Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Shamus barnetøy

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-09, 11:58   #681
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Shamus barnetøy

så mye fint du lager! Hvor henter du inspirasjonen? Bøker? Eller designer du produktene selv?

Gammel 06-03-09, 12:01   #682
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Tusen takk for ros!

tinkadott - Jeg henter inspirasjon fra bøker, blader, blogger, barnebøker, bilder fra 60-70 tallet, stoffer og mannen i gata.
Jeg designer alt selv ja.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv  
Gammel 07-03-09, 22:07   #683
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Min lille tass på 4 år har i ukesvis mast om at jeg må sy en genser til ham med Lynet ("Cars") symerkene på.
Da jeg kjøpte dem hadde jeg aldeles ikke tiltenkt dem på klær, de skulle på en barnehagesekk, eller en pose til leker eller toalettveske, lue eller lignende.

Ergo, jeg har drøyd det leeeenge og håpt han skulle ombestemme seg.. hehe..
Nå kunne jeg ikke si "snart vennen" lenger.. stakkars gutt var overivrig hver gang han fortalte hvordan de skulle ligge på genseren. Lille designerspiren min.

Anyway.. genser fikk han, og han hylte av latter og glede da han fikk den... mission completed og lykkelig Nathaniel ble resultatet.

Storesøsters avlagte genser i størrelse 146 ble utgangspunkt for bolen.
Her ligger mønsteret til raglandermet på, da det var det som var planen for gjenbruksgenseren.
Som motvekt har jeg brukt gressgrønn ribb fra S&S.
Symerkene ligger oppå, disse var jo de viktigste må vite.

Jeg klipte først opp ermene og bolen i sidene.
Deretter brettet jeg forstykket på bolen i to og la forstykket på mønsteret oppå og klipte ut det jeg trengte. Det samme gjorde jeg med bakstykket.
Jeg passet på å legge bunnen på mønsteret mot bunnen på genseren, slik at jeg fikk benyttet meg av det ferdige opplegget. Genialt.
Ermene var jo også for vide, så jeg klipte av litt på vidden men beholdt opplegget der også for å få en helhet til bunnen på bolen.
Jeg overlocket de to ermedelene sammen til slutt og sydde en stikning for å holde den på plass.
Neste gang kommer jeg til å klippe den enda smalere enn jeg gjorde her. Det stripete stoffet er mer elastisk enn ribb stoffet og den blir dermed litt videre enn jeg hadde planlagt nederst på ermet.

I halsen sydde jeg gressgrønn ribb.
Er veldig fornøyd med lengden på ribben jeg har kommet frem på Nathaniel og Aleas gensere, den ligger jevnt og fint og glir lett over hodet.
I tillegg skjuler den eventuelt genser under. De fleste kjøpte gensere har vid hals hvor ullundertøy stikker frem osv. Det er ikke alltid like fint.

SLIK BLE DEN TIL SLUTT, Str. 122. (Litt stor, men godt å ha noe å vokse i):

Fremme

Bak

Actionbilder (min sønn elsker å posere med nye klær.. ) finner du i BLOGGEN.
Legg gjerne igjen en kommentar... .. er sååå kosjliii! hihi..

Sist redigert av Shamu : 09-03-09 kl 00:42.
Shamu er ikke aktiv  
Gammel 07-03-09, 22:11   #684
DollyDuck
Superduperaktiv

DollyDuck sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
DollyDuck er litt kulDollyDuck er litt kul
Standard

Kjempeflott!!

Gammel 08-03-09, 12:28   #685
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av DollyDuck, her.

Kjempeflott!!

Tusen takk!

Shamu er ikke aktiv  
Gammel 08-03-09, 12:59   #686
iBam
Erfaren

iBam sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
iBam er populæriBam er populæriBam er populær
Standard

Det var en superkul genser, skjønner godt han ble fornøyd. Jeg blir så imponert når jeg ser folk som er så flinke med håndarbeid, blir så misunnelig *sukk*

Gammel 08-03-09, 16:37   #687
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Den ble knallfin! Ribben i halsen ble veldig fin. Er det coverlocken du har brukt?

Gammel 08-03-09, 18:10   #688
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

herregud så flink du er!!!

Gammel 08-03-09, 18:26   #689
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Du er så flink, Shamu! Og det er direkte farlig å gå inn bare for å kikke i bloggen din.

Gammel 08-03-09, 20:19   #690
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av iBam, her.

Det var en superkul genser, skjønner godt han ble fornøyd. Jeg blir så imponert når jeg ser folk som er så flinke med håndarbeid, blir så misunnelig *sukk*

Tusen takk!
Det er ekstra moro når mottakeren blir så over seg av begeistring.. hehe.. Da gjør det liksom ikke noe at en egentlig ikke syns det er så fint med sånne symerker på..

Det er bare å sette i gang å sy selv. Øvelse gjør mester. Det er utrolig moro og virkelig farlig vanedannende. hehe..

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Den ble knallfin! Ribben i halsen ble veldig fin. Er det coverlocken du har brukt?

Takk snupps!
Jeg har sydd ribben fast i halsen med overlock, så har jeg sydd stikning rundt halsen etterpå. Jeg skulle bruke coverlocken, men jeg glemte det.. hehe..

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

herregud så flink du er!!!

Tusen takk!

Opprinnelig lagt inn av Agurke, her.

Du er så flink, Shamu! Og det er direkte farlig å gå inn bare for å kikke i bloggen din.

Hehe... så moro da! Håper det ikke er så farlig at du unngår den da. Jeg blir veldig glad for besøk der ser du.

Shamu er ikke aktiv  
Gammel 08-03-09, 21:27   #691
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Du er utrolig flink og produktene du lager er jo knallfine!

Frøydis er ikke aktiv  
Gammel 08-03-09, 21:28   #692
gojenta
Fullverdig medlem

gojenta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Skulle ønske jeg kunne sy. En får jo så mye stilig tøy da

gojenta er ikke aktiv  
Gammel 08-03-09, 22:48   #693
gojenta
Fullverdig medlem

Standard

Og må si jeg synes du var virkelig flink.

gojenta er ikke aktiv  
Gammel 08-03-09, 23:31   #694
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Standard

Tusen takk for ros, begge to!
Det varmer utrolig masse med så masse fine tilbakemeldinger.

Shamu er ikke aktiv  
Gammel 08-03-09, 23:33   #695
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knalltøff genser, Shamu!

Gammel 08-03-09, 23:33   #696
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Å guri land, så utrolig flink du er! Jeg er virkelig imponert.

Gammel 08-03-09, 23:38   #697
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Standard

"Mirakel"

Shamu gjør ting hun ikke kan!

Jeg seriøst sliiiter med å finne meg klær på butikkene om dagen.
Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at vi har vært "stort sett" hver lørdag, de siste 3 månedene, på Kvadrat for å finne klær til meg - UTEN å finne noe!
Ikke tør jeg sy klær til meg selv heller, ja bortsett fra skjørt, som jo ikke er så skummelt.

En tunika burde jeg klare tenkte jeg, og fleece er ett takknemlig stoff å teste med.
Så i ren inspirasjon fra utallige dyktige syersker har jeg designet min egen tunika/kjole/alvekjole, kall det hva du vil.

Jeg tok utgangspunkt i en minikjole jeg kjøpte for 15 år siden, samt en annen jeg kjøpte for ca 12 år siden, samt mønster på hette fra "Børnetøj du selv kan sy" i str 11 år.
Jeg har endret på alt og kommer nok til å endre mer på neste kjole.
Hetten er gjort lenger for å få skikkelig alvehette.
Livet er gjort litt lenger da jeg har litt større pupper nå enn for 15 år siden.. hehe..
Ermene er gjort midt i mellom de to kjolene, da den ene var kort ermet og den andre lang med trompetermer (noe jeg skal ha på neste kjole).

Jeg har laget innsnitt under brystene for å fremheve dem *kremt* Ja, det er bedre enn at de er paddeflate, sant? :-)
Jeg har også sydd et fløyelsbånd under brystet for å fremheve brystet og ta fokus bort fra min gave etter 3 herlige barn: magen!
I halsåpningen har jeg plassert en knapp, bare for at det er sånn Shamu gjør.

Nederst på kjolen ville jeg ha en vintage applikasjon, ja i form av vintage stoff, ikke selve applikasjonen.. den har nemlig Kjære laget for ca 1 1/2 år siden.. ikke særlig vintage...
Stoffet er en liten favoritt fra de glade 70 årene.
Applikasjonen er en av mine favoritter og forhåpentligvis også ett av mine kjennetegn, Shamu-elefanten.
Knapp til øye er en selvfølge. Han skal jo lære noe når han er med meg på jobb i morgen. *nemlig*

Merkelappen er plassert på ermet, der syns jeg den fikk god utsikt.
Jeg er strålende fornøyd og så kry at jeg nesten sprekker!!!
Tenk at jeg fikk til å sy en tunika/kjole/alvekjole, kall det hva du vil, helt alene uten ferdig mønster!
Ikke var det vanskelig heller!! Juhuuu!
Ser jeg glad ut? *knis*

Her har jeg fått inspirasjon:
Alveskogen
Tulip og Tutamo
Ellen Sand
Mojo Design
LilleLeo
Polkadots

Shamu er ikke aktiv  
Gammel 09-03-09, 00:18   #698
gojenta
Fullverdig medlem

Standard

Dæven døtte. Den var kjempe fin!

gojenta er ikke aktiv  
Gammel 09-03-09, 02:27   #699
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Den var virkelig utrolig fin! Så flott at du kan bruke sytalentet ditt litt på deg selv også.

Kaija er ikke aktiv  
Gammel 09-03-09, 09:48   #700
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den var kjempefin, Shamu!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:19.