Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan man lære seg å bli praktisk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-09, 17:04   #1
emma71
utfordrer ikke

emma71 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
emma71 er populæremma71 er populæremma71 er populær
Standard

Kan man lære seg å bli praktisk?

Jeg er ofte veldig oppgitt over samboeren min sin (manglende) evne til å tenke praktisk og logisk. Hvilken rekkefølge man bør gjøre ting i for at det skal bli effektivt, hvordan man skal pakke for å få plass til mest mulig, hvor man bør sette fra seg ting på boden for at det ikke skal rase ned i hodet på nestemann som går inn døra, hvordan man kan legge på sengetøy uten å bruke 2 timer osv osv.
Han mener at han ikke egner seg til sånne ting, og så lenge han prøver sitt beste, men ikke får det til, må det være godt nok. Jeg mener at det går an å lære, og at det går an å forbedre hva som er "sitt beste".

Jeg prøver å senke kravene mine til hva som JEG mener er godt nok, for det er ikke jeg som skal bestemme alt. Men jeg begynner å bli så lei av å måtte fortelle han hvor han skal sette fra seg ting for at det skal bli plass, pakke alt når vi skal noe sted, rydde opp på boden annenhver uke fordi han ikke setter ting der det ikke raser, generelt ha kontroll og ansvar på alle områder her hjemme.

Noen synspunkter? Kan man lære seg praktisk tenkning?

Gammel 08-03-09, 17:06   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man lære seg å bli praktisk?

Klart man kan lære seg. Enhver tulling kan forstå at dynetrekk går lettere på en dyne om man tar det på fra vrangen.

Gammel 08-03-09, 17:07   #3
Millivilli
Aktiv

Millivilli sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Millivilli er litt kul
Standard

Jeg mener han med litt velvilje kan skjerpe seg og bli bedre ihvertfall.

Millivilli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 17:07   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, det er jo vanskelig å bli veldig logisk i tankemåten, men man kan jo lære seg rutiner.

Gammel 08-03-09, 17:10   #5
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja det tror jeg helt klart. I alle fall så kan man lære seg hvordan man gjennomfører en og en oppgave praktisk. Jeg tror heller mange har problemer med en gang alle disse praktiske oppgavene skal settes i system i tillegg. Der svikter jeg. Jeg kan fint legge taktikk for hvordan gjennomføre pakking av koffert. Men i det jeg skal vaske og tørke klær til reisen, ikke skitne til det jeg skal ha med meg dagene før, og i tillegg finne frem alt så jeg ikke glemmer noe.... Det slår ikke feil, jeg har alltid med meg noe som er vått, og jeg glemmer alltid noe.

Men det er system i kofferten når jeg reiser.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 17:11   #6
Millivilli
Aktiv

Millivilli sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Millivilli er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Altså, det er jo vanskelig å bli veldig logisk i tankemåten, men man kan jo lære seg rutiner.

Ja, det var det jeg også tenkte.
Enkelte bruker sine "jeg bare er sånn - sider" som hvilepute.

Millivilli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 17:25   #7
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enhver tulling kan forstå at dynetrekk går lettere på en dyne om man tar det på fra vrangen.

Akkurat den der tar jeg ikke. Det er jo bare klønete!

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 17:27   #8
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Eh, nei. Dynetrekk på vrangen, ta tak i hjørnene på dynen gjennom rettsiden på trekket. Rist over, rist et par ganger til og putt hjørnene i andre enden på plass. Tar 30 sek.

Gammel 08-03-09, 17:31   #9
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sitron har rett!

:forhenværende stuepike:

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 17:32   #10
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Har vært stuepike. Helt riktig som sitron sier.

Eh, nei. Dynetrekk på vrangen, ta tak i hjørnene på dynen gjennom rettsiden på trekket. Rist over, rist et par ganger til og putt hjørnene i andre enden på plass. Tar 30 sek.

Gammel 08-03-09, 17:49   #11
Left
Passiv

Standard

Jepp - som sykepleierstudenter lærer vi det slik vi også, og det fungerer utmerket.
En annen ting er at min erfaring med mannfolk og praktiske ting tilsier at de egentlig bare jatter med når vi tutrer.
Sambo er lik din, selv om han ikke er riktig så ille. Han skifter på senger osv. uten problemer, til og med på vår doble dyne.
Han også stapper inn i boden med det går, uten mål og mening. Benken kan være full av oppvask etter at han har ryddet på kjøkkenet. Tenker da at maskina er full av ren oppvask, og begynner å skulle rydde ut. Neida - den er tom. Hvorfor i helv.... ikke bare sette det rett inn når man rydder av?
Sånne ting forstår han ikke rett og slett. Eller han vil ikke forstå.
Jeg får lyst til å spørre om det er smekktett innimellom, for det kan faktisk virke sånn. remenstruell:

Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 17:53   #12
LimboLine
Superaktiv

LimboLine sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
LimboLine er litt kul
Standard

Det er ikke SÅ lett dersom åpningen er på langsiden, synes jeg.

LimboLine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 17:56   #13
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg unngår å kjøpe sånne dynetrekk med åpning i siden. De rakner så fort i åpningen.

Gammel 08-03-09, 17:59   #14
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LimboLine, her.

Det er ikke SÅ lett dersom åpningen er på langsiden, synes jeg.

Går helt fint det også.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 18:06   #15
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Det meste kan trenes på, i det minste. Det er stor forskjell på hva slags anlegg man har medfødt, men vi kan forbedre oss om vi vil og øver. Det dummeste man gjør er vel egentlig å bestemme seg for at man/partneren/barna er håpløse til å rydde/huske ting/lage mat etc.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 18:28   #16
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tar ikke alle på dynetrekk på vrangen, altså? Det er jo den eneste måten å gjøre det på. Dessuten kjøper man selvfølgelig ikke dynetrekk med sideåpning.

Sist redigert av Veronal : 08-03-09 kl 18:35.
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 18:29   #17
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror forøvrig at alle kan lære seg å bli praktisk - det er bare et spørsmål om å gjøre ting ofte nok til å bli dritlei av at det blir gjort på en ineffektiv måte.

Gammel 08-03-09, 18:35   #18
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Sitron har rett!

:forhenværende stuepike:

Pøh. Jeg gjør det ikke sånn.

: også forhenværende stuepike:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 18:40   #19
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Enig. Jeg tar tar i hjørnene i kortenden på dyna og dytter de inn i hjørnene inni trekket. Tar tak utenpå trekket og rister et par ganger. Da er hele trekket på plass og jeg slipper vrenge trekket først.

Gammel 08-03-09, 18:41   #20
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Man vrenger jo ikke trekket først. Trekket vrenges jo når man tar av trekket og hiver det i vaskemaskinen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:43.