Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Anbefal meg en trist eller følelsesnær bok

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-09, 17:25   #41
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal meg en trist eller følelsesnær bok

Ja, også synes jeg "Tivolireise" av Tove Myhre var sterk lesning. Lyrisk og litt krevende å lese synes jeg, det falt noen tårer underveis.

Gammel 06-03-09, 17:41   #42
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Meg eier ingen av Åsa Linderborg er litt trist og veldig gripende. Jeg hadde vondt i hjertet da den var ferdiglest.

Den synes jeg også er kjempefin! Og den er ikke ensidig trist. Det er en skildring av forfatterens oppvekst med en pappa som er alkohliker. Den er trist, men også morsom, vittig og rørende på en bra måte. Hun skriver utrolig bra!

Gammel 06-03-09, 17:55   #43
Bærekraftig
Gro

Bærekraftig sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Meg eier ingen av Åsa Linderborg er litt trist og veldig gripende. Jeg hadde vondt i hjertet da den var ferdiglest.

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Den synes jeg også er kjempefin! Og den er ikke ensidig trist. Det er en skildring av forfatterens oppvekst med en pappa som er alkohliker. Den er trist, men også morsom, vittig og rørende på en bra måte. Hun skriver utrolig bra!

Denne anbefaler jeg også!

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 18:03   #44
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mens vi er inne på alkoholikerfedre: Angela's Ashes.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 18:11   #45
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Helene Uri: Engel av nylon.

Ja, den var sterk. I samme sjanger er Siri Kvamme: Vinterhjerte. Hjerteskjærende.

Gammel 06-03-09, 19:08   #46
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Av måneskinn gror det ingenting av Torborg Nedreaas.
Men tankene mine får du aldri av Sverre Asmervik.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 20:30   #47
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Drageløperen
Gulldronning, perledronning
På vei til en venn

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 20:30   #48
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg skulle inn å foreslå Idas dans, men det hadde noen gjort før meg.

Gammel 06-03-09, 20:49   #49
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"We were the Mulvaneys"

Gammel 06-03-09, 20:50   #50
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Jeg liker godt mor-barn tematikk og generelt bøker der relasjonen får hovedfokus og der følelsene til personene kommer fram og smitter.

"Ikke uten min datter" av Betty Mahmoody (tror jeg hun het). Gammel bok, men jeg ble iallfall veldig grepet av historien - etter hvert. Jeg opplevde henne som rasistisk og dømmende i den første delen av boken, men det tok seg opp etter hvert.

Dette er med forbehold om at det sikkert er 15 år siden jeg leste boka, så det er mulig jeg ikke hadde likt den like godt i dag.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 20:53   #51
Majka
Kometkamerat

Majka sin avatar

Medlem siden: May 2008
Majka er litt kulMajka er litt kul
Standard

Engelen på det sjuende trinn av Frank McCourt vil jeg anbefale.

Majka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 21:08   #52
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Ikke uten min datter
Gulldronning, perledronning
På vei til en venn
Meg eier ingen

Jeg har lest disse bøkene også. "Gulldronning, perledronning" av Margareth Skjedbred kan jeg anbefale, særlig til spesialpedagoger, folk som jobber innen barnevernet og andre som jobber med barn som har opplevd særs vonde ting da den viser tilnærmingsmetoder som er alternative.

"Meg eier ingen" er også en veldig god bok, anbefales!!

En av de sterkeste bøkene jeg har lest er "Vi kaller ham Anna" - en bok om mobbing (husker ikke forfatteren) og "Nikki", som er en bok om en gutt med adferdsproblemer som skyldes hjemmeforholdene. Han vokste opp i et hjem med festing og narkotikamisbruk og var veldig preget av det. I denne boka hører vi om dem som står rundt han (lærere og diverse fagpersoner), en sterk bok som bør være obligatorisk for lærere og andre som jobber med barn.

Gammel 06-03-09, 21:11   #53
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Nå da? Jeg kom iallefall inn nå

Jeg kom inn nå, takk skal du ha!

Gammel 06-03-09, 21:18   #54
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Det jeg elsket av Siri Hustvedt.

Gammel 06-03-09, 21:19   #55
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Og så slutter jeg meg varmt til anbefalingene av Åsa Linderborg.

Gammel 06-03-09, 21:19   #56
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Det jeg elsket av Siri Hustvedt.

Å ja, den glemte jeg!

Gammel 06-03-09, 21:30   #57
Alhelí
Fullverdig medlem

Alhelí sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Alhelí har et hav av muligheter foran seg
Standard

Plutselig høre noen åpne en dør, av Trude Marstein, er småfæl.

Jeg var skikkelig sint på TM etter å ha lest boka...

Gammel 06-03-09, 22:39   #58
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Mens vi er inne på alkoholikerfedre: Angela's Ashes.

Opprinnelig lagt inn av Majka, her.

Engelen på det sjuende trinn av Frank McCourt vil jeg anbefale.

Det var det den het på norsk, ja.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 23:00   #59
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Den første som faller meg inn er Øya av Victoria Hislop.

Gammel 07-03-09, 01:50   #60
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan absolutt signere anbefalingen av "The woman who walked into doors," ja.

Ellers har jeg nettopp lest "gutten i den stripete pysjamasen," og den ødela meg litt en god stund.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:40.