #65
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Ja det gjør du vel.

Gammel 26-02-09, 15:48   #66
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Aloe Vera hadde en deodorant som var uten aluminium, men den inneholdt Triklosan da. Forever living heter de som selger den. Jeg måtte spørre hvorfor den inneholdt parabener og triklosaner, men det kunne ikke selgeren svare på. Jeg turte ikke kjøpe den da, og kjøpte heller den Coop sin som er svanemerket.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 17:48   #67
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Jeg skjønner ikke lenger vitsen med industrifremstilte deodoranter med miljøskadelige stoffer og parabener når det finnes krystallstein.

Mannen min er forøvrig også overbevist.

Gammel 03-03-09, 19:10   #68
Cilius
På flyttefot

Cilius sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Snart på landet
Cilius er litt kulCilius er litt kul
Standard

Jeg bruker krystallsten og er veldig fornøyd

Gammel 06-03-09, 09:41   #69
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Krystallsteinen fungerer utmerket den, og det kommer fra en som lukter sure sokker under armene uten deodorant.

Gammel 06-03-09, 09:45   #70
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg skjønner ikke lenger vitsen med industrifremstilte deodoranter med miljøskadelige stoffer og parabener når det finnes krystallstein.

Mannen min er forøvrig også overbevist.

Fordi krystallsteinen inneholder nettopp det som er skadelig i deodoranter?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 09:53   #71
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Konstanterer at krystallsten lukter ca det samme som Dove deodorant. Dvs ikke kjempebra. Innser også at jeg neppe trenger bruke deo hver dag. Glemte det i går, og kan ikke si jeg merket den helt store forskjellen. Mulig jeg kan være litt slakkere på dette på vinteren.

Ellers så hører jeg gjerne på hvilke deodoranter som ikke er så verst?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 09:56   #72
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Nå er jeg ikke veldig bevandret i krystallsteinens verden; er det en stein? Altså, noe man finner i naturen? For da er det vel et poeng at vanlig deodorant må lages i fabrikker som sikkert har utslipp, og emballeres i plasthylser som kastes og sånn? det er jo flere hensyn å ta når man velger produkt.

Gammel 06-03-09, 10:02   #73
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De som selges er nok fremstilt kommersielt. De er veldig lette å lage - du kan dyrke dem frem i løpet av noen dager/uker.

http://chemistry.about.com/cs/howtos/ht/alumcrystal.htm

Gammel 06-03-09, 10:06   #74
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har laget sånne småkrystaller engang :nerd:. Man blander sammen noen greier, så venter man en periode, og vips. Men det ble jo mer småbiter da..
Kunne jeg bruke dette som deo da?

Gammel 06-03-09, 10:07   #75
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Var det alumkrystaller du laget?

Gammel 06-03-09, 10:10   #76
Joika
Pauset

Standard

Husker ikke helt. Hadde et kjemisett som inneholdt noe pulver (var en sær fjortiss med en sær far og litt spesielle interesser ). Blandet det med vann, og mulig noe mer.. husker ikke helt. Etter en periode så lå det igjen krystaller i glasset.

Mulig krystallene var litt mer blå i fargen... ikke sikker....

Er du kjemi-dame?

Gammel 06-03-09, 10:11   #77
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Jau.

Gammel 06-03-09, 10:12   #78
Joika
Pauset

Standard

Ja, ser på oppskriften nå. Det må ha vært dette. Blir jo litt som å dyppe stearinlys dette da. Litt etter litt så klistrer det seg på mer og mer. Med det virker jo en smule langtekkelig.

Gammel 06-03-09, 10:27   #79
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Så vidt jeg vet inneholder ikke krystallsteinene hverken parabener eller diverse fragranser/parfymer. At de inneholder aluminium kan jeg leve med så lenge jeg slipper det andre.

Sist redigert av Bada-Bing : 08-03-09 kl 08:02.
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 11:36   #80
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Hvor får man tak i disse krystallsteinene da?

Jeg må ha en eller annen form for deo, ellers lukter det som om katta til naboen har pissa på meg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:54.