|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Det er, selvsagt, aldri greit å slå |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Off the map.
|
Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?
Nå vet vi jo litt om hvordan media opererer, det er jo ikke sikkert dette er noe hun selv har dratt opp av ermet, men kanskje fått et konkret spørsmål. (når det er sagt så synes jeg ikke hun virker som den skarpeste kniven i skuffen - så hvem vet)
|
|
|
#43 |
|
villende
|
Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Jeg kjenner (dessverre) flere som har hatt voldelig partner. Alle er ute av de voldelige forholdene, og alle som en kunne fortelle at de var ovebevist om at det ikke kom til å skje igjen etter den første gangen. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Jeg syns både utsagnet og denne diskusjonen vitner om et ganske, eh, ENKELT syn på vold i forhold.
|
|
|
#45 |
|
By the Sea
|
Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Jeg synes undertittelen var vel så... eh... interessant.
|
|
|
#46 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Dette reagerte jeg også på. Jeg syns det er idiotisk å gå ut i pressen med noe annet enn nulltoleranse på vold. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Jeg synes det er ekstremt uheldig at KS sier dette i media. Hun kan synse i vei så mye hun vil, men som fagperson blir det uheldig. Personlig er jeg enig med Miss Norway og mange andre som har skrevet her. Det som tas opp er komplisert. Når en psykolog sier i media at det er greit å slå (som vil være det budskapet mange sitter igjen med) synes jeg både hun forenkler et fryktelig vanskelig tema og at hun påfører voldsutsatte en byrde. For ikke å snakke om hva det kan føre til. Alt for mange kvinner blir utsatt for vold i nære relasjoner, og jeg synes ikke det er greit å forsøksvis legitimere dette. Jeg som (privat)person ser godt at det kan finnes situasjoner hvor et slag kan tilgis. Det blir noe helt annet å stå frem som psykolog i media og fremheve dette på den måten det ble gjort her, uten noen som helst refleksjoner. Samtidig håper jeg dette er et utslag av tabloide mediers hang til tabloide oppslag (men jeg er ikke sikker, gitt forhistorien om Sexskolen og osvosvosv). |
|
|
|
|
|
#48 |
|
saftig
|
Ja. Både han og jeg har evnen til å tilgi, og dette var midt i en krise i forholdet for noen år tilbake. Vi har det bedre nå enn noensinne.
In vino veritas Sist redigert av safran : 08-03-09 kl 00:33. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Om jeg hadde gått eller blitt etter det første slaget, kan jeg umulig svare på. Det kommer alt an på hvordan og hvorfor slaget kom.
|
|
|
#50 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?I all hovedsak; NEI! Ja, det kan være et engangstilfelle, men veldig veldig ofte er det jo ikke det ...og det er uansett ikke greit å slå!
|
|
|
#51 |
|
Metallica!!
|
Gaia og Polyanna har veldig gode poenger her.
|
|
|
#52 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Utroskap kunne jeg tilgitt, men ikke vold mot meg eller gutta. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Kidding, right?
|
Temperament kan gjøre mye, likeledes provokasjon. En god venninne av meg kranglet med mannen sin, og da han underveis bekreftet at han hadde flørtet med bestevenninnen hennes fiket hun ham. Ordentlig klask. Provosert av en annen verden.
|
|
|
|
#54 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Utpsyking og fysisk vold henger ofte sammen ja, men langt fra alltid, tror jeg. Jeg har heldigvis ikke opplevd noen av delene, men ser for meg at den psykiske volden faktisk ville vært verrre enn et enkelt slag. Kombinasjonen er selvsagt helt uakseptabelt.
|
|
|
#55 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Helt enig med deg.
|
|
|
#56 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Jeg stilte det samme spørsmålet til en av landets fremste eksperter på menns vold mot kvinner, dvs. jeg spurte om ett slag som regel var starten på en voldsatferd som bare ville eskalere, eller om det ene slaget ble opplevd som såpass skremmende og fremmed for den som slo at det var lite sannsynlig han ville gjenta voldsbruken. Svaret var at begge deler skjer, og at man kan la ett slag passere som en "glipp", men aldri godta at det skjer én gang til. Det trenger selvsagt ikke være slag, det kan like gjerne være andre former for tilsvarende vold. Én viktig ting; det første (av flere) slaget en kvinne opplever i et parforhold er sjelden det første overhodet. Som regel har mannen en anseelig rekke voldsepisoder bak seg rettet mot ekspartnere og/eller han har vært involvert i slåssing med andre menn. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
ctrl+z
|
Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Hvis ei venninne hadde fortalt at hun hadde blitt slått av sin partner, så hadde jeg sagt "Reis!". Jeg ser også for meg at det er begynnelsen på et mønster, svært sjelden en engangsforeteelse.
|
|
|
#58 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?Mi grense går ved det første slaget. Eg synest det er uendeleg mykje lettare å ha nulltoleranse for slag enn å skulle tolke, vurdere og justere etter kvart. Det er jo nettopp det som gjer at kvinner blir i valdelege parforhold. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Eg tenker tydelegvis omvendt av deg, for eg tenker at om mannen min hadde slått meg no (om enn berre ein gong) så hadde eg følt at eg ikkje kjende han i det heile tatt. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
ctrl+z
|
Det hadde helt sikkert vært min reaksjon også og det at jeg er overbevist om at han aldri kommer til å gjøre det er jo også en grunn til svaret mitt. Vi har imidlertid gått gjennom så mye og jobbet så hardt for å komme dit vi er i dag, at jeg hadde vært villig til å kjempe likevel. Et slag hadde aldri vært greit, ikke utroskap heller, men jeg er nokså sikker på at jeg kunne tilgitt begge deler.
|
![]() |
|
|